Film Productie

MOTIFFF

Stamgast
Hallo, heb een vraagje over film productie, ben erg nieuwsgierig welke consoles of outboard ze gebruiken bij Film Productie de muziek van, geluiden en effecten ect..
ik merk enorm veel verschil tussen gewoon Muziek en Film soundtracks. bij Muziek is alles agressiever harder en kwaliteit is anders. Bij Film is alles rustiger makkelijker te beluisteren en kwaliteit is erg hoog niet over compressed of distortion alles is helder overlapt elkaar.
Ik las een keer ergens bij film Neve consoles gebruiken omdat Neve warme bands heeft en helder, maar volgens mij maakt dat geen fuck uit. Ik denk dat kwaliteit eisen bij Film Productie veel hoger ligt'' bijv goeie ruimte, €30.000,- costum made Speakers en wat high end apparatuur en kennis.

Alle informatie over Film Productie is welkom op deze Draad. :)

kwaliteit eisen aan te gebruiken apparatuur zijn voor film muziek hetzelfde als voor niet-film muziek. Verschillen in aan te schaffen apparatuur zijn er wel vanwege werkwijze zoals bijvoorbeeld 5.1 mixen en werken met beeld.

luister je dan de cd releases van de soundtrack of heb je het over de soundtrack onder de film?

ik denk dat het grootste verschil is dat de componist niet de baas is, maar de regisseur. iedereen werkt in dienst van het grote geheel. de mixers doen er niet toe. 99% wordt digitaal gemixt, of in PTHD via een Icon of digitaal op een Euphonix, Studer, dat soort mixers. daar zit de sound hem niet in, die zit hem in de rerecording mixers (dubbers). voor zover er van sound te spreken is overigens, want filmmixen vind ik altijd (positief) uitblinken in kaalheid. duidelijke keuzes voor duidelijk effect. alle feature films worden uiteindelijk gedubt in een Dolby stage, en daar hangen veel eisen aan vast qua afluistering. dat maakt het verschil imho, icm de ervarenheid van de mensen die het doen.

plus dat zij met een veel grotere dynamic range te maken hebben in de zalen en op bluray.

:edit

dialoog zit meen ik iets van 20dB onder maximum, en dan zit je al op 85dB in de zaal.

plus dat zij met een veel grotere dynamic range te maken hebben in de zalen en op bluray.

:edit

dialoog zit meen ik iets van 20dB onder maximum, en dan zit je al op 85dB in de zaal.

bluray?? Kun je me vertellen wat het is. :)

Zomaar idee wat me te binnen schiet.. bij de lord of the rings series zitten heel veel specials over de muziek en sound effects bij die film.. als het goed is kan je daar zien wat ze zo'n beetje gebruiken dacht ik, goed kijkje in de keuken.

ik begrijp de vraag niet helemaal
maar qua muziek in een film..
je kan dat natuurlijk veel dynamischer maken
op beeld en afhankelijk van wat er voor de rest gebeurt trek je de muziek op of druk je weg. je zet t aan met fx
en dan moet je ook nog onderscheid maken
een 5.1 mix klinkt natuurlijk anders dan een tv mix etc etc
persoonlijk heb ik ook liever een aparte stereomix dan een stereomix vertaling uit de 5.1mix bv
ook galmen in een grote zaal moet je weer andes uitdelen dan voor een kleine ruimte
compressie op stemmen in een 5.1 is killing.. in een tv mix vaak noodzakelijk
tis niet alleen de muziek, ook wat er omheen gebeurt
die outboard zou ik me ook niet zo druk over maken
ik heb t zelf alleen nog maar op PT HD gedaan

Back