Je composities voller laten klinken

Origineel geplaatst door Da Fransz
Hierover zijn boeken vol geschreven, en jij vraagt of iemand het je "eventjes" uit kan leggen. :confused: Neem zelf eens de moeite om in de literatuur hierover (tijdschriften, SOS website, SF) te kijken. Bovendien kost het gewoon veeeel tijd om dit soort dingen onder de knie te krijgen.

Dank je dank je mensen zoals jij bepalen de sfeer .......... =)
Wanneer je je niet geroepen voelt hoef je toch niet zo iets onzinnigs neer te zetten
en ja ik weet dat het tijd kost dat is met alles zo .....

Bovendien is een forum bedoeld om mensen te helpen weet je nog
door mensen voor mensen je kent het wel :eureka:

Maar goed wanneer iemand dan toch nog de moeite wilt nemen dan
toch heel graag :confused:

Origineel geplaatst door DJ Jeffrey
Dank je dank je mensen zoals jij bepalen de sfeer .......... =)
Wanneer je je niet geroepen voelt hoef je toch niet zo iets onzinnigs neer te zetten
en ja ik weet dat het tijd kost dat is met alles zo .....

Bovendien is een forum bedoeld om mensen te helpen weet je nog
door mensen voor mensen je kent het wel :eureka:

Maar goed wanneer iemand dan toch nog de moeite wilt nemen dan
toch heel graag :confused:

ja, dat is natuurlijk allemaal wel zo, maar het probleem is (weer) dat justin z'n vragen gewoon veel te breed zijn.
als dit een fietsforum was, dan zou ik graag iemand helpen met een vraag over remkabels of zadelpijnen, maar op de vraag 'hoe leer ik fietsen' zal waarschijnlijk (net als hier) geen antwoord gegeven worden.

hoe denk je dat de meeste mensen hier hebben leren mixen? dat is jarenlange ervaring, eventuele scholing daarvoor erbij, stapels boeken lezen en dan nog kunnen sommigen het niet echt. dus redenen waarom op deze vraag gewoon niet (serieus) gereageerd wordt zijn:

1) leren mixen is een enorm langdurig proces
2) mixen is voor een deel een kwestie van smaak
3) een wellicht egoistische reden; persoonlijk heb ik geen zin om iemand van A tot Z te instrueren over hoe hij/zij moet mixen. ook omdat ik er zelf jaren mee bezig ben geweest en ik in deze thread het idee krijg dat sommige mensen het idd wel 'eventjes' zouden willen leren, zonder er echt veel moeite in te stoppen. en wat als je het geleerd hebt? moet men je dan gaan helpen met arrangeren? met geluiden tweaken?

ik vind gewoon dat er verschil is tussen een specifieke vraag stellen waar je echt niet uitkomt en een totaal leerproces 'vragen' waar voor zover ik kan zien niet uit blijkt dat je er ook echt moeite in wil steken.
misschien verwoord ik het nu een beetje cru, maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. het is dan wel een forum, maar geen productie&compositie-opleiding...

erm.. jarenlange ervaring, struggle, en experimenteren, leren.
Op deze vragen zijn gewoon geen vaste antwoorden te geven. Vooral niet via internet, via text.
Want muziek is toch ook afspiegeling van jezelf, je eigen universum. imo.
suc6, marcel.

Correct hoor, ik heb daar verder ook niet zoveel moeite mee
ik heb tenslotte een enkel probleem in het laatste nummer waarmee
ik bezig ben en dat heeft dus te maken met het feit dat de kicks en de
bassline elkaar gewoon zwaar dwars liggen het slurpt alle dynamiek weg van
De andere aanwezige geluiden en zit daarmee nu dus vast, ik kan en heb
geprobeerd met EQ het laag gedeeltelijk weg te halen maar daarmee haal
je het ritmische effect van de bassline voor 90 % weg en dat is zonde.

