Oxygene 01 bas

Bob1991

Ouwe rot
Al jaren vraag ik mij af hoe de synthbass in Oxygene 01 van JMJ in elkaar zit..
Ik kan al JMJ's geluiden erg close benaderen, echter loop ik telkens weer vast op dit geweldige basgeluid 8~: vanaf 4:27.

Naar wat ik ooit heb gelezen is het een Arp 2500/2600, maargoed, van youtube filmpjes van die synths word ik niet veel wijzer, dat is meer allerlei synthfx-gepiel dan echt muzikale demo's. Lijkt me dat zo'n soort geluid ook gewoon op andere (analoge) synths mogelijk is, of is dit écht de Arp sound?
Heb verder genoeg Oxygene 01 remakes gehoord, maar niemand wist dit geluid na te maken, iedereen faalt erin.. :erm:

Vooral dat filter is echt bepalend voor het geluid, beetje zon wah-wah geluid, en ik heb het idee dat het filter door allerlei dingen extern getriggerd/controlled word, ivm het vele 'open en dichtgaan'

Mooi is dat hé :)

Een (mini)moog zou wel het beste zijn om dat geluid te maken. met de smallstone phaser erover ? (moet ik es uitproberen)

Zie ik daar nu poly6 in je gearlist staan, daar moet je aardig dicht mee in de buurt van die bass komen,, is wat zoeken;)

Ik ga inderdaad maar 's wat proberen met een phaser en een (qua oscillators) beetje vergelijkbaar geluid op m'n Polysix. Echter is het filter wel duidelijk anders (dat wahwah-randje) bij dit specifieke geluid.

Tot nu toe heb ik heel veel van die Jarre-achtige geluiden en bassen (op oxygene en equinoxe) behoorlijk dicht weten te benaderen ermee, vooral met de unison kom je ver ;)

Leuk!
Toevallig ben ik ook met dit nummer bezig, omdat die bass gewoon kont schopt!
Ik heb m op mijn Roland SH-201 nagemaakt. Hoewel hij vast anders opgebouwd is als het origineel, vind ik hem wel super klinken.
Alles is alleen nog zo vers dat ik nog geen opname heb gemaakt.

Kan wel alvast verklappen dat ik 2 blokgolven met variabele pulsbreedte heb gebruikt, waarvan 1 osc gesynct is met de ander en de pulsbreedte en pitch van de gesyncte osc golven mee met de lfo. Daarbij nog een sausje van chorus en reverb...

is een minimoog. ook op zijn concerten zet hij hiervoor een minimoog in

Op m'n polysix heb ik pas wel een patch gemaakt die qua kracht/brongeluid in de buurt van het origineel komt (1x pwm, 1x pulse sub osc), echter zit er in het origineel nog een ingewikkelde filter-automation/phaser ofzoiets overheen..

@Ursamajor:

Nice, laat maar horen wanneer je wat hebt! Ben benieuwd :)

@ synthmann: In dit filmpje wordt inderdaad een minimoog gebruikt , al lijkt hier de sound wel meer typisch minimoog. Maar gezien een minimoog qua functionaliteit vrij beperkt is, vermoed ik dat er misschien nog een externe filter cv control/phaser o.i.d. overheen zit? voor dat rauwe 'wah' randje zo af en toe

Hmm, dat heb ik nog nooit gezien.. Lijkt me ook een beetje erg moeilijk om bepaalde snelle passages met je voeten te spelen (of hij zou het met zn vuisten moeten doen)..

Origineel zal Jarre het op een ARP 2600 hebben gespeeld. Live dacht ik dat Francis Rimbert het speelt op een Mini Moog. Het "bas" geluid heb ik vrij goed kunnen maken op mijn micro korg.

Hier een voorbeeldje (oxygene part 5) gemaakt met mijn micro korg waar deze klank ook voor komt.

Attachments

• oxygene part 5 first part[1].mp3
    9,2 MB · Bekeken: 127
Laatst gewijzigd:
Grappig, ik zag dat er ook al een eerdere topic over was. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=97692

Maar nu was ik in de gelegenheid, dus heb ik even zitten proberen.
Het klinkt inderdaad behoorlijk onmiskenbaar als 'n Minimoog door een EH Smallstone pedaaltje en wat (tape) slapback delay.
De Smallstone zorgt hier voor de 'wollige drivesound' (stuurt lichtjes over), de Mini gebruikt een vrij standaard 2 oscillator saw wave patch (1 octaaf gelayerd).

Maar ja, aangezien er nergens staat vermeld dat er op Oxygene gebruik wordt gemaakt van de Mini, zou het dan toch de ARP2600 zijn?

Laatst gewijzigd:
Er is nog een manier weet ik nog uit m'n Formant tijd. Twee saws, een oktaaf verschil, dan een LPF en daarna een Notch-filter. Komt in feite op hetzelfde neer als de Smallstone, is echter minder 'phaserig'. Maar ja, kom nog maar eens om een Notch-filter

Maar ja, kom nog maar eens om een Notch-filter

Nu ja, slightly offtopic, met een goeie (modular) multimode filter moet je toch een eind kunnen komen, qua notch?
Zie bijv. de Rob Hordijk "24 dB Filter" (demo)

Ik heb een creamware Scope. In huidige commerciele synths zie ik haast nooit meer state-variable filters, of ik let niet goed op .

Ligt eraan wat je commerciele synths noemt. In de (semi-) modulaire wereld: meer dan genoeg.
Bij standalone synths van de 'grotere fabrikanten' is het lastiger, maar bijv. de Arturia Origin of (wat ouder) de Nord Modular 1 en 2 zou het moeten lukken.

<EDIT> mainstream synths met notch-filter:
-de Virus TI lijkt me het ook prima mee kunnen. Heeft standaard het "BS" filter type aan boord (Band Shaping -> notch).
-de Roland V-Synth heeft ook 'n standaard notch filter type in de COSM filter "TVF" sectie.
-Waldorf Blofeld heeft 'r ook eentje.

Laatst gewijzigd:
Ligt eraan wat je commerciele synths noemt. In de modulaire wereld: meer dan genoeg.
Bij standalone synths van de 'grotere fabrikanten' is het lastiger, maar bijv. de Arturia Origin of (wat ouder) de Nord Modular 1 en 2 zou het moeten lukken.
Right. Ik bedoelde inderdaad mainstream synths. De Origin en de Nords reken ik daar niet onder. Maar die kunnen dat ongetwijfeld ook. Solaris waarschijnlijk ook maar dat is ook niet echt 'mainstream'. Wel een verrekte veelzijdige synth.
De Virus en de V-Synth en de Blofeld ken ik niet, alleen uit verhalen.
Maar back on topic.

Laatst gewijzigd:
Sorry voor mijn bijna 2 maanden niet reageren, was het even vergeten na m'n vakantie
@ Hanz: Nu je het zegt, en dat topic was 3 jaar geleden nog wel door mij gestart ook :P Destijds is het me echter nooit gelukt het geluid te benaderen.

Maargoed, ik heb pas een Smallstone clone gebouwd, en daarmee al het een en ander geëxperimenteerd met gebruik op m'n Polysix (waarmee ik sowieso al spectaculaire moogachtige bas-geluiden heb weten te maken) En inderdaad, verrek, ik ben gelijk heel wat stappen verder, precies die (tot voorheen missende) rauwe 'grom' krijg je erdoor, die je met het enkele filter op de meeste synths niet voor elkaar krijgt! Wat wel al gelijk te merken valt, is dat het soms meerdere opnametakes kost voordat hij nét op het juiste moment diep phased/gromt (in het voorbeeld hieronder goed te horen op 0;20) , wat het geluid z'n karakter geeft :p Het is mazzel hebben met de LFO van de smallstone phaser ;)
Ik ga de komende dagen eens verder aankloten, ook tapedelay is proberen, heeft m'n tapedeck ook weer eens wat te doen :P

Ik post het resultaat hier binnenkort wel, hier alvast een voorproefje. Had even geen optimale patch op m'n poly6, dus het geluid wijkt nog redelijk wat af.. Filter is nog erg anders en de punch mist een beetje. De notenprogressie is ook niet zo strak, maar toch, even een ideetje, het geluid begint vorm te krijgen :) Linkerkanaal is Oxygene 1 origineel, rechterkanaal is wat ik tot nu toe heb. Daarna stukje solo.

Attachments

• Oxygene1basbijna3.mp3
    674,4 KB · Bekeken: 114
Laatst gewijzigd:
Back