subwoofer bij mn hs50m speaker of nieuwe monitorset

SchoppenHeer

Stamgast
Hallo

Schoppenheer hier.
Ik heb mn eerste album gemixed op hs50m zonder subwoofers en sennheiser hd380 pro's om het laag te checken. Echter ik wil een betere monitor setup.

Zal ik een sub kopen bij de hs50m. Zo ja, welke? de hs10w die er eigenlijk bij hoort is vrij prijzig. Of zal ik gaan voor de dsm 2 (begint bij 44 hz, hs50m beginnen bij 55hz) of een krk 8 of iets dergelijks.

Wat zijn jullie meningen?

Ik heb die DSM's wel eens getest (KRK RP G2 serie volledig ook) en was er niet kapot van.
Goedkopere monitors, die focussen op de laagweergave hebben vaak een mid-weergave, waar veel aan schort. Beste voorbeeld: Alesis M1 Active MKII's.

Als je van een mid-forward sound houdt (HS50M), zou een ADAM A7 een zekere upgrade zijn. Wil je het iets vetter/smoother/rustiger en goedkoper, maar minder gedetailleerd; Mackie MR-8. Deze lijken nog meer op de originele HR824's dan de nieuwe HR824MKII's. Bijna het tegenovergestelde qua klank van ADAM's.

En een sub bij de hs50m's als oplossing?
Opzich vind ik mijn hs50m wel prima voor alles behalve het laag namelijk

een subwoofer is niet zomaar geschikt om de tekortkomingen van een monitor op te lossen. sterker nog, je haalt jezelf sneller veel meer problemen op de hals door een slechte integratie van sub en satelliet. als je sub(s) neemt, neem dan hetzelfde bedrag erbij voor aanpassing van je ruimte. nu ken ik je studio niet, maar in kleinere ruimtes werkt het vaak beter om voor een monitor te gaan die gewoon wat dieper gaat dan 50/60hz, dan iets te nemen wat meteen 20/30 aanspreekt.

ik zou in jouw geval eerder voor een hs80m kiezen, dat vind ik helemaal geen gekke speaker als je van yamaha houdt. dat is budgettechnisch denk ik handiger, en je blijft in dezelfde 'kleur' mixen die je al kent (en je bevalt).

goed idee. verkoop ik mn hs50metjes. Ik zie dat hs80 m tot 42 hz gaan. Die sub die ik wou kopen ging vanaf 40 hz. hs80m dus betere oplossing.

thnx

die gaan vanaf 30hz.
Dat zegt de fabriek ja... Ik moet het nog zien, een monitor onder de 1000 euro, die z'n -3dB punt bij 30Hz heeft, en vervolgens tot, laten we zeggen, 25kHz +/- 0/2dB is.

Overigens, de Resolv A6's heb ik wel eens getest; niet verkeerd voor 't geld hoor, maar niet in dezelfde league als monitorparen vanaf 800 euro.

Vergelijk anders de HS80M, Mackie MR-8, Resolv A8 en de KRK RP8 G2 en kies de voor jou best klinkende uit. Mijn issue met die monitors is 2 voudig:
1) in kleinere ruimtes (de gemiddelde slaapkamer/schuur/zolder-studio) komt een 8" woofer niet tot z'n recht en al helemaal niet als de ruimte niet 'treated' is (basstraps etc.)
2) voor een paar honderd euro meer, heb je een stuk serieuzere monitors met een GOED midgebied, waar je later alsnog een sub aan kan toevoegen.
Paar ADAM a7X of een paar Focal CMS50's heb je voor ong. 850 euro.

Het is de hs80 m geworden.

Ik vind em fantastisch. Super diep dimensionaal stereoveld, alsof ik zwem in mn productie.

Was al gewend aan de hs50m en dit is echt een grote stap verder.

Het is de hs80 m geworden.

Ik vind em fantastisch. Super diep dimensionaal stereoveld, alsof ik zwem in mn productie.

Was al gewend aan de hs50m en dit is echt een grote stap verder.
Heb je 'm nog vergeleken (luistertests) met andere monitoren?

Ik vond zelf de laagweergave redelijk, maar hij miste voor mij iets in het laag-mid.
Ik ben het zeker met je eens dat het een grote stap vooruit is tov de HS50's.
(die vond ik dan persoonlijk ook erg matig, op de transient response na). :gaap:

Back