externe summing: de beