Intel quad core

Ok. Dan moet je even googlen op toneport + cpu

is veel over te vinden.

Maak gewoon een nieuwe gebruiker aan (audio oid) en schakel in dat profiel alles uit dat zuigt (the bads way of course). Dan moet je een eind kunnen komen.

Tip2 is dat je voor je systeem voor alle componenten de laatste stuurprogramma's (drivers) binnenhaalt.

Met een Quadcore ( heb ik ook in mijn muziek pc ) en 4Gb. Ram, mag je zoveel wifi aan hebben als je wilt.
Veel forumlieden werken volgens mij nog op een x486 met 64Mb geheugen en dan maakt het wel wat uit of je resources aan of uit hebt staan. Op jouw systeem maakt dat geen reet uit en zal je probleem ergens anders vandaan komen.

Wat je moet doen is een project laden waarin je CPU zo hoog belast wordt, daarna ga je naar je taskmanager ( ctrl-alt-del en dan kiezen voor taskmanager ), Klik, zoals op mijn bijgevoegd plaatje, naar het goede tabblad en sorteer je processen door te kliken op processor.

Zo zie je in ieder geval welk programma je CPU zo erg belast.
Aan de hand van die gegevens, kan je verder gaan werken naar een oplossing !

Attachments

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    66 KB · Bekeken: 102
Ja, en als je even googled op Toneport + CPU evt in combinatie
met Wifi dan kom je er achter dat die Toneport nogal voor wat probleempjes zorgt.

Daar verandert geen quadcore iets aan. :)

Ja, en als je even googled op Toneport + CPU evt in combinatie
met Wifi dan kom je er achter dat die Toneport nogal voor wat probleempjes zorgt.

Daar verandert geen quadcore iets aan. :)

Da's waar, maar dan moet je 't zoeken bij een eventueel slecht geschreven Toneport driver.

Daar zit het probleem idd.. bizar maar waar.

Ik heb zelf een UX2 en een UX8 gehad en allebei lieten ze de CPU over hun nek gaan zodra de latency ook maar enigszins binnen het acceptabele begon te komen.

Enige waardoor ik geluid zonder gekraak en stoten kreeg was de Wifi van mijn laptop uitzetten.

Maar Line6 heeft een heel pdf document geschreven om deze problemen stapsgewijs 'op te lossen', staat ook ergens op dit forum als ik het goed heb.

Wat is je processor belasting ?

Want ik zit volgensmij met een verglijkbaar probleem ;{.
Hier is er ook wel een verbetering merkbaar tenopzichte van mijn dualcore, maar niet denderend terwijl deze i5 2500k quadcore toch een stuk sneller zou moeten zijn dan mijn oude amd opteron dualcore .

Wat ik al wel gemerkt heb is dat als ik de clockfrequentie omhoog zet (van 3,3Ghz naar 4Ghz) krijg ik meer ruimte (enerzijds ook logisch).

Mijn processor verbruik komt zelfs met het stotteren niet hoger dan 40% verbruik.
Dit komt denk ik voornaamelijk omdat ik soms wel tot 15 keer hetzelfde instrument gebruik met dan nog filters, eq, compressors enz.

En dat wordt niet goed verwerkt door vier cores denk ik want op mijn oude dualcore zat ik toch echt tegen 80/100% belasting bij een vol project, maar in mijn taakbeheer zie ik dat de ''load'' toch netjes verdeeld wordt onder die 4 cores.

Ik weet niet wat het precies is een kwestie van toch iets te weinig rekenkracht ? driver probleem ? overstap van xp naar win 7 64 bit ? antivirus :?

Hmmm voor mij is het nog niet duidelijk maar mij vermoeden zegt toch ergens dat de daw's de load niet lekker weg schalen of komt jullie cpu verbruik bij quadcore's wel in de buurt van de 80/100% load ?

ps : lkrr weertje vandaag of niet :biertje:

Sjee mininnee is toch wat met windows based pc's.

Bestaan zulke problemen ook met OSX pc's ? of is daar alles perfect op elkaar afgestemd ?

Als ik mn wifi uitzet dan loopt ableton strakker, en gaat de stofzuiger functie die mn flaptop blijkbaar heeft ook uit.

Imo is het een combinatie van problemen. Dingen die niet 100% op elkaar aansluiten, dus moederbord, procc, videokaart en ev andere kaarten. Tel besturingssysteem er bij op, tel daarbij op slecht geschreven drivers zoals boven is geopperd.

1+1 maakt 3

Mijn processor verbruik komt zelfs met het stotteren niet hoger dan 40% verbruik.
Dit komt denk ik voornaamelijk omdat ik soms wel tot 15 keer hetzelfde instrument gebruik met dan nog filters, eq, compressors enz

Het is de bedoeling dat je processor zo weinig mogelijk doet. :okdan:
Als hij op 40% staat en de boel stottert nog steeds, dan ligt 't dus niet aan je processor, maar moet je 't zoeken bij de latency, drivers of incompatibilty tussen hardware (drivers)
Het kan uiteraard ook liggen aan je Geheugen / Hardeschijf, maar dat kan je dus allemaal zien in je taakbeheer overzicht ( zie een paar posts hierboven )

Sjee mininnee is toch wat met windows based pc's.

Bestaan zulke problemen ook met OSX pc's ? of is daar alles perfect op elkaar afgestemd ?

Bij Mac's bestaan er simpelweg minder hardware configuraties. Ook is op sommige vlakken het OS anders qua filosofie en daardoor wat stabieler dan de producten de stal van MS.

Ableton draait hier prima, zowel op de interne geluidskaart (onderweg) als op mijn Edirol FA 66.

Dit geldt ook voor de zwaardere projecten. Alleen met zeer zware synthpatches van bijvoorbeeld Analog loopt de cpu-meter in Ableton op.

Dit alles op een C2D 2.26 Ghz 13 inch Mpb met 4GB en Snow Leopard.

Het is de bedoeling dat je processor zo weinig mogelijk doet. :okdan:
Als hij op 40% staat en de boel stottert nog steeds, dan ligt 't dus niet aan je processor, maar moet je 't zoeken bij de latency, drivers of incompatibilty tussen hardware (drivers)
Het kan uiteraard ook liggen aan je Geheugen / Hardeschijf, maar dat kan je dus allemaal zien in je taakbeheer overzicht ( zie een paar posts hierboven )

Ja zeker, alleen in ableton is er een overload in de cpu verbuik meter.
Dus dan zou je het toch ook kunnen zien dat ableton niet meer kracht van de cpu vraagt of kan vragen.

• Latency van emu 1616 staat al op de hoogste setting. (100ms)
  • Driver is nog niet offcieel voor x64 win 7 dus daar zou het idd aan kunnen liggen.
  • Geheugen is uitgesloten want of er nu 2 Gb in gebruik is of 3,5Gb geen verschil.
  • Hdd zou misschien kunnen (er zit ook een load meter voor je hdd in ableton en daar is niks op te merken). Maar ik ga is de VST op een usb of op een sneller plekje zetten en kijken of er verschil is.
Op mijn x32 zal ik hetzelfde project ook nog is testen!

Zowiezo heb je 2 instellingen die je kan configureren met een Toneport, dit zijn :

Latency
Buffers

Hoe kleiner de buffer, hoe harder de cpu moet werken. Latency komt wat minder nauw als ik het goed heb.
Hoe ik het deed, als ik audio ging opnemen (maar dat is voor jou dus niet van toepassing) zette ik wifi uit, nam ik de hogere CPU belasting voor lief en gebruikte ik lage latency en de kleinste buffer.

Zodra ik alleen ging editen / afspelen, zette ik de latency en buffers wat hoger zodat de CPU niet zo te keer ging, enige probleem hierbij was dat Ableton soms de connectie met de geluidskaart kwijtraakte en ik dus geen geluid meer had, opnieuw opstarten was dan het enige wat ik kon doen om weer geluid te hebben.

Ik weet niet of anderen ook zulke problemen kennen met de UX2/8 maar echt vlekkeloos werkt deze geluidskaart helaas niet.

Heb nog niet echt tijd gehad om nog wat te testen heb morgen een examen, maar waar is de TS trouwens gebeleven ?...

Back