Nord lead 2X dezelfde toetsten als de Nord Wave?

synthdood

Stamgast
Ik zit al een tijdje te overwegen om m'n SH-201 te vervangen door een Nord Lead 2X. Ik heb echter nog nooit een lead bespeeld. Nou liep ik vanmiddag toevallig even met een collega mee naar een muziekwinkel en daar stond een Wave dus moest ik er natuurlijk even aanzitten. De toetsen vielen me echter nogal tegen. Erg licht en sponzig, zeker niet beter dan die van de SH201 en vele malen slechter dan m'n K2000 (dat voelt pas echt goed aan). Heeft de 2X hetzelfde keybed als de Wave? Van een apparaat van 1800 euro verwacht ik eigenlijk beter.

Als de 2x ook van die plastic aanvoelde keys heeft moet ik m'n gearlust misschien op iets anders gaan richten. Misschien toch maar op zoek naar een Virus KB of KC, die schijnen wel een fijn keybed te hebben.

Het blijft persoonlijke smaak maar de nord lead 2x heeft voor mij een erg goedkoop aanvoelend keybed. Doet echt afbreuk aan het geheel want de knoppen en kast voelen heel solide aan. De velocity is slecht doseerbaar - voor de nord zelf werkt het goed maar als je externe dingen aanstuurd werkt dat niet prettig.

Een Virus KB heeft een fijn klavier, persoonlijk vind ik een Korg M3 (61 o 76 - niet het gewogen) een echt fantastisch keybed hebben. Speelt heel erg licht maar heel erg goed doseerbaar. Jammer dat dit keybed niet los in een masterkeyboard te krijgen is (die M3 en KRONOS waar hetzelfde keybed in zitten trekken me niet).

Mijn tips:
- Roland JX8p en JX10 - let op soms last van "plakkende toetsen"
- Yamaha DX7ii
- Roland D50

Blijft heel persoonlijk, er zijn ook mensen die lyrisch zijn over M-audio keybeds - vind ik persoonlijk (zeg het er maar weer even bij) dus helemaal niet prettig en een beetje houterig aanvoelen.

Patrick.

Thanx voor info guys.

Ik denk dat ik het nog even aankijk. Zelf modificeren met gewichtjes is leuk maar levert eigenlijk niet voldoende verbetering op als ik het zo lees. In elk geval weet ik nu wel dat ik geen nieuwe 2X in de winkel ga halen. Mocht er eentje tweedehands voorbijkomen voor de juiste prijs dan doe ik dat misschien en voorlopig heb ik zat andere gear om me mee te vermaken ;)

Hallo, ik ben in t bezit van een nordlead 2x en de wave, en ik vind t keybed van de wave beter dan die van de 2x, de 2x voelt inderdaad wat sponzig aan, voor snelle solo's is t wel lekker, maar ik prefereer toch de wave.

... :erm: Je kan toch ook gaan voor de Nord rack 2X en dan aansturen?!

Of koop je een synth alleen voor het keyboard...? Als er geen module versie van zou zijn, KAN ik het nog begrijpen, maarre..

Koop een Yamaha CS6x, erg lekkere keys, en voor relatief weinig. Kun je er ook nog een Nord Rack2x bij kopen en zit je op de prijs van een Nord Lead 2x.

Back