Bliksemschade via computernetwerk

@Arno, Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar Belkin is natuurlijk niet echt een hoog-kwaliteitsmerk.
Ik zou je adviseren om iets meer te investeren zodat je een doos hebt met goede bekabeling die ook de hogere vermogens aankan. Hoe dan ook,
DEZE ( *KLIK* ) heb ik, er hangt al mijn muziek app. aan en ik ben erg tevreden !

@Arno, Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt, maar Belkin is natuurlijk niet echt een hoog-kwaliteitsmerk.
Ik zou je adviseren om iets meer te investeren zodat je een doos hebt met goede bekabeling die ook de hogere vermogens aankan. Hoe dan ook,
DEZE ( *KLIK* ) heb ik, er hangt al mijn muziek app. aan en ik ben erg tevreden !

Die Belkin is naast het beschermen van het computernetwerk (hoofdzaak) ook alleen maar om de modem en de adapter van de router heel te houden. Dit staat allemaal in de woonkamer. Studio heb ik op de bovenverdieping in een aparte kamer. Het belangrijkste component in mijn studio ter bescherming is mijn APC Surge Arrest (zie plaatje) model E20. En dat is heel andere kwaliteit dan de Belkin.
Wat ik nu extra wil doen is ook mijn computernetwerk beschermen, omdat nu de spanningspiek via het netwerk naar de diverse apparaten is gegaan, en dit dus deels (in ieder geval de netwerkpoorten ervan) niet overleefd hebben.

Attachments

• APC surge arrest.gif
    APC surge arrest.gif
    14,2 KB · Bekeken: 168
Die Belkin is naast het beschermen van het computernetwerk (hoofdzaak) ook alleen maar om de modem en de adapter van de router heel te houden.

Ok, in dat geval denk ik dat de belkin prima volstaat !
Hopelijk valt de schade mee en krijg je nog iets van de verzekering terug.

Nog mazzel gehad met de PC. Het enige wat stuk was is het moederbord. Mijn Asus P6T was niet meer leverbaar, maar ik heb er nu een vervangende P6X58 D-E inzitten. De computer doet het in ieder geval weer, en ik heb alles in de studio wat erop was aangesloten (en dat was heel wat) weer gewoon aan de praat.

Nu nog de schade van de blu ray afwachten en dan eens zien wat ik aan mijn verzekering heb. Maar dus nog niet alle schade financieel in beeld. De blu ray is nu bij het Philips service center.

Wordt vervolgd.

Hopelijk valt de schade mee en krijg je nog iets van de verzekering terug.

Tsja, in dit geval is het motto: goed verzekerd is het halve werk! ;)

Ik heb dus een 100% dekking en kon gewoon door de telefoon roepen wat de schade is, en dat maken ze klakkeloos over. Prima service en geen administratieve rompslomp.

De uiteindelijke schade viel ook mee. Een nieuw moederbord (ASUS P6X58 D-E) voor mijn studio PC, een nieuwe router en een nieuwe print in mijn blu ray. Prima service van Philips trouwens, die repareerden de blu ray gewoon gratis (binnen garantietermijn), terwijl ik had aangegeven dat het bliksemschade was.

Dus met mazzel is alles goed afgelopen, behalve Mobo van de studio PC in de studio verder niets beschadigd omdat ik daar altijd overal de stroom af heb als ik er niet ben. En ook een flinke bliksembeveiliging van APC in de studio bovendien.
Nu heb ik dan ook bliksembeveiliging op mijn netwerkkabel van de modem naar de router.
En met een goede dekking van de verzekering geen gedoe met het declareren.

Slotconclusie: mazzel! :D
Maar als je echt slim bent beveilig je niet alleen de stroomcomponenten (je 220V) tegen bliksem, maar ook je netwerk! :geslaagd:

Een vriend van mij heeft het echt goed voorelkaar. In de meterkast, waar alles binnenkomt heeft hij o.a. alles geaard (ik ben een leek op dit gebied trouwens) en bliksemafleiding (oid) ingebouwd. En zoals radiance al aangaf, zo gaf hij het ook aan (bij mij): Trek alles los!

Dus via het net, de kabel en de kpn lijn ben je niet veilig als je het niet ontkoppelt.

:okdan: Dat is een fijne verzekering.
Morgenavond alles effe los trekken dan want dan zou het wel eens goed te keer kunnen gaan..

Je hebt trouwens ook nog te maken met inductie hè, spanning die in je apparatuur en bekabeling wordt opgewekt door het sterk electromagnetisch veld dat door de bliksem wordt opgewekt.
Die gaat dus wel gewoon door de lucht, en niet rechtstreeks naar de aarde.
Gelukkig zitten de meeste pc's in een "mooie" metalen kast waardoor de schade beperkt blijft (kooi van faraday)

Iedereen alvast succes voor dinsdagavond... Ben benieuwd..

Wie dit leest heeft z'n kabel niet uitgetrokken :D

Nu pas ?? :P

ik woon in Zwolle, gek, niet in chaos ;)
Hier is alles laat dan wel later

Ik heb wel als de bliksem alle kabels in m'n studio losgerukt ;)

En niet schuilen (d)onder een kabelboom hè !! 8o)

knalt er hier ook op los, gelukkig ben ik lui (hoe ga ik mijn zooi aarden?) en loopt de gehele stroomtoevoer naar mijn apparatuur uiteindelijk via één kabel, door twee kamers, die ik er altijd uittrek omdat de eerste stekkerdoos geen schakelaar heeft en anders de helft nog aanstaat...

Sommige apparaten hebben namelijk geen aan/uit knop. WAAROM is me altijd een raadsel gebleven? Internetten doe ik niet als ik mu- ga -zieken, daar heb ik een knakenlaptop voo...oei die was echt dichtbij.

Succes Arno!

Dit heb ik een paar jaar geleden ook gehad. M'n UTP kabel was over een lengte van 3 meter zwart geblakerd.
Toevallig zat ik net te spelen. De vonken schoten (ongelogen) 10 cm uit de wandcontactdoos een meter naast m'n hoofd. Het huis van de achterbuurman is afgefikt, maar m'n Korg Triton deed het nog wonderwel gewoon.

Bij mij gewoon gisteren door het onweer mn TV + mn Boiler naar de Heer.
Bij de buren de TV / Modem / Computers.
Buren aan de andere kant Modem + TV.
Buren daarnaast Modem + Radio.

mja,.......Gelukkig is mn studio nog in orde ......

Wat een powerrrrrrrrrrrrr -na-na-na-naaa-naaa-naaa-naaa- THUNDER na-na-na-naaa-naaa-naaa-naaa- THUNDER

Maar eerlijk gezegd zijn mijn modem en wifi router nou niet de eerste dingen waar ik me zorgen over maak bij inslag, dus die ga ik er niet uit trekken.

Sinds ik die Belkin doos heb met bliksembeveiliging op de 220V en op de UTP en op de telefoonlijn, trek ik die stekker er ook niet meer uit. Van Belkin heb ik een lifetime garantie voor tot € 175.000 schade gedekt door Belkin als er achter dat ding toch iets stuk mocht gaan. :okdan:

Stopcontacten waar ik niet zo'n doos heb, trek ik natuurlijk nu wel gewoon de stekkers eruit ;)

Back