Als iemand bijvoorbeeld verteld dat je dat kan veranderen door frequenties
te wijzigen dan moge duidelijk zijn dat wanneer er verder niks over het hoe en
wat verteld word degene dus gaat vragen of iemand zo vriendelijk wil wezen
om simpelweg uit te leggen wat hij bedoeld, met als gevolg dat niemand dat dus
wilt omdat het te ver in Theorie gaat.

Ik begrijp tevens wel dat iemand zijn mix geheimen niet zomaar prijs geven wil hij
heeft er immers ook maanden/jaren aan moeten werken om een bepaalde techniek
aan te leren, maar zeg dan niks geef geen antwoord als ja het zit hem in de frequenties
en die moet je dan ff aanpassen, dat is dus iets wat meer vragen opwekt dan dat het
iemand helpen doet.

Ik ga wel aan de gang en zie wel waar ik uitkom, desnoods een andere bassline dat
is niet het probleem waar ik op doelde.

Het is just opbouwende kritiek op de situatie zoals gezegt verder niks meer dan respect
voor iemands mening :halleluja

Ik hoop dat ik hiermee me puntje duidelijk maakte wat ik precies bedoelde ermee te zeggen
zo en nu hou ik me mond weer en ga ff luchtje scheppen gniffel gniffel :kimono:

with all the best

Leren mixen is wat dat betreft hetzelfde als leren fietsen.
Zonder steunwieltjes ga je ook onderuit en moet je eerst langer geoefend hebben om van die wieltjes af te komen. En dan komt een grotere fiets. Een wielrenfiets of toch over naar een spartamet. Of helemaal anders met een mountainbike.

Je moet (!) gewoon de theorie erachter lezen via boeken, sites of tijdschriften. En ook praktijkervaring opdoen. Heel veel zelfs. En zoals Cyan zei is dat niet iets wat je 'even' doet. Zoiets heeft tijd nodig omdat dit gewoon heel moeilijk is.
En een wielrenner moet ook eerst jaren en jaren trainen om eens een koers te kunnen winnen.

En als je dat er niet voor over hebt dan zul je altijd blijven aanklooien op gevoel en spijt hebben dat je er niet meer vanaf weet.

Wanneer je vast zit met iets, is een luchtje scheppen (of met de hond van de buren gaan spelen, zoals Moby het doet) het beste wat je kan doen.

Kick en bass zitten algemeen gesproken in hetzelfde frequentie gebied. Als dat frequentiegebied te vol zit (zeker het laag), gaat alles als een soep klinken.

Oplossing: zorg dat het frequentiegebied minder vol geraakt door of de kick of de bass te verminderen van volume, of net het volume behouden, maar het laag eruit filteren met eq. Daardoor krijgt de andere meer ruimte en gaat alles opener klinken.

Eén van de belangrijkste mixregels is dat je eerder iets wegfiltert ipv volume of eq bijgeven.

Als in jouw geval de bassline lekker vettig en smerig klinkt (en de song eigenlijk vooral draagt ipv de kick), filter de kick dan gewoon wat weg.

Probeer maar.

Ps: als je nu niet weet waarover ik het heb, wordt het tijd dat je je even terugtrekt en wat basis geluidsleer en techniek verorbert (dwz boeken lezen of enkele uren achter internet hangen).

Origineel geplaatst door nick nova
Kick en bass zitten algemeen gesproken in hetzelfde frequentie gebied. Als dat frequentiegebied te vol zit (zeker het laag), gaat alles als een soep klinken.

Oplossing: zorg dat het frequentiegebied minder vol geraakt door of de kick of de bass te verminderen van volume, of net het volume behouden, maar het laag eruit filteren met eq. Daardoor krijgt de andere meer ruimte en gaat alles opener klinken.

je kan dit probleem ook oplossen door een compressie op de bas met sidechain naar de kick... dat zorgt ervoor dat als er een kick klinkt, de bas gedeeltelijk wordt weggedraaid... ze maken ruimte voor elkaar, als het ware.

Een enhancer doet meestal ook wonderen. Vaak wordt ook diit apparaat weer teveel gebruikt.

Laatst las ik daar nog een leuke zin over: Je moet een enhancer niet kunnen horen, je moet hem missen als hij er niet is.
Dit leek mij wel een redelijk uitgangspunt.

Het geeft bij mij altijd wel goede resultaten (in combinatie met galm, compressie, delay e.d.)

Het trackje nog in ontwikkeling,met de titel trackje wat vinden jullie ervan(is maar 1minuut)maar ja...luister maar en geef cririsch aan wat je ervan vind

Origineel geplaatst door nick nova
Wanneer je vast zit met iets, is een luchtje scheppen (of met de hond van de buren gaan spelen, zoals Moby het doet) het beste wat je kan doen.

Eén van de belangrijkste mixregels is dat je eerder iets wegfiltert ipv volume of eq bijgeven.

Als in jouw geval de bassline lekker vettig en smerig klinkt (en de song eigenlijk vooral draagt ipv de kick), filter de kick dan gewoon wat weg.

Probeer maar.

Ps: als je nu niet weet waarover ik het heb, wordt het tijd dat je je even terugtrekt en wat basis geluidsleer en techniek verorbert (dwz boeken lezen of enkele uren achter internet hangen).

Okey dan, hier heb ik wat aan en jawel ik leer nog elke dag en ook uit boeken maar het ging mij erom
dat soms de antwoorden juist meer vragen oproepen dan nodig is.
Ik snap donders goed dat de techniek die je gebruikt nou juist die aparte eigen sound maakt en je daarmee
succesvol kan zijn, het is inderdaad een kwestie van tijd "veel tijd" leesvoer en wel willende mensen die je
af toe net die ene tip kunnen geven waar jezelf niet meer aan denkt omdat je te lang op 1 onderdeel blijft
hangen zolas ik zelf dus te vaak doe.

Een goed boek overigens over geluids bewerking is dan ook wel "Digitaal Sounddesign" van Daniel Witlox
ISBN: 90-430-0579-7 www.pearsoneducation.nl

Allemaal bedankt enne keep it up

Jeffrey,

Wat veel gedaan word is een basslijn uit 2 componenten samenstellen, 1 snellere baslijn voor de drive, waarbij je bijna al het laag uithaalt (klinkt tegenstrijdig maar is echt waar) en een basslijn die tussen de kicks loopt, bijvoorbeeld een offbeat of een "kataklop" bas waar je vrolijk het laag inlaat zitten.

De eerste "mid" basslijn kan je samen laten vallen met de kick, er zit immers geen laag in om te interfereren.
De tweede zorgt voor de "oompf" in de track, warmte, body, hoe je het wil noemen.

Wat je in jouw geval eens zou kunnen proberen is bijvoorbeeld je bestaande basslijn te kopieeren naar een track met bijvoorbeeld alleen een subbas met weinig hoge tonen erin (harmonischen), een sinus of afgefilterde zaagtand.

Uit je eerste basslijn met je stoere geluid haal je zoveel mogelijk laag zonder dat het te erg word, en je mengt in de goede verhouding de tweede sinusbaslijn erbij voor de body. Als die 2 samen weer lekker klinken, haal je de noten in de 2e baslijn die samenvallen met de kick gewoon weg... opgelost..! Desnoods alleen wat lagere velocities waar die samenvalt met de kick. Experimenteer er maar eens mee.

Succes...

Nou ja, als je nog aan het leren bent dan kan alles nog verwarrend zijn. Maar er komt een moment dat dingen in elkaar gaan passen en dat die hele puzzel eindelijk eens tevoorschijn komt. Af (ge)raken zal hij nooit. (Al was het maar dat vanzelf alzheimer krijgt)

En waarom puzzelen mensen?

Juist ja, omdat ze niets beters te doen hebben. :)

Back