roland rd170

maurice

daddy-cated
beste leden sf,

ik zit er over te denken om de roland rd 170 aan te schaffen
niet alleen als masterkeyboard te gaan gebruiken maar ook om les op te gaan nemen.
al dan niet zelf studie.
is dit een geschikt instrument of moet ik verder kijken naar de duurdere modellen
en vooral : is het geschikt om piano les op te nemen?
of kun je beter meteen met een vleugel beginnen?

Maurice

Ik heb hem ook al een paar keer voorbij zien komen, en het is absoluut geen onaardig ding. Maar bedenk wel dat het een stagepiano is, hij is meer voor op het podium bedoeld dan als studiepiano. Aangezien hij vrij nieuw is, is er nog niet superveel info over te vinden, maar wat ik heb kunnen opmaken is dat het klavier minder is dan van de RD-700, op dit moment het vlaggeschip van Roland voor stagepiano's. Volgens mij is het klavier vergelijkbaar met de RD-150, en ik ben daar als pianist niet zo weg van. Ik denk dat je beter kunt kiezen voor een simpele digitale homepiano, aangezien die over het algemeen een wat beter klavier hebben. Zeker als je goed wilt leren spelen dan is een natuurgetrouw klavier belangrijk, dan leer je het beste omgaan met een pianoklavier. Een vleugel is trouwens overdreven...

Ga eens langs bij zaken als Poppeliers of Staffhorst Muziek - Pianoafdeling (in Utrecht op het Vredenburg zit een grote zaak), daar hebben ze veel piano's staan en kunnen ze goed advies geven.

Ow, en nog 1 ding: ga vooral zelf uitproberen!!

Re: roland rd170

Origineel geplaatst door maurice
en vooral : is het geschikt om piano les op te nemen?
of kun je beter meteen met een vleugel beginnen?

Een vleugel hoef je natuurlijk niet onmiddellijk in huis te halen. :)

Maar de RD-170 is absoluut ONGESCHIKT om als pianoklavier door het leven te gaan, daarvoor is het veel te LICHT van aanslag. Zelf heb ik nog niet zolang geleden een Yamaha P-120S gekocht en het klavier daarvan benaderd heel goed dat van een klassieke piano. Ik heb trouwens de piano in een echte pianowinkel gekocht in Amstelveen. Zo kan je heel makkelijk de klavieren alsook de klank vergelijken met 'The Real Thing'.

De RD-170 heeft wel enkele goede pianoklanken maar het klavier is veel te licht. Als je echt op een piano wil leren spelen dan is een goed klavier belangrijk. Voor mij waren o.a. de RD-150 en RD-170 veel te licht. Ik vermoed dat het klavier daarvan bijna hetzelfde is als dat van de A-37 (die ik heel goed vind overigens - als synthklavier, niet als pianoklavier).

De RD-150/170 zijn wel ideaal als je niet onmiddellijk een realistisch klavier nodig hebt, maar eerder een degelijk klavier voor podiumgebruik. De RD-150/170 zijn trouwens heel stevig (en wegen dus ook wel wat).

Als je dus pianolessen overweegt, dan zou ik niet voor de RD-150/170 kiezen. Kijk hiervoor eens naar bv Yamaha P-80 die ongeveer hetzelfde kost maar een veel beter klavier heeft.

Ik zou de RD-150/170 eerder stageklavier dan een stagepiano noemen. Er bestaat ook een RD-700 maar deze heb ik niet aan de tand gevoeld, misschien is hier het klavier wel goed.

Beste advies : Ga naar een winkel waar je zowel akoustische als digitale piano's kan uitproberen (en vergelijken), dan kan je zelf vaststellen welke digitale (stage) piano's het best in de buurt komen van een 'echte'. En uiteraard moet je dan vooral letten op de geluiden en het klavier ... en je portemonnee ;)

De Yamaha P-80 en P-120 komen zoals Hover zegt beter in de buurt van een echte piano dan de RD-150/170. Ik speel zelf vrij veel op een P-80 (staat in de ruimte waar ik altijd oefen met m'n band), en het klavier is idd goed. Ik vind het persoonlijk echter niet zo fijn spelen, ik geef de voorkeur aan een Roland RD-700, die ook een erg goed klavier heeft t.o.v. de RD-150/170 (in klasse vergelijkbaar met de Yamaha P-80/P-120, maar toch anders), ik vind die zelfs fijner dan de P-80, maar dat is persoonlijk (speelt iets lichter, maar de aanslag is erg goed). Het prijskaartje van een RD-700 is echter 2x zo groot als een P-120 van Yamaha.

Overigens ben ik niet echt weg van de piano-klanken in de Yamaha P-80 (en ook P-120), die van Roland klinken veel beter en natuurgetrouwer.

Ohja, en focus niet alleen op stagepiano's, maar kijk ook naar de digitale homepiano's.

Ach, ja... er gaat eigenlijk niks boven een goeie akoustische piano ;) (het liefst natuurlijk een echte vleugel!)

Back