Eminent E310 string ensemble in rack versie

@ Vic - Elco's vervangen, zekeringhouders op de trafo vervangen (zijn vaak rot), Toetsveertjes uitsolderen en reinigen in een oplossing van ammonia in gedemineralieerd water (in 1 minuut brandschoon) goed uitspoelen met gedemineraliseerd water, toetscontactenrails reinigen met alcohol, schakelaars in het stringsensemble paneel zijn uit elkaar te halen en goed te reingen, registertabs en pedaalcontacten reinigen, hoofdtelefoonjack uit elkaar nemen en reinigen.

@ j.baars - hier kun je de schema's downloaden:
http://www.jarrography.free.fr/synths/goodies/eminent_310_unique.pdf

Een kleine toelichting ...

Een kleine toelichting ...

Hoi allen,
Ik ga compleet nieuwe schakelingen ontwerpen, gebaseerd op het origineel schema van de E310. De master oscillatoren zijn nieuw ( en compacter ) maar de delers blijven ongewijzigd.
Het zijn namelijk deze die de klankkleur bepalen.
De keying gebeurt via mosfets en 4066 switches.
Dankzij deze mosfets kan er ook gespeeld worden met attack en release.
De schakeling voor de keying is zo goed als af, enkel nog wat weerstanden berekenen.
Ik probeer om heel de opzet zo compact mogelijk te houden.
En die vervelende negatieve voedingsspanningen uit het originele orgel te vervangen door positieve *D
Voor mij is het belangrijk dat de klank van het origineel behouden blijft.
Een en ander zal ik binnenkort op mijn blog zetten http://eminentrack.blogspot.com/

Filtering is reeds verwerkt in de triple chorus van J. Haible : http://www.jhaible.de/triple_chorus/triple_chorus.html

Deze chorus is krek dezelfde als in de E310, alleen met nieuwe onderdelen.
Groetjes

Ik vrees dat die chorus niet het gewenste resultaat voor je strings ensemble gaat opleveren. In de 310 worden de modulatoren van het strings ensemble tegelijkertijd door de tremolo oscillator en de chorus oscillator gemoduleerd. Ik weet niet of die mogelijkheid op die Haible aanwezig is. Verder zijn de eindversterkers in de 310 ook erg bepalend voor de uiteindelijke klank.

Ik vrees dat die chorus niet het gewenste resultaat voor je strings ensemble gaat opleveren. In de 310 worden de modulatoren van het strings ensemble tegelijkertijd door de tremolo oscillator en de chorus oscillator gemoduleerd.
Bij de triple chorus ook toch??

En het gaat vooruit ...

En het gaat vooruit ...

Hallo allen 8~
Ik wou graag het plezier met jullie delen dat ik heb in het ontwikkelen van deze rack versie.
Daarom laat ik jullie al het laatste nieuws weten op de blog die ik rond dit project opgezet heb ! http://eminentrack.blogspot.com/
Het is gelukt om de master oscillator, 2 delers, een "note trigger" en een attack - release circuit op te stellen.
Mijn goal was om het geheel zo compact mogelijk te houden.
Daarom maak ik ook gebruik van een Mosfet transistor ( die heeft 2 aanstuurmogelijkheden ). Daardoor verkrijgen we een regelbare versterker ( voor de attack en release ).
Een simpel actief ( met transistor ) weerstand - condensator ( RC ) netwerk verzorgt deze veranderingen in tijd.
In principe zou men dus voor elke noot een Mosfet en een actief RC netwerkje nodig hebben.
Dat moet lukken om de geldbeugel niet te zwaar te belasten :eureka:
En vooral ... het geluid moet authentiek blijven aan het origineel !

