Syntecno Teebee & Gate naar S-trig: welk schema?

jes303

DIY brain mods
Ik kom er niet uit met die S-trig schema's.

Ik heb een Syntecno Teebee (de gele) en wil mijn CS15 en CS40m daarmee gaan aansturen. Zitten 4 CV/Gate outs op de Teebee dus genoeg aansluitmogelijkheden (2 cv/gates voor elke CS synth).

Robert Honsbeek is zo vriendelijk geweest ooit een DIY te schrijven voor een 5V Gate > 10V Gate/S-trig converter. Echter zijn versie van de schakeling wordt dus voorzien door de voeding van de Teebee. Zie PDF bijlage.

Het schemaatje van Doepfer (en de variant die in deze topic wordt genoemd) maken daar geen gebruik van. Zie JPG bijlage.

Welke moet ik nu maken om de juiste S-trig te krijgen voor m'n CS-jes?
Heeft de extra voedingspanning te maken met het opboosten van 5V naar 10V?

Attachments

• Syntecno Teebee GATE10V mod.pdf
    19,9 KB · Bekeken: 116
  • Doepfer Gate to S-trigger.JPG
    Doepfer Gate to S-trigger.JPG
    30,1 KB · Bekeken: 90
Als je echt pure S-trig nodig hebt is die van Doepfer genoeg. S-trig is feitelijk een schakelaar-functie (naar ground), dus daar heb je geen voltage boost voor nodig. En ja, die extra voeding is om het voltage omhoog te krijgen.

Okay, nu is het echter zo dat de CS synths de volgende voltages nodig hebben voor hun "S-trig":

OFF: +15V to +3V
ON: 0 to -10V

Dus dan concludeer ik goed dat ik toch het schemaatje van Syntecno moet gebruiken, aangezien ik -10V moet zien te krijgen voor een "Note On" en met enkel de Doepfer schakeling op een Teebee die 5V Gate levert ga ik dat niet halen...?

Overigens, als ON al werkt vanaf 0V (en lager), en OFF vanaf +3V (en hoger), dan werkt dus een omgekeerde 5V gate gewoon. En volgens die pdf kan de TeeBee de polariteit van z'n gate omdraaien. Oftewel: je hebt volgens mij geen extra elektronica nodig.

Ben ik weer, na verder googlen, lezen en laten bezinken zal ik toch waarschijnlijk de S-trig schema moeten maken.
Zag ook dit topic op SF en begrijp nu meer hoe het werkt.
Schema van Syntecno maakt alleen een -10V gate van een +5V gate.

Het "doepfer" S-trig schemaatje werkt inderdaad helemaal niet met voltages maar vertaalt een gate signaal van een om het even voltage naar een 'kortsluiting' op aarde, zoals een schakelpedaaltje werkt.

Als ik google op de trigger inputs van de Yamaha CS synths, is het telkens S-trig wat ik zie staan (Kenton, analog.no).
Dat brengt me in verwarring met de voltages die in de CS handleidingen genoemd worden, aangezien hier dan uitgegaan wordt van een spanning en niet een 'kortsluiting'.

@ etaoin - Ja nu je het zegt, goed opgemerkt - dat zou dan moeten werken.

Vaag dat op 't web men steeds maar s-trig noemt voor de cs synths... enfin, ik ga maar gewoon de kabel aansluiten en de teebee configureren, see what happens.

Als er rook uit komt stel ik synthforum aansprakelijk! (geintje ;D )

Volgens mij heeft Yamaha geen -10volt S-triggers nodig, maar is -5volt voldoende.
Mijn Yamaha CS30 werkt iig gewoon op -5volt S-triggers.

De syntecno Teebee kan -5volt s-triggers leveren zonder dat je eraan hoeft te modden.
Wat je moet doen is via sysex de Teebee op S-trigg zetten.
Je kan de gehele Teebee programmeren mert 1 enkele Sysex string.
Vier van de bytes in die string geven aan of hij S-trigg of V-trigg moet uitsturen.
Je kan dit dus per kanaal apart programmeren.

In de manual staat beschreven hoe je de Teebee een Systex string laat zenden.
Deze neem je op met cubase (of eender welk midiprogramma) en open je in een editor.
In de manual staat beschreven welke bytes precies zijn bedoeld door de trigger outputs.
Deze verander je handmatig in de juiste waarde.
En vervolgens zend je de sysex string weer terug naar de Teebee door in Cubase op "play" te drukken.

succes!

en geldt hetzelfde nu ook voor de Moog Source? Het lijkt erop dat ik hem wel getriggerd krijg, maar ik hoor telkens maar 1 dezelfde toon..

mijn mk1 kan ook zonder modificatie de cs10 aansturen.. inderdaad gewoon gate omdraaien via sysex..

Kan iemand het document ook openen waarbij je een 10V gate output kunt maken voor Moogs? Ik krijg het niet geopend.. :(

Ik probeerde de .DOC van de site te openen, had niet gezien dat hij in deze post ook stond :eureka: thnx.

Back