Eminent E310 string ensemble in rack versie

frankje

Ingeburgerd
Hallo allen !
Ik ben volop in gang geschoten en ben begonnen aan het ontwikkelen van een rack versie van het Eminent E310 orgel.
Hier is wat het te bieden heeft :
- 8" string ensemble
- sustains
- regelbare attack en release van de strings en de sustains
- Midi aansturing van de noten ( geen velocity )

Het wordt uitgebreid met een J. Haible triple chorus module.
De midi wordt verzorgd door een kant en klaar gekochte module.

Mijn vraag is :
Heeft iemand sugesties i.v.m. wat er nog meer moet op zitten ?
Dan kan ik het in mijn ontwerp verwerken.

Vele groeten

Wat ga je precies maken?

Ben je van plan bestaande vintage Eminet 310's te slopen en de relevante onderdelen (string ensemble) in een rack te bouwen wat voorzien is van moderne techniek (midi .. modern..)
In dit geval zou ik zeggen: bouw dan meteen de originele chorus printplaten in datzelfde rack.

Als je van plan ben een volledig nieuw apparaat te ontwikkelen wat bebaseerd is op de oude 310, dan zou het denk ik tof zijn om er een filter bij te maken. En dan liefst een HPF en LPF zodat je ook een bandpass kan maken. Dit filter zou ik gewoon met zelfde envelope bedienen als er al in zit. Het past goed bij een string ensemble om maar 1 filter te hebben. En dat is vrij eenvoudig te realiseren denk ik.

Mocht je dit idee leuk vinden maar een origineel als uitgangspunt wille nemen, trek dan gerust een ARP Omni uit de kast als voorbeeld. Deze heeft dit.
Ik weet niet waar je woont, maar je bent welkom om langs te komen en te komen uitproberen wat ik bedoel. Ik heb een ARP Omni staan.

voor strijkers is bandpass inderdaad een must als je dan toch aan de filters gaat. Breed, dun, hoog, laag, iel, zwaar...jummie.

leuk idee, heb er zelf ook wel eens aanzitten denken om een 310 te kopen en te racken

als je een hele 310 wil racken zal je een heel rack mogen reserveren. In tegenstelling tot oude monosynths zit daar stevig wat real estate aan prints in.

Jarre_Standaard_310.jpg

En dan is er nog de uitdaging om hem klavierloos aanstuurbaar te maken.

Ik zou gewoon een nieuw ontwerp maken en bouwen op basis van de bestaande schema's als je dan toch bezig bent. Scheelt ook weer een verloren 310...

als je een hele 310 wil racken zal je een heel rack mogen reserveren. In tegenstelling tot oude monosynths zit daar stevig wat real estate aan prints in....

Och, hij kan 't wel in een 1U 19"rack modelletje gieten, alleen wordt ie dan een meter of 1-2 diep :D

Mooi project wat ik zeker op de voet ga volgen.
Kan je tussentijds ook wat fotootjes schieten van de vorderingen van je project?

attachment.php

Mijn Eminent 310 Project....de portable Eminent

je pic werkt niet

dit is dus geen 310 he´.......

dit is gewoon een simpele huiskamer solina, een jeren 70 modeletje, zonder strings enzo....
:mega:

als je een hele 310 wil racken zal je een heel rack mogen reserveren. In tegenstelling tot oude monosynths zit daar stevig wat real estate aan prints in.

Jarre_Standaard_310.jpg

En dan is er nog de uitdaging om hem klavierloos aanstuurbaar te maken.

Ik zou gewoon een nieuw ontwerp maken en bouwen op basis van de bestaande schema's als je dan toch bezig bent. Scheelt ook weer een verloren 310...

dit is dus geen 310 he´.......

dit is gewoon een simpele huiskamer solina, een jeren 70 modeletje, zonder strings enzo....

Toch wel :P 310 310 310 .....

Links voor Jarre, rechts voor ons.
6 kleine pcb's lijken sterk op elkaar maar zijn niet allen gelijk.
De 3bovenste zijn de strings, de 3 onderste zijn de orbitone. :mega:

zitten de keyers voor de strings dan op de toongenerator printen?

ik heb onlangs nog een solina gesloopt, en de toongenerators zien er exact hetzelfde uit als deze..

Links voor Jarre, rechts voor ons.
6 kleine pcb's lijken sterk op elkaar maar zijn niet allen gelijk.
De 3bovenste zijn de strings, de 3 onderste zijn de orbitone. :mega:
Niet helemaal. Op die huiskamerfoto zie je mij:okdan:. Ik ben al enige tijd actief met het restaureren van 310's, heb ook die van JMJ in onderhoud.

De stringsensemble PCB zit onder het toppanel. Staande voor het orgel met de klep open zie je vlnr: Lower voicing PCB, Sustainvoicing PCB, Strings ensemble PCB en de Upper voicing PCB.
In het grote rack dat zichtbaar is op de beide foto's zie je vlnr van boven naar beneden:
Voeding/main amplifier, Orbitone amplifier, Sustain triggers, 2x oscillator PCB, 2x oscillator PCB. In het rack dat er rechts tegenaan zit zie je van boven naar beneden: Orbitone control unit, 3x strings ensemble modulators, 3x Orbitone modulators

ah, dat verklaart een hoop,
dus het stringensenble zit onder de kap.
en dan wordengewoon de orgel oscillators gebruikt?
of heeft de string een eigen hoofd oscillator met delers?

ja de gewone oscillatoren worden gebruikt. De elco's die je op de oscillator PCB's ziet zijn de sustain elco's...voor iedere toon 1

Thx Albert :biertje:

Moet binnenkort ook maar es m'n oude bak gaan restoreren.

Nog tips voor me ? Elco's allen vernieuwen ? .. toets veertjes draaien. :L

Back