muziekopbouw?

ruben303

Nieuwkomer
hoi, ik vroeg me af wat je moet doen om een nummer echt goed te maken.. ik heb op mn FL studio >30 projecten maar ik maak er alsnog telkens niet een nummer van. het ligt aan verstand hebben van de opbouw, ik heb ook van iemand gehoord dat je het nummer voor moet stellen als hij klaar zou zijn en dan maken? ben benieuwd. misschien heb ik gewoon niet de concentratie/geduld voor. (wat natuurlijk niet te hopen is):engel:

Ik begin gewoon altijd, en dan ga ik gewoon door tot het klaar is. Geen recept, geen plan. Gewoon gaan. :D

Ik kan je niet vertellen wat jij moet doen, dat zul je zelf moeten ontdekken.
Zoals hierboven al wordt gezegd is je inspiratie erg belangrijk.

Ik maak zelf meestal een basisstuk van minimaal 16, maximaal 64 maten en eventueel 1 of 2 variatielijnen.
Als ik daar ben werkt het voor mij het beste om te stoppen, en dan lekker de volgende dag goed uitzoomen en met dat basis-idee een opbouw, breakdown en climax te maken. Afhankelijk van wat ik wil, welke stijl etc.

Verschil tussen werkdag 1 en werkdag 2 is dat ik de eerste werkdag meer leunt op inspiratie, de tweede werkdag meer op een zakelijke nuchtere blik zonder de emotie die ik had bij het ontstaan van het idee.

Zoals ik al zei: ieder zijn eigen ding dus probeer eens wat tips & tricks uit.

Ik heb ook lees - jaren - lang alleen maar korte loops gemaakt. Todat ik er helemaal gek van werd. En op een dag besloot dat ik elke track die ik start afmaak. Tot nu toe redelijk gelukt.

Het is dus een kwestie van dwingen haha maar vaak krijg een hoop nieuwe inspiratie als track opbouwd. Je kunt een favoriete track in je sequence slepen en dan van hem de opbouw afkijken.

Het is dus een kwestie van dwingen haha maar vaak krijg een hoop nieuwe inspiratie als track opbouwd. Je kunt een favoriete track in je sequence slepen en dan van hem de opbouw afkijken.

Jep, daar zit het hem voor mij ook in.
Je kan voor jezelf uitschrijven hoe je de opbouw wilt gaan doen. Je track krijgt toch wel flow zolang je de energie en emotie beheerst opbouwt.

Het is makkelijker dan je denkt, de formule is :

intro - Vers 1 - Vers 2 - Refrein - Vers 1 - Vers 2 - Refrein - Brug - Refrein - Vers 1 - Vers 2 - Outro

Vers 2 is in sommige gevallen een "optie", bv na de brug, ook zou je hierna vers 1 en 2 om kunnen draaien. Een perfect nummer wat deze opbouw illustreert is :

ik weet niet in hoeverre je een beginner bent of al verder gevorderd, maar een beginner zou ik aanraden om vooral zoveel mogelijk ideeën te produceren en niet te lang op een project blijven steken. beter 3 'schetsen' dan te lang aan 1 track werken.
als je leert schilderen moet je ook eerste leren schetsen, je begint normaliter niet gelijk uitgewerkt stuk na uitgewerkt stuk te maken.
daarbij is het een valkuil om teveel naar andermans werk te kijken in de zin van "de meeste mensen doen hun opbouw zo, dus dan ga ik het ook maar zo doen". als je van je eigen inspiratie en originaliteit uitgaat zul je ook makkelijker en sneller werken want natuurlijk ipv geforceerd.
de opbouw van een track is net zo persoonlijk als elk ander stijlkenmerk van je muziek. dus het is meer een kwestie van die eigenheid doorontwikkelen en inderdaad geduld hebben.
ik voel me bijvoorbeeld prettig met tracks van 1 a 2 minuten. met "setup - payoff - break - payoff - switch/outro".
soms als je teveel probeert je werk meer 'af te maken' en in een bepaalde structuur te krijgen, ben je langer bezig dan als je een natuurlijk verloop naar eigen stijl hebt.

Ik heb precies het zelfde probleem. Loop gemaakt en dan zit je vast. Niet weten hoe je verder moet.
Daardoor heb ik al zoveel gemaakt wat niet af is. Er is een situatie waar ik altijd de track afmaak. Dat is wanneer ik opdracht muziek maak. Dit komt om dat ik altijd componeer bij beeld. En dus een leidraad heb.
Waarschijnlijk zit er ook een stukje deadline bij wat de zaak een beetje helpt.
Ik heb me ooit voorgenomen om een aantal inspirerende stukje film of muziekclips op te zoeken. En dan daaronder muziek te maken. Tot nu toe is dat er nog niet van gekomen. Maar de conclusie is misschien zoek iets of een manier om je aan vast te houden. Of wat je een beetje sturing geeft.

Ik hanteer altijd: intro - main 1 - break - main 2 - outtro ..en mss tussen de main stukken nog een korte break als het te eentonig wordt,
of een bridgeachtig iets ( ik heb totaal geen theoriekennis over dit soort zaken, doe eigenlijk maar gewoon wat :) ).

Samenwerken!!!!

Lol, heb verscheidende vrienden die muziek maken, maar samenwerken gaat moeizaam of er is geen interesse. :(

opdrachtmzuiek is fijn ja
deadline en een sterk kader
je maakt t gewoon niet af als t voelt als werk
dan heb je geen zin om dit of dat even te doen..
ik denk dat je op zoek moet naar de lol in de handeling het idee uitwerken tot een track
voor mij geldt iig dat het een motivatiedingetje is
of je zit in zo'n flow dat t allemaal zo ineens staat
maar meestal is t gewoon werken
gewoon doen
je afvragen waarom t niet gaat is ook een van de vele uitwegen hehe

Ik analyseer meestal tracks van andere artiesten. Door goed te luisteren naar tracks die ik echt geweldig vind, kom ik daar zo nu en dan wel wat dingen tegen die ik dan ook weer toe pas in mijn eigen track. Je hoeft niet te kopieren maar het geeft je vaak weer nieuwe inspiratie. En dat is wat je nodig hebt op het moment dat je vastloopt.

Back