Analoge gain distortion (909 kick)

ik begin met nu toch een beetje af te vragen hoor.... er zijn hele muziekstijlen opgebouwd rond gedistorte kicks, is er dan geen enkel bedrijf dat denkt... hey, misschien kunnen we daar wat mee??
Voor de gitaar, basgitaar en synthesizers zijn er allerlei effecten te vinden, maar dan kom je bij de kick en dan heb je uberhaupt al een behoorlijk beperkte keuze tussen analoge kick-synthesizers, laat staan dat je daarna nog een effectenbak vindt die voor de kick ontworpen is...

Op dit moment bestaat bijna 50% van mijn apparatuur uit apparaten voor mijn kick (airbase->sherman filter->splitter->2x analoge distortio, zvex distortron en ibanez TS9DX,+clean+out2 van sherman (layered via DAP SC-2 mixer)->compressor->drum mixer) Het kick-geheel klinkt op zichzelf erg vet, totdat de rest van de muziek erbij komt en het duwen wordt voor een plekje..\

Op zich zou, denk ik, de boss GT-8 enigzins in de buurt kunnen komen van wat je nodig hebt om je kick af te ronden.. verscheidene routing/layer-opties, EQ's, compressors en distortions die je op verscheidene plekken kunt zetten, alleen dan weer het jammere dat je alle parameters via een menuutje moet instellen.....:stupid

Ik krijg echt het idee dat alle apparatuur tegenwoordig wordt ontworpen door burocratische managers... =(

ja toch...
en dan gaat het nog niet eens alleen om electronische muziek. Want er zijn heel wat bands die triggers gebruiken voor hun basskick..
Ik heb hier zowel de jomox airbase99 als mbase01 staan, en alhoewel ze een lekker begin geven voor je kick zijn ze alles behalve af... Ik weet best van mijzelf dat ik een behoorlijke geluids-freak ben die vaak iets te veel van dingen vraagt, maarja, is dat ook niet iets eigens aan muziek zelf? Muzikanten zoeken altijd naar nieuwe geluiden..

Punt met de basskick is nu echter een beetje anders dan met andere instrumenten. Hoewel je (nouja, ik dan..) je geluid volslagen wilt kunnen veranderen, zijn er nu eenmaal een paar punten van de kick die niet mogen veranderen: het moet wel een BASSkick blijven waarvan de PUNCH/kick overeind blijft staan. Wil je een ruime variatie aan mogelijkheden hebben, heb je dus altijd een hele batterij aan EQ's en (sidechain) compressoren nodig om deze terug te krijgen als je ERGENS een verandering aanbrengt. Oftewel, zorg maar voor een extra 19" rack voor alleen je basskick met een (doorlusbare) mixer er bovenop.. en dan kun je daaromheen al je FX pedalen zetten. Helaas zijn we niet allemaal krakers met een grote loods zodat we hiervoor de ruimte hebben.... Daarom pleit ik voor een gedeeltelijk analoge basskick-dedicated multiFX bestaande uit 3 lagen waar je na elke FX-toewijzing eerst nog een EQ en compressor hebt en desnoods nog een send-return voor je eigen analoge distortion pedalen. Hierbij 3x3 drukknoppen om de FX, EQ of compressor te selecteren en een rij digitale hi-def encoders om direct de parameters van de geselecteerde part te bewerken. droom..droom...droom... XD

De distortion is acceptabel voor lichte oversturing,
Maar ik heb iets beters dedicated voor distortion.
Pedaaltjes ben ik niet zon fan van,
Zijn eigenlijk niet bedoeld voor lage frequenties.

ik zat zo te denken om er gewoon een crossover tussen te hangen..Distortions over de hoge laag, mixert over de andere.. lijkt me een mooi palletje te kunnen worden. Nog ergens me sherman ertussen :p

Ik denk persoonlijk dat er veelste veel bij komt kijken om "even" een gedistorted kick uit een instrument te persen..
Het is dan ook weer verschillend wat voor een soort kick je wil, en welke distortion-rack/unit erbij komt kijken.
Denk dat je dan toch weer uitkomt bij een sampler/rompler die al wat voorbewerkte samples heeft.
Voor een goede dist kick heb je nou eenmaal meer nodig dan alleen een kickje met attack, een compressor en distortion eroverheen.
Vengeance had een héle tijd geleden ook op de site staan dat ze met een "Instrument" bezig zouden zijn die kicks met distortion vanuit niets kon breien.
En kijk, uiteindelijk is het toch een rompler geworden..

Een goede kick (vooral 1 die je wil pitchen) maken vergt veel tijd, energie, ervaring en kennis van plugins is ook een pré.
Een "simpel" even rammen kickje oke, maar ik neem aan dat je toch ook meer controle wil over een kick?

Voordat je uberhaubt iets gaat doen aan een kick is het eerste toch wel een EQ gevolgd door....
Noem maar op! Het zou te gek zijn zo'n vst op de markt, maar ik denk dat het te complex word.
En daarbij, moet het ook niet té makkelijk worden want dan is het snel gedaan met "nieuwe" muziek, en lijkt het mij persoonlijk ook niet leuk meer om dan nog te producen!
En dan nog.. Het blijft ook een strijd tussen Analoog vs Digitaal (synthese kicks).