Vele groeten !

master oscillator

master oscillator

Geen probleem hoor :)
De CMOS familie is heel stabiel en er zijn geen gevoelige onderdelen.
Ik heb deze schakeling op mijn werkbank getest met een gevoelige frequentie meter en op 4 cijfers na de komma gemeten gedurende enkele tijd.
Metaalfilmweerstanden zijn misschien beter om hier te gebruiken.
Trouwens, in het orgel zitten simpele weerstanden en transistoren, niks speciale onderdelen :D

in het orgel zitten wel masteroscollators met spoelen, en dat is niet voor niets.
het oscillatortje wat jij voor ogen hebt doet het misschien best aardig op je werkbankje, maar koel hem maar eens enkele graden af, en kijk wat er dan gebeurt.

:koffie:

stabiliteit

stabiliteit

Dag !
Bedankt om me op de temperatuur stabiliteit te wijzen :P
Ik heb de temperatuurgevoelige componenten verandert in betere "kwaliteits componenten"
De keramische condensator verandert in een MKM versie en de weerstanden in metaalfilm weerstanden.
Ik koel de schakeling af tot aan het vriespunt met een icepack en warm alles erna op met een haardroger.
Ik zal mijn ondervindingen later op de dag posten !
Groetjes

Leuk project! Ben je ook van plan om eventueel in een later stadium PCB's te verkopen?
Ik heb wel interesse! :okdan:

+1 wil ook wel een frankje strings bouwen 8)

Voor de Logic gebruikers. In de Ensemble synth zit een patch met de naam Soft Solina. Phaser er over en je komt een heel eind. Ik weet het, niet goed genoeg voor ons. Maar wel goed genoeg voor 99% van de luisteraars. ;)

Oeps, met mijn vorige posting wil ik de Topic Starter zeker niet ontmoedigen. Als het lukt om voor een redelijke prijs een MIDI-fied Solina kloon in een 19" rack te bouwen, met vooral dezelfde klant, dan houd ik mij ook aanbevolen.

Tot die tijd doe ik het met Logic. Heb 1x bij een 310 Unique staan twijfelen, maar hij zou niet in mijn muziekhoekje gepast hebben...

de resultaten :

de resultaten :

Dag mede muziek fanaten !
Ziehier de resultaten van de temperatuur test :P
Na de schakeling en een thermometer in de diepvries gelegd te hebben ben ik beginnen noteren :
Vanaf -5° tot 18° varieert de frequentie van 1,6600 kHz tot 1,6444 kHz.
Vanaf 18° tot ongeveer 60° ( verwarming met haardroger ) blijft deze frequentie constant.
Ik zal deze week van mijn werk eens een electronische temperatuur sonde meebrengen. Dan kan ik de temperatuur rechtstreeks op het ic'tje meten.
Ik hou jullie op de hoogte !

Heeft er iemand toevallig een beter idee voor een eenvoudige stabiele master oscillator ?
Het is de bedoeling om de schakeling zo compact mogelijk te houden.
Please let me know :mega:
Vele groeten

dit is 100% Eminent 310 THEATRE model!
Heb m zelf nog bij Albert afgeleverd...

enkele tests

enkele tests

Hoi allen !
Ik heb de laatste week enkele temperatuur tests gedaan en hier zijn de bevindingen ...
Plotse afkoelingen en opwarmingen zijn geen goed idee, blijkbaar zijn de resultaten beter als er geen abrupte schommelingen zijn.
In ons landje gaat het immers ook niet van -5° tot +35° in een wip :D
OK wel, als de temperatuur oploopt stijgt de frequentie van de master oscillator met 1Hz om de 4 graden.
Ik heb ook een digitale tuner ( lees gitaarstemmer ) aan de uitgang gekoppeld en vastgesteld dat de tuning nagenoeg niet verandert voor de " normale " temperaturen.
Ik hoop dat we hieruit kunnen besluiten dat de oscillatoren normaal kunnen gebruikt worden.
Eventueel kan er ook een NTC in de frequentie bepalende componenten verwerkt worden.
Een en ander zal ik eens op mijn blog neerpennen.
Groetjes

dit is dus geen 310 he´.......

dit is gewoon een simpele huiskamer solina, een jeren 70 modeletje, zonder strings enzo....
:mega:

Dit is absolutely 100% een Eminent 310 unique theate (ik heb m zelf geleverd!!!)
Peter

Back