gezocht: gebruiksaanwijzing voor de kawai K1

- -

Ouwe rot
ik heb geen manual bij de Kawai K1 en daar baal ik van want ik wil van die weirde pads maken ! Weet iemand waar ik em kan downloaden?

Phase,

Ik heb ook een K1, en daar zitten twee handleidingen bij, 1 in het engels en 1 in het duits. Die laatste mag je wat mij betreft hebben. Als het gaat om het zelf programmeren van pads, zou ik, als ik jou was, me vooral op software richten om pads te maken. Ik zelf hoop binnenkort Sound Quest tot m'n beschikking te krijgen; zie: http://www.squest.com/Windows/Instruments/k1/.
Het programmeren van de K1 via die rubberen knopjes en die joystick is geen sinecure, vandaar.
Maar goed, die duitse handleiding kun je krijgen. Mail me maar je adres.

Als tegenprestatie heb ik voor jou ook een vraag. Ik weet dat de K1 geen filters heeft. Maar toch ben ik op zoek naar een strings-geluid met een modulerend effect erin. Weet jij of dit in principe mogelijk is met de K1 (misschien met de ringmodulator)? 'k ben benieuwd naar je antwoord.

Ik heb ook een K1r zonder handleiding en ook ík heb oeverloos het net afgespeurd naar iets van een handleiding. Kawai schijnt niet zo scheutig te zijn. Ik ben er met behulp van een andere K1 eigenaar nu onder tussen wel achter hou hij werkt.
Overigens Soundquest Midiquest 8.0 kost $249,-?? Is dat in of exclusief een K1 :)

Phase,

Nu zie ik dat je ook een threat hebt geplaatst om de K1 te ruilen.
Betekent dit dat je geen interesse meer hebt in de handleiding?

ik heb die gisteren geplaatst nadat ik z'n 6 uur bezig ben geweest met zoeken naar een handdleiding en erachter te komen hoe dat ding werkt.
Vandaar dat ik het opgaf.

zou jij die engelse handleiding niet willen inscannen en up te loaden naar het synthforum?

dan kunnen er meer mensen mee werken op dit forum en dus ook info over de k1 met alkaar uitwisselen.

die heb ik inderdaad gevonden ! Het gekke is is dat op www.vintagesynth.org over de k1 gezegt wordt dat ie mono-timbraal is en dat alleen de k1-mk2 8-parts multi-timbraal is.

nu lees ik dit weer:

2 to 4 independent waveforms at a time with ADSR for each Wave.
256 Waveforms.Most are static K5 sounds with an add of some PCM Samples
Multisamples..
AMPLITUDEMODULATION !
Vectorjoystick for blending through the 4 waveforms during play.
8 Multitimbral.8/16Voice polyphony,depending on the singlesoundsetting.

vectorsynth ?

"additive synthesis" gebruikt de Kawai, weet iemand wat dat is?

nog een tip (beetje trickey lijkt me, maar t schijnt ook te kunnen)

K1 users will be happy to know about this trick that will let them get large patch librarys of about 900 patchs for free! First you will need to get a k1 editor program. You can easily find these on the internet, for your brand of computer or ask in the newsgroups. You most likely will get several banks of patchs with the editor. Now here is the trick. I found that I also could download K1 editors and or sound banks from other computer bbs, and internet sites that were not the same brand as mine. The editors will not work, but the sound banks will. Yes, I used Atari, amiga, ibm k1 sound banks. It did not matter if these sound banks and editors are archived in zip files, or lha or larc files. I just downloaded the file to floppy and decompressed it using the decompress program for my computer, and found that it works! This means you can get archives of patchs, sound banks, even midi files from many sources than just your type of computer. Mac files seem to do something different, but if I used a decompresser program called unsit, for my computer, I could get those mac files too, that were compressed with the .sit extension. Just remember to not try to run any of the programs, and delete them, and only save the banks, patchs, and midi or sample files.

Another cool feature is the joystick - you can pan around the four waves in a sound and get a different mix (kind of like a cheesy Korg Wavestation). ja dus dit is een vector synthese synthesizer toch?

Origineel geplaatst door Phase
"additive synthesis" gebruikt de Kawai, weet iemand wat dat is?

De K1 doet dat niet, en misschien kun je beter je posts editen en dan dingen toevoegen, dat staat wat netter. De K1(m) is sample-based, de K1vII heeft filters, dus sample-based subtractive.

Additieve synthesis is dat je gaandeweg harmonischen toevoegt (net zoals een K5000, DX/FM synthesis) in plaats van ze er af te schaven met filters. Als een "analoogje" subtractieve synthesis heeft kun je dat vergelijken met beeldhouwen - alles wegkappen wat je niet leuk vindt. Bij additief lijkt het meer op schilderen, alles wat er op moet lijken voeg je toe :).

AM maakt trouwens ongelofelijk gruizige geluiden, maar de K1 is al een ultieme Boards-of-Canada-pad-machine... haak er een reverb of delay achter en heb nog 10 keer zoveel plezier. Ik heb zelf de tabletop moduleversie en ben nu met m'n Micromodular aan het kloten (die vervolgens weer aan een cheaper-than-Behringer FX bak is gehaakt), maar ik moet nog wat goede filtertjes vinden...

Another cool feature is the joystick - you can pan around the four waves in a sound and get a different mix (kind of like a cheesy Korg Wavestation). ja dus dit is een vector synthese synthesizer toch?