Je moet het niet te ver gaan zoeken ook niet hoor! Een kick, eq's, distortion en mss compressortje zijn meer als voldoende om een leuke kick te maken.
Ik heb zelf ondervonden dat de kunst vooral in het filteren zit, want als die niet juist staat zit je verkeerde dingen te distorten en dat klinkt dan weer naar een hoopje rommel...
Daarbij, kicks maken met een synth of vst is echt niet moeilijk, koppel je pitch aan een envelope en met de juiste instelling heb je een kick.

Wat ik gewoon wil zeggen is: keep it simple. Niet alles in zo ingewikkeld als het lijkt hoor.

Uiteraard.. Een kick maken lukt wel, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een soort kick je zoekt/nodig hebt..
Wat dacht je van diverse attacks/lijnen layeren?
Filteren met LFO, of heel wat anders, mid-side filteren..
En je hebt natuurlijk nog de bekende Side- en Duck Chain...

Ik ben al eens een hele avond bezig geweest een layer van 7 kicks met filter/dist/etc te finetunen (150hz t/m 18khz)..
En dan heb ik het nog niet eens over het lage frequentie gedeelte..

Een distortion geeft ook je kick een andere "toon".
Dit is ook waarom de meeste mis gaan met pitchen, ze vergeten de harmonics (tijdens het pitchen).

Tsja, als je wat wil bereiken moet je er wat voor over hebben ;-)

Laatst gewijzigd:
Dus komt er op neer dat je een hoop moet finetunen in een hoop eq's... Niet moeilijk/ingewikkeld, wel tijdrovend en veel trail en error.

Uiteraard.. Een kick maken lukt wel, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een soort kick je zoekt/nodig hebt..
Wat dacht je van diverse attacks/lijnen layeren?
Filteren met LFO, of heel wat anders, mid-side filteren..
En je hebt natuurlijk nog de bekende Side- en Duck Chain...

Ik ben al eens een hele avond bezig geweest een layer van 7 kicks met filter/dist/etc te finetunen (150hz t/m 18khz)..
En dan heb ik het nog niet eens over het lage frequentie gedeelte..

Een distortion geeft ook je kick een andere "toon".
Dit is ook waarom de meeste mis gaan met pitchen, ze vergeten de harmonics (tijdens het pitchen).

Tsja, als je wat wil bereiken moet je er wat voor over hebben ;-)

Dit lijkt mij geheel onnodig. Heb zelf ook een 'cursus' van A-lusion gehad en hij geeft aan dat de grote mannen niet meer dan 3 a 4 lagen gebruiken (attack, snare, bassline en eventueel nog eentje om het op te vullen).

Dit lijkt mij geheel onnodig. Heb zelf ook een 'cursus' van A-lusion gehad en hij geeft aan dat de grote mannen niet meer dan 3 a 4 lagen gebruiken (attack, snare, bassline en eventueel nog eentje om het op te vullen).

x 2

Veel mensen denken hun slechte kick op te lossen door er zoveel mogelijk effecten op te pleuren, maar wat vaak mis is is het basisgeluid. Als je basis al klopt heb je niet veel nodig om 'm nog even wat vetter te maken.

Dat wil niet zeggen dat je geen vette kicks kan maken met 8 effecten erop, je blijft natuurlijk zoeken naar die happy accidents :D maar je snapt wel wat ik bedoel. Het moet een middel zijn, geen probleemoplosser.

Het gebruik van meerdere kicklagen tegelijkertijd zorgt vaak eerder voor problemen dan hetgene wat je zoekt. Door een ingewikkelde schakeling raak je sneller je overzicht kwijt.

Grappig! Ik ben ook al een paar keer bij Onne geweest, en inderdaad.. Het maken van een kick zit hem niet zozeer in het layeren alleen, maar zoals ik al zei > Om een "goede" kick te maken doe ik het op die manier.. Afgezien van hoe andere het doen! ;-)

Persoonlijk kom ik met 2 lagen al heel ver. Ik heb nooit meer dan drie lagen.
( ben ook geen pro) meestal een hele droge jomox kick of een kick uit de juno of novation lichte oversturing via mengpaneel en een mid eq boost sherman er tussen met goeie lowpas en bandpas
computer in multiband compressor en dan highpassed zelfde kick
zonder sherman met meer tafel dist.
Die er op layeren. Soms via de s950 een LP 808 kick er onder op 45 tot 60 hz die ook layeren en flink compressen.

Van diegene van wie ik hier een mackie 24.8 te leen heb staan doet hem weg ergens komende weken, mocht er interesse hier zijn moeie maar even pben, dan vraag ik wat hij ervoor wilt hebben.

Ik moet dus wel gaan opschieten met dat filmpje :D

Filmpje ! Filmpje !

Waar blijft het filmpje Niel :D?

Kan iemand hier a.u.b. voorbeelden posten van 909 kicks die worden overstuurd door een Fireworx?:okdan:

wat een enorm verschil in prijs met bax-shop: € 1317,00 inc.!
vette demo, djrazor! er bestaan waarschijnlijk geen editors voor de fireworx? op zo'n klein schermpje werken lijkt me niet echt prettig als het om ingewikkelde effecten gaat.

Back