Geluid `hangt` soms tijdens bespelen VSTI

oggfish

Ingeburgerd
Misschien kan hier iemand mij helpen

Ik krijg om de zoveel tijd het probleem dat tijdens het bespelen van een vsti plugin het geluid ineens blijft hangen en kan ik 10 seconde niets meer met de computer doen. Het klinkt alsof je een heel klein stukje van een sample in een loop zet en heel snel af speelt. Daarna is alles weer normaal. Dit gebeurd elke 5 tot 15 minuten. En ja dat is irritant.

Mijn syteem is:

Quadcore 2,93 ghz
8 gig dual chanel ram
RME Fireface 800
Gigabyte P35 DS4 2.0 MOBO
HD 5750 Vid
Windows XP 64 bit
ESI M4U XL midi interface

Ik kan mijn processor via toetsenbord monitoren en elke keer komt er een spike bij 1 van de proc lijnen wanneer dit probleem zich voor doet. Ik heb netwerk apparaten uit staan en alle instellingen van cubase 6 en FF800 geprobeerd. Latency heb ik meedere malen aangepast tussen de 256 samples en 96. Ik heb verder geen latency problemen met dit systeem. Heb de phychical memory verhoogd omdat ik een melding kreeg dat memory low was als ik veel moest inladen terwijl ik meer dan genoeg ram heb. Maar dat loste het ook niet op. Het lijkt dat iets er voor zorgt dat mijn proc spikes geeft om de zoveel tijd. Ik heb dit echter nooit op mijn `game` windows partitie. Plugins en Cubase zijn als 32 bit geinstalleerd.

Drivers en firmware zijn up-to-date.

Heeft iemand een idee?

op welke samplerate staat je VSTI?

VSTI geupdate?

IS het altijd dat er maar op een van de processorsee piekje komt?

vsti`s samplerate past zich toch aan op je daw, als dat niet gelijk zou zijn zou ik dat meteen kunnen horen. De Daw alsmede de FF800 staan op 44.1.

Ik heb bij alle vsti`s hetzelfde probleem en ze zijn `redelijk` up to date.

Zover ik kan zien piekt er maar 1 proclijn ja. Kan zijn dat het steeds een andere is. Hoe dan ook in een game op andere partitie heb ik er nog nooit last van gehad. Mijn FF800 staat op die partitie ook niet geinstalleerd maar gebruik ik de onboard soundcard. Die staat in mijn audio partitie disabled om problemen te voorkomen.

Misschien een stomme opmerking maar heb je gekeken naar je processor? en is de verhouding in je computert wel ok..... zwakste schakel is meestal de achilles hiel....
Je game windows heeft geen last (denk dat de video kaart het meeste opvangt hier)
Ik neem aan de muziek windows wel.... zou ook kijken naar de in/doorvoer van je geluidskaart, dan even kijken waar het CPU vreet

CPU kan het toch echt niet zijn: "Quadcore 2,93 ghz" ? Afhankelijk van het besturingssysteem zijn er wel wat tweaks mogelijk. In Sound on Sound (www.soundonsound.com) stonden wat tips. Wat ik me herinner is dat priority setting (background) belangrijk is, best ook je antivirus afzetten tijdens audio (en internet connectie sluiten), en een laatste indiscrete vraag: alle plug-ins zijn legaal/freeware ?

Ja ik had ooit `zo`n docje gedownload `Audio Computer optimalisation for windows XP` of zoiets. daar stonden die prior tips ook in.

Of het echt direct aan de CPU ligt lijkt me ook sterk, ik zou eerder aan het mobo denken. Een background task zou het ook kunnen zijn al heb ik met killbox alles zo`n beetje wel uitgezet zonder dat m`n comp crasht.

Ja nagenoeg is alles nu legaal.

Die had ik al gedownload en de test gedaan. Alleen vraag ik me af hoe lang het duurt voordat die test klaar is. Blijft ie gewoon eeuwig doorlopen?

Back