hardware mixer onontbeerlijk?

FuzzyStone

Stamgast
Afgezien van het feit dat ik nog heel veel moet leren over het mixen an sich, zal het creëren van de juiste omstandigheden al helpen om tot een goed resultaat te komen.

Nu werk ik nog alleen met de interne mixer van Cubasis.
In hoeverre zou het verstandig/beter zijn om er een hardware mixer bij te nemen?
(ook met betrekking tot het integreren van mijn Zoom 1201 in de set-up).

Voordeel je kan met een mixer je sends of inserts gebruiken om hardware effecten te gebruiken.

Nadeel als je geen digitaal mengpaneel koopt kun je elke keer alles overnieuw instellen, het is echt heel fijn dat je sequencer alles opslaat.

Dus mijn mening is dat als je genoeg apparatuur hebt je het beste uit bent met een digitale mixer omdat je daar meteen eq en dynamics per kanaal hebt en meteen ook een paar effecten. Zo kun je ook erg flexiebel routen met je oudboard effecten en alles zo weer terug roepen met een druk op de knop.

Ik heb zelf niet zo veel spul en een prut mixer trouwens... dus misschien heb ik geen gelijk?

Druid

PS: Gemotoriseerde faders zijn erg cool... :)

voor snel handon mixen en gebruik van veel outboard on ontbeerlijk.

ja. daar was ik al een beetje bang voor.................dat wordt weer geld uitgeven.

Euh schahaaat.......ik ga ff pinnen...........:walker:

Origineel geplaatst door druid
Voordeel je kan met een mixer je sends of inserts gebruiken om hardware effecten te gebruiken.

Nadeel als je geen digitaal mengpaneel koopt kun je elke keer alles overnieuw instellen, het is echt heel fijn dat je sequencer alles opslaat.

Dus mijn mening is dat als je genoeg apparatuur hebt je het beste uit bent met een digitale mixer omdat je daar meteen eq en dynamics per kanaal hebt en meteen ook een paar effecten. Zo kun je ook erg flexiebel routen met je oudboard effecten en alles zo weer terug roepen met een druk op de knop.

Ik heb zelf niet zo veel spul en een prut mixer trouwens... dus misschien heb ik geen gelijk?

Druid

PS: Gemotoriseerde faders zijn erg cool... :)

"Goeie" digitale mixers zijn wel heel duur en zeker met gemotoriseerde faders...
Het herinstellen van mijn kanalen vind ik nu ook weer niet zo een erg zwaar werk, aangezien de meeste van mijn settings amper veranderen. Gains blijven bijvoorbeeld bijna altijd hetzelfde... Aangezien ik met veel analoog werk, hebben alle synths een speciefieke eigen klank-soort, waardoor de filtering niet echt veel veranderd voor verschillende tracks.
Digitale mixers zijn een luxe, maar analoge zijn wel ettelijke malen goedkoper... aan jouw de keuze.

ik zelf ben helemaal van de mixers af na een analoge en twee dig mengtafels(01v, 02r) gehad te hebben heb ik nu gewoon gekozen voor een soundcard met een heleboel in en uitgangen. werkt voor mij prima. alhoewel ik wel een logic control ofzo zou willen hebben.

die nieuwe 01x lijkt me trouwens ook geweldig

Re: hardware mixer onontbeerlijk?

Origineel geplaatst door FuzzyStone
Afgezien van het feit dat ik nog heel veel moet leren over het mixen an sich, zal het creëren van de juiste omstandigheden al helpen om tot een goed resultaat te komen.

Nu werk ik nog alleen met de interne mixer van Cubasis.
In hoeverre zou het verstandig/beter zijn om er een hardware mixer bij te nemen?
(ook met betrekking tot het integreren van mijn Zoom 1201 in de set-up).

Lijkt me toch echt een beetje afhankelijk van de rest van je setup. Wat voor hardware klankbronnen heb je die je aan wilt sluiten op de mixer? Hoe zit dat dan nu aangesloten op je computer?

Een mixer is op zich ook een soort instrument eigenlijk. Of een soort effectenbak waarmee je de geluiden kunt beinvloeden.

Voordeel van bijv zo'n 01X dat het een alles in een apparaat is. AD/DA, schuivenplank, effectenbak etc. En dan valt de prijs ook nog wel mee. (hij is niet bijster goedkoop absoluut gezien)

Maar het leuke is dat je klein kunt beginnen en dan steeds groter kopen todat je ineens moet verhuizen om die SSL in je studio te krijgen. ;)

Gewoon uitproberen dus.

Re: Re: hardware mixer onontbeerlijk?

Re: Re: hardware mixer onontbeerlijk?

Origineel geplaatst door King of Snake
Lijkt me toch echt een beetje afhankelijk van de rest van je setup. Wat voor hardware klankbronnen heb je die je aan wilt sluiten op de mixer? Hoe zit dat dan nu aangesloten op je computer?

Op de line-in van de frontmodule van mn terratec card zit de XP30, microfoon op mic in. Wil dan nog de Rhodes 660 (wanneer die gerepareerd is) erbij kunnen prikken en de Zoom 1201.
Als ik die dingen via een (externe) mixer laat lopen, heb ik wat meer controle over het geluid alvorens het de computer ingaat, en zoals Fuse zegt, het geeft ook de mogelijkheid om op voorhand al effecten op de geluiden toep te passen.

Ik begrijp wel dat het zonder mixer ook wel te doen is, dus echt onontbeerlijk is het natuurlijk niet.
Maar het maakt de totale controle wel een stuk groter.....toch?

Yep!

Je bent met een mixer gewoon veel flexibeler.
Je kunt zo bv een compressor op je microfoon inserten om de dynamiek binnen de headroom van je geluidskaart te houden, en je aux send kun je veel makkelijker sturen. Het zou wel het beste zijn als je mixer meerdere subgroepen, en dus outputs heeft, die je allemaal apart naar je multi I/O geluidskaart kunt routen.
Als je er dan ook nog (aktieve) speakers aan je mixertje hangt, kun je de direct monitoring ook weer uitzetten. Scheelt weer processorkracht, en je hebt geen last meer van evt. latency.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Yep!

Je bent met een mixer gewoon veel flexibeler.
Je kunt zo bv een compressor op je microfoon inserten om de dynamiek binnen de headroom van je geluidskaart te houden, en je aux send kun je veel makkelijker sturen. Het zou wel het beste zijn als je mixer meerdere subgroepen, en dus outputs heeft, die je allemaal apart naar je multi I/O geluidskaart kunt routen.
Als je er dan ook nog (aktieve) speakers aan je mixertje hangt, kun je de direct monitoring ook weer uitzetten. Scheelt weer processorkracht, en je hebt geen last meer van evt. latency.

Klinkt overtuigend; en aktieve speakers heb ik (alesis Mk2), dus die monitoring-optie is er ook.
Dank voor de duidelijkheid Arno.

Voordat ik een mixer bij elkaar heb gespaard, kan ik misschien mn oude yamaha MT50 (analoge multitracker) als surrogaat-mixertje in te zetten? (Of zeg ik nu hele rare dingen???)

Dat kan best.:) De suggestie van arnomusicman om een mixer te hebben met verschillend subgroepen vind ik persoonlijk een hele goede. Door subgroepen ben je nog flexibeler en je kunt je geluid makkelijker (sneller) je pc in krijgen omdat je meer in één take kunt opnemen met het voordeel dat je toch bijv. acht verschillende sporen apart opneemt zodat je later nog flexibeler bent met afmixen/nabewerken. Nadeel is natuurlijk dat ze wél een stuk prijziger zijn. Goede suggesties voor betaalbare 8bus mixers zijn bijvoorbeeld Spirit studio 8 of Tascam M2516. Mackies schijnen ook goed te zijn (zelf geen ervaring mee) maar zijn ietsje duurder op de tweedehands markt.

Back