Reparatie Philicorda GM751

Olaffel

Toetsenist
Hallo,

Laatst heb ik de defecte Philicorda van Cream overgenomen (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=139924) Allereerst is zo'n Corda stukken groter dan dat ik dacht!
Gelukkig heb ik deze kunnen repareren en meteen een mod toegepast om hem gemakkelijk on stage te gebruiken mocht dat er in de toekomst van komen.

Het defect zat hem in de voeding. Bij het openen kwam ik een kwartje tegen die sluiting heeft veroorzaakt waardoor er geen spanning meer ging naar de toongeneratoren. Het defect bleek een zenerdiode die volledig geleidde waardoor er dus sluiting ontstond. En vreemd genoeg miste er een draad bij de trafo die ik niet terug heb weten te vinden.

Leuke van zo'n reparatie is dat je ontzettend veel komt te weten van het apparaat. Zo blijkt deze phili een 751 te zijn met transtistoren bij de toongeneratie, maar met buizen bij de reverb en vibrato amp. De eindversterker is zoals bij de volledige buizen 751 wel identiek, namelijk met transistoren.
De 752 bevat helemaal geen buizen en heeft ook een andere voeding dan de 751, echter heeft de 751 met transistoren weer een andere voeding dan de 751 met buizen. Dit was lastig omdat van mijn phili geen schema van de voeding voorhanden was

Ik heb de kast opgeschuurd om te kijken wat er onder de zwarte lak zat, er bleek een hele hoop verf, plamuur etc onder te zitten. Ik heb om eens wat anders te doen deze phili blauw gemaakt, wat hem naar mijn idee goed staat. Paar missende knopjes erbij gezocht en hij is weer als nieuw! De verf links aan de toetsen zat er al op, deze moet nog verwijderd worden met wat Thinner.

Hieronder de foto's

Gr Olav

Attachments

• PICT5926.jpg
    PICT5926.jpg
    63,3 KB · Bekeken: 205
  • PICT5924.jpg
    PICT5924.jpg
    79,2 KB · Bekeken: 138
  • PICT5927.jpg
    PICT5927.jpg
    42,8 KB · Bekeken: 142
Hallo,

Wasbenzine heb ik al geprobeerd, de verf zit er al op van een paar eigenaren terug en is volledig uitgehard. Als Thinner wordt afgeraden dan probeer ik het nogmaals met wasbenzine, en anders heel voorzichtig met een mesje oid...

Ik weet het niet zeker, maar thinner is behoorlijk aggressief, dus ik zou het niet zomaar op een plastic toets proberen. In ieder geval altijd eerst op een niet zichtbaar deel om te kijken wat het doet.

Dank voor het advies, ik zal eens kijken hoe ik de toetsen weer mooi verfloos krijg.

Geen thinner op plastic gebruiken, geloof mij, ik spreek uit ervaring.

Geen thinner op plastic gebruiken, geloof mij, ik spreek uit ervaring.

Dat wordt dus verder gaan met wasbenzine. Dank voor de waarschuwing!

Je kunt het ook proberen met terpentine, als het met wasbenzine echt niet wil. Wel eerst uitproberen op een stukje dat niet in het zicht zit. Sommige plastics worden dof van terpentine.

knijterharde verfspetters haal ik vaak weg met een zeer scherp mes.
parallell aan het oppervlak het mesje tegen de druppel schuiven en dan kracht zetten, met beleid.
meestal spat dan de druppel van het oppervlak los.
pas op je vingers....
:mega:

knijterharde verfspetters haal ik vaak weg met een zeer scherp mes.
parallell aan het oppervlak het mesje tegen de druppel schuiven en dan kracht zetten, met beleid.
meestal spat dan de druppel van het oppervlak los.
pas op je vingers....
:mega:
Een mes zat ik ook aan te denken omdat de terpentine niet werkte, gezien jouw ervaring met een mes ga ik dat eens proberen. Was bang voor diepe krassen. Bedankt! :okdan:

Ik kom regelmatig verf of lak tegen op de toetsen van de Eminent 310's die ik restaureer. Ik haal het meeste weg met een schrp mesje zonder de toets zelf te raken. De laatste restjes verwijder ik met Commandant Cleaner.

Ik kom regelmatig verf of lak tegen op de toetsen van de Eminent 310's die ik restaureer. Ik haal het meeste weg met een schrp mesje zonder de toets zelf te raken. De laatste restjes verwijder ik met Commandant Cleaner.

Ik heb goede ervaringen met remolie (ja, die voor de auto :?)
Haalt verf gemakkelijk weg en tast plastic niet aan.
Ik heb het zelfs gebruikt om een PolySix die zwart geschilderd was schoon te maken.

enkele opmerkingen over remolie:

-hou dat minstens een halve kilometer weg van je ogen, of ze zijn om zeep. Handen dus ook zeer goed wassen na gebruik!

-op z'n minst gezegd niet gezond op de huid. Latex handschoenen aan dus!

-tast verf aan, zelfs autolak lost ervan op. Leuk om een verfspat te verwijderen van een inerte ondergrond, minder leuk als je onbedoeld die unieke fabrieksoriginele paarse lak van je synth mee afboent.

Ik zou er dus een beetje enorm veel mee opletten...

Olav :okdan: mooi gedaan :mega:

Ik gebruik een scherp mesje in een krabber houder voor dat soort verf spatten.

Olav :okdan: mooi gedaan :mega:

Thnx, vond het blauw hem ook wel mooi staan. Ik ga als ik binnenkort iets meer tijd heb aan de gang met een klein mesje. in ieder geval allemaal bedankt voor de tips omtrent de verfspetters!

gr Olav

Jean Michel Jarre heeft sinds enkele weken ook een Philicorda zoals je in deze video kunt zien:

Cool! Je hoort hem ook al goed in dat nummer dat er aan het begin onder zit. De Phili's duiken opeens overal op. Zie er af en toe een bij dwdd.

Gr Olav

Hallo,

Omdat mn phili geen standaard had heb ik gister wat in elkaar gelast. Naar mijn mening staan deze V-poten hem wel. Doen mij denken aan het portable model
682073.jpg

Ik denk dat ik de poten nog ga spuiten, aan de andere kant glimt dit ook wel lekker.
(ps. de pedalen eronder zijn niet voor de phili, hoewel de rotary hem wel staat)

Gr Olav

Attachments

• PICT5934.jpg
    PICT5934.jpg
    50 KB · Bekeken: 131
Ziet er leuk uit!!!:okdan:

Back