Vectorsynthesis is eerder een gimmick dan echte synthesis. Met een LFO > VCA per sample krijg je hetzelfde resultaat, maar wel wat regelmatiger.

nu lees ik dit weer:

2 to 4 independent waveforms at a time with ADSR for each Wave.
256 Waveforms.Most are static K5 sounds with an add of some PCM Samples
Multisamples..
AMPLITUDEMODULATION !
Vectorjoystick for blending through the 4 waveforms during play.
8 Multitimbral.8/16Voice polyphony,depending on the singlesoundsetting.

Je laat je een beetje gek maken door allerlei termen op internet enzo.

K1 is een substractieve synth, kennelijk zonder filters wat bijzonder jammer is. Met Ring Modulatie (Pjeut) kan je nooit je pads mooi (laten) moduleren. Ring modulatie kan wat extra kracht geven aan het geluid, maar geen pads die gaandeweg moduleren (wat betreft fliter-cutoff o.i.d.)

Net als met de K4 kan je in een single-sound 1 tot 4 waveforms (ofwel oscillators) op elkaar stapelen. De waves hebben geloof ik allen hun eigen ADSR, maar de overige parameters zijn weer toegwezen aan waves 1+2 gezamelijk en aan waves 3+4 gezamelijk. Daarom is de polyfonie afhankelijk van de hoeveelhied waves (i.e. oscillators) die in single-sounds worden gebruikt. Gebruikt je in een geluid alleen oscillator 1 en 2 dan is de polyfonie dus groter.

Strings K1

Strings K1

Hallo allemaal.

Phase, ik ga die handleiding echt wel een keer scannen en uploaden. De komende week nog niet maar beloofd is beloofd. Nu wil ik jullie een vraag voorleggen die glashard mijn gebrek aan kennis van zaken zal bloot leggen. Ik ben dan ook meer een muzikant dan een synth-freak.
Zoals gezegd heb ik een K1, en ik ben m'n hoofd erover aan het breken om daar een bepaald geluid te krijgen. De K1 is bekend vanwege zijn mooie strings, en dat kan ik be-amen, maar ik zoek een string-geluid met modulatie. Met name de strings in het nummer "Ordinary world" van Duran Duran ben ik verliefd op (nu weten jullie gelijk dat je met een old timer van doen hebt). Op een MIDI-afspeelprogramma/software-synth op m'n computer (Melody Assistant) krijg ik hetzelfde geluid door een synth pad (in dit programma genaamd Synth Sweep) te nemen en hierop als effect een LFO modulator los te laten.

Nu is mijn vraag aan jullie; is dit geluid ook mogelijk op een K1? Ik heb van OnAcid in de chatroom al begrepen dat met de Ringmodulator dit niet te behalen valt, maar hoe dan wel?
Als het niet mogelijk is met de K1, wat voor een soort synth heb ik hier dan wel voor nodig, wat moet er dan in ieder geval op zitten.
Vorige week heb ik me al ‘ns georiënteerd op een budget-synthmodule met een LFO (een suzuki SX-500) maar dat is niets geworden. Maar zou deze mij hebben geholpen? En zo ja, welke andere, prijs-identieke, modules zijn er?

Het is een heel verhaal geworden, sorry, maar het mag duidelijk zijn dat ik me niet zo in technische termen kan uitdrukken maar wel in termen van wat ik mooi vind en wat ik zoek. ‘k Ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groeten,

Pjeut (A-ha, Kneut of the Universe).

Re: Strings K1

Re: Strings K1

Pjeut :

Oorspronkelijk was de K1 bedoeld als een gruwelijk low-budget concurrent voor de Korg M1 en de Roland D-50. Als jij iets met filters zoekt denk ik dat een D50/D550(rack - en die zijn niet zo duur meer) het dichtste in de buurt komt (Korg heeft geen filters - althans niet resonant, en dat is zo gebleven tot de Trinity (voor de low-budget modellen is het er nog steeds niet, maar de N5 heeft iets wat er op moet lijken).

Of, de K1vII die schijnbaar dus -wel- digitale filters ingebouwd heeft.

Phase,

En die DK-80 van jouw andere threat heeft ook niet de filters om dit effect te bereiken?

de dk80? neeeeeeee denk t niet dat je dat mooie geluid er mee kan maken, maar ik zal dat nr van duran duran effe opzoeken

'k wacht even af. Ik kijk vanavond wel even naar de threat.

reactie van kawai:

If you can wait a couple more months, we will have it up for free download (pdf) from our site. If you are in a hurry, we can sell you a copy. Please note the following:

Outside the US and Canada:
You are welcome to purchase parts from Kawai America, but it is expensive. We accept all major credit cards and suggest you FAX your request (ours is not a secure site) to 310-223-2272 along with your credit card information. Alternately, you can send your order via two emails. Split the credit card information between them and don't forget to include a expiration date and phone number. Will we ship to you by the best method available. All prices quoted are in US currency.
K1 owner manual is 12.50US + Shipping

Chuck Roberts
Technical Manager Electronics
Kawai America Corp.
800-421-2177 ext 308
310-223-1158 FAX
croberts@kawaius.com

BINNENKORT OP HUN SITE DUS GEBRUIKSAANWIJZINGEN TE DOWNLOADEN

Back