[postrock-snippet] breach - farewell suomi

ROGUE85

@wearerogue85
Op deze laffe zondag eens wat anders ...

Wat achtergrond: ik ben toetsenist, geen gitarist.

In het weekend een Fender Strat geleend en naar de winkel gestapt om een e-bow te kopen. 'k Ben erg thuis in postrock en experimentele dingen, in het verleden ook al heel wat dergelijke nummers gemaakt, maar nog nooit zelf een gitaar vastgehad, imagine ... Het is erg vervelend om anderen (gitaristen dan) te vertellen wat ze moeten spelen ...

Na wat pingels uitzoeken van dingen die ik al lang in mijn hoofd had steken gewoon opgenomen, wat met effecten gespeeld, ... u hoort hier het resultaat.

Voorlopig nog kort, maar toch al niet onkrachtig :).

Klinkt lekker, goede postrock sound! Zeker mee door gaan
Ik ben ook van plan een ebow te kopen, kan goed bassen maar gitaar spelen nog amper.. Is het voor een gitaar-beginner een beetje redelijk te doen (ivm maar 1 snaar tegelijk), of is het alsnog erg lastig?

Bedankt! Lukt wel, zeker als je al met een bas overweg kan...

Klinkt best goed - hoewel voor mij de drums iets prominenter mogen (en misschien iets minder crashes) - maar de kunst is natuurlijk een hele track te maken hiermee met een goeie opbouw e.d., en dan nog een manier vinden om je te onderscheiden van andere Mono/Mogwai/Godspeed adepten. Joris

Feit!

In een nieuwe mix (nog niet online) zijn de drums inderdaad wat meer upfront.
De drumtrack was maar een basisidee, rap eronder gezet om het gitaarwerk te ondersteunen :).

Klinkt tof!
Post-rock is een genre wat op zich vrij snel in cliché's kan vallen, daar moet je mee uitkijken. Eigenlijk wat pjoris al zegt.
Los daarvan, klinkt als 'n gave basis, en ebow's zijn cool.

@Coen

Klopt, vaak is het weer van "zucht, weer zo'n zelfde postrock nummer" bij veel postrockbandjes.. Iets wat trouwens bij jullie met Billyconnected absoluut niet het geval is ;) , maar dat is dan niet meer puur postrock :P..

@Sida

Waar is de ebow hier eigenlijk allemaal voor gebruikt? Voor de leadguitar? En de 'wall of sound'gitaarlagen op de achtergrond? Speel je dan steeds 1 noot van een akkoord met een ebow, en multitrack je dit tot een geheel o.i.d.?

OK volkomen terzijde. Maar ik noem zoiets eigenlijk geen "post-rock", dan denk ik meer aan Tortoise e.d. of de Duitse scene (To rococo rot, etc). Post-rock is misschien inmiddels zo breed dat het een zinloze omschrijving wordt ? Dit specifieke (Mono/Mogwai, Shoegaze ?) genre vind ik wel veel leuker om live te horen - ook al omdat ik op appartement het nooit luid genoeg kan zetten - als je een leuke wall of sound live kan neerzetten vind ik originaliteit al wat minder belangrijk. Joris

Het is inderdaad heel breed.
Mijn favorieten zijn bv. niet Sigur Ros of Explosions, eerder This Will Destroy You, EF, Amusement Parks On Fire, ... de 'volgende' generatie.

De cliché's heb ik er bewust ingestoken, bv. het klokkenspel, de trombones in de tweede helft ...

Wat er gebruikt is:

- drums: NI Battery (live ingespeeld, ongequantized)
- bass: Trilogy
- piano: Nord Stage 2
- gitaren: Fender Strat via MOTU 828 mk ii naar NI Guitar Rig (Fender ampsimulatie)
- gitaareffecten: UAD EMT 140 Plate / Lexicon 224, Roland RE-201, Cooper Time Cube ...

- mix: UAD Studer 800 + UAD Neve 88RS
- master: enkel Fabfilter Pro-L

De ebow heb ik enkel gebruikt voor één noot zacht op de achtergrond, én de walvissolo die halverwege bijkomt.
De rest is gewoon gearpeggieerde akkoorden (3 sporen) en tremelopickings (1 spoor).
Natuurlijk met een hoop delay / reverb erop.

This will destroy you :okdan:, een van mn favoriete bands.. Nieuwe album valt tegen helaas. Dus ben ik van plan zelf een soort van tja, vervolg te gaan maken de komende maanden.

Hoorde die sound er zeker in!

Thanks voor de inkijk in het genre, ik heb toevallig vandaag een ebow besteld :P

Back