Aanpassing forumrichtlijnen m.b.t. gebruik generatieve technieken

ishi

Administrator
Staff member
Beste leden,

Het modteam van het Synthforum heeft de laatste tijd nagedacht over de ontwikkelingen op ons forum met betrekking tot het gebruik van generatieve technieken. Dit naar aanleiding van maatschappijbrede discussies hierover en vooral ook discussies op dit forum. Om de doelstellingen van dit forum te bewaken hebben we besloten de forumrichtlijnen aan te passen. Dit hebben we gedaan op basis van de huidige stand van zaken. We blijven open staan voor toekomstige ontwikkelingen en zienswijzen. Zoals als altijd geldt dat alle leden door het gebruik van het forum instemmen met deze richtlijnen. De complete richtlijnen zijn op de gebruikelijke plek terug te lezen. We hopen hierdoor voor iedereen te benodigde duidelijkheid te scheppen zodat de focus kan blijven liggen op een constructief en plezierig bezig zijn met onze gezamenlijke passie: de synth.

Dit is de tekst die is toegevoegd;

Gebruik van generatieve technieken ("AI") bij

a) het stellen en beantwoorden van vragen op het forum

Het doel van dit forum is de uitwisseling van informatie over synthesizers en aanverwante zaken. Het stellen van vragen en het beantwoorden daarvan behoort tot de kern van deze doelstelling. Een bijdrage van een gebruiker aan deze uitwisseling zal primair moeten steunen op zijn of haar ervaring en kennis. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat er lappen tekst worden geplakt uit generatieve bots. Net als met zoekmachines kan het hoogstens een hulpmiddel zijn om het opstellen van een vraag of antwoord te ondersteunen.

b) het maken van muziek die op het forum wordt geplaatst

Binnen het gestelde doel wordt er op dit forum zelfgemaakte muziek gedeeld. Dit doen we om van elkaar te leren, feedback te geven en ons zo te ontwikkelen als producers en muzikanten. Om de kwaliteit en de menselijke interactie te waarborgen, hanteren we de volgende regels met betrekking tot het gebruik van generatieve technieken ("AI"):

1. Geen volledig gegenereerde tracks: Het plaatsen van muziek die volledig of grotendeels is gegenereerd door AI-tools is niet toegestaan. Deze tracks bieden geen inzicht in jouw eigen creatieve proces, waardoor zinvolle feedback niet mogelijk is.
  2. Transparantie over AI-hulpmiddelen: Het gebruik van AI-ondersteuning is toegestaan, mits dit expliciet wordt vermeld bij de track. Wees eerlijk over welk deel jij hebt gedaan en wat er is gegenereerd.
  3. Waarom deze regel? Feedback geven kost tijd en moeite. Onze leden investeren deze tijd graag in jou maar niet in iets dat met weinig moeite is gegenereerd . We willen horen hoe jij je ontwikkelt, niet hoe goed je een prompt kan samenstellen. Het is overigens niet ondenkbaar dat dit laatste bij toekomstige ontwikkkelingen een eigen plek op het forum zal krijgen.

Laatst gewijzigd:
Uitstekend! Tot mijn afgrijzen zie ik het gebruik van AI op andere internetfora hand over hand toenemen waardoor je je daar zo langzamerhand moet afvragen of je nog wel met leden van vlees en bloed of eigenlijk meer met AI-programma's aan het discussiëren bent. Dat is een heilloze weg. Het mooie van een internetforum is dat het uit mensen bestaat, het is een samenkomst (langs digitale weg) van mensen die over hun hobby en interesses discussiëren. Wil je zo nodig iets aan AI vragen dan kan je dat ook buiten het forum om doen. Net zo goed als je ook een boek kunt lezen, of naar een concert kunt gaan. En over die belevenissen kun je hier dan wel weer vertellen, maar het posten van complete AI-gegenereerde antwoorden en commentaren is uit den boze.

Laatst gewijzigd:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de laatste contest en prima natuurlijk, mensen gebruiken ook wel 'ns een keer een loop of een paar samples en dan is AI zij het spaarzaam wat mij betreft geen probleem als je maar voor een groot deel zelf de hand hebt gehad in je track en het erbij vermeld welk deel AI is en hoe je het hebt gebruikt want voor mijzelf vind ik het nog wel een verschil of iemand een prompt heeft gebruikt of zelf een melodie heeft gemaakt en/of lyrics heeft bedacht.
Ik verwacht bijv dat daws de komende jaren ook wel AI gaan implementeren.

Ik heb nu sinds een paar weken Synthesizer V van Dreamtonics, ik heb er nog niets mee gepost maar dan kan je op de pianoroll zelf een melodie en tekst maken en allerlei dingen regelen zoals frasering, klank, adem en allerlei andere parameters en je kan verschillende dingen als automation intekenen net als bij een vst, wat dat betreft wel vergelijkbaar met een plug in synthesizer, je maakt het heel persoonlijk op die manier.
Nou moet ik die software en mogelijkheden nog echt goed leren kennen maar als je denkt dat je niets hoeft te kunnen en het achter elkaar even invult dan valt het vies tegen, ik ben 2 uur bezig geweest op m'n eerste verse en ik was nog niet helemaal tevreden.

Laatst gewijzigd:
Lijkt mij een uitstekende aanpassing!

Goed besluit en prima uitbreiding op de forumregels! Muziek genereren we hier met oscillatoren, niet met AI. *D

Ik vraag me wel af hoe je punt b) in de praktijk kunt detecteren en daarmee handhaven? Uitgaan van eerlijkheid werkt niet bij wetgeving en net als met beeldgeneratie zal het in de toekomst alleen maar lastiger worden om gegenereerde muziek van handgemaakte muziek te onderscheiden.

Daarnaast misschien goed om het gebruik van niet-generatieve AI kort aan te stippen. In bijvoorbeeld de populaire Ozone mastering-plugin zit een magische auto-mastering knop die tracks vaak wel echt beter doen klinken, zonder dat daar creativiteit/skills voor nodig zijn. Dat is niet zo zeer generatieve AI om een track mee te maken, maar wel een krachtige AI-gedreven post-processing stap die ik niet als "preset" zou classificeren.

a) het stellen en beantwoorden van vragen op het forum

Het doel van dit forum is de uitwisseling van informatie over synthesizers en aanverwante zaken. Het stellen van vragen en het beantwoorden daarvan behoort tot de kern van deze doelstelling. Een bijdrage van een gebruiker aan deze uitwisseling zal primair moeten steunen op zijn of haar ervaring en kennis. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat er lappen tekst worden geplakt uit generatieve bots. Net als met zoekmachines kan het hoogstens een hulpmiddel zijn om het opstellen van een vraag of antwoord te ondersteunen.

Lijkt me prima, maar hoe zijn jullie van plan deze regels toe te passen? Je zult nooit weten of iemand lappen tekst uit generatieve bots plakt en dat is een enorm grijs gebied. Is het enkel voor de opmaak? Spellingscontrole? Of komt de gehele lap uit een prompt? De enige manier waarop je dat ooit zult weten is het de poster vragen - En die zal er van overtuigd zijn dat het niet enkel copy-paste is.

Laatst gewijzigd:
@Demure ja idd goed punt.

Zie mijn enig sinds trol topic Ambient is geen muziek genre
Ja AI is gebruikt bij de openings post.
Heb de AI daarbij overigens niets gevraagd maar alleen mijn stelling gedeeld die de kern van het topic is.

Het lijkt dus een fuzzy lijn tussen klakkeloos dingen van AI over nemen of juist als hulp bij de opmaak en structuur.

Prima toevoeging op de forumregels, maar het is natuurlijk belachelijk dat het nodig is.

Ik vraag me wel af hoe je punt b) in de praktijk kunt detecteren en daarmee handhaven?
Kort door de bocht: niet. Als moderators hebben we daarover wel gediscussieerd, maar detectie is nu al nauwelijks te doen, laat staan in de toekomst.

Uitgaan van eerlijkheid werkt niet bij wetgeving
Nee, maar het gaat hier ook niet om wetgeving. Het doel van het forum is "het bevorderen van kennis en kennisuitwisseling op het gebied van digitale en elektronische muziek, muziekinstrumenten en muziekproductie-apparatuur." . De moderators zorgen ervoor dat de dagelijkse gang van zaken voor iedereen zo prettig mogelijk verloopt. Dit houdt in dat zij de lopende discussies overzichtelijk en relevant houden, nieuwkomers assisteren bij hun bezoek en kleine forum-ongemakken snel verhelpen. Wij zijn geen "AI-politie", we gaan er van uit dat mensen die gebruik maken van ons forum dat doen om eigen kennis uit te wisselen en zelfgemaakte dingen te laten horen.

AI is gebruikt bij de openings post.
Dit is zo'n lastige om te modereren. Strikt volgens de regels zouden we die dan weg kunnen halen. Maar als het een interessante discussie oplevert dan kunnen we 'm ook laten staan, het blijft altijd een (menselijke :D) afweging. Persoonlijk zie ik liever dat je zo'n post in je eigen bewoordingen had gedaan. Ja, dat kost meer tijd, maar ik denk ook dat je daarmee beter je eigen mening kunt verwoorden.

hoe zijn jullie van plan deze regels toe te passen? Je zult nooit weten of iemand lappen tekst uit generatieve bots plakt en dat is een enorm grijs gebied
Dat zal inderdaad een zoektocht zijn en wellicht zijn we dan soms te soepel en soms iets te streng in de optiek van de leden. Het blijft mensenwerk. Gelukkig.

Wat mij betreft maakt iedereen zijn eigen afwegingen ten aanzien van AI. Als jij vindt dat je AI mag gebruiken bij het mixen, vind ik het prima. Een ander denkt er misschien anders over. En je kunt het er altijd netjes bijzetten.

Complete nummers uit bijvoorbeeld Suno halen vind ik een ander verhaal. Daar zit 0 persoonlijke creativiteit bij. Volgens mij reageerde iedereen daarom ook zo fel.

Idem voor schrijven met AI. Als je niet zo'n schrijver bent en je maakt een beter punt met de hulp van AI lijkt me dat prima. Maar lappen AI-tekst plakken inclusief clichés en em-dashes ben ik tegen. Dan vraag ik het zelf wel aan ChatGPT.

Je ziet nu op Nu.nl reageerders honderden duimpjes scoren met AI opmerkingen. En bij VI, LinkedIn etc. prachtig onderbouwde reacties bij artikelen, gekopieerd en geplakt uit ChatGPT. Zoals iemand eerder opmerkte: met wie discussieer je dan? Dat lijkt me een no-go.

Laatst gewijzigd:
Ik vraag me wel af hoe je punt b) in de praktijk kunt detecteren en daarmee handhaven? Uitgaan van eerlijkheid werkt niet bij wetgeving en net als met beeldgeneratie zal het in de toekomst alleen maar lastiger worden om gegenereerde muziek van handgemaakte muziek te onderscheiden.
Je besodemietert niet alleen de forumleden maar ook jezelf als je een volledig AI gemaakte track post en dan de boel loopt te flessen in de hoop wat leuke reakties te krijgen, het lijkt me vreselijk als je als mens zo in elkaar zit.
Ik ga er van uit dat hier volwassen mensen zitten met liefde voor muziek en niet de boel gaan besodemieteren, als iemand dat soort geintjes wel flikt dan succes er mee.

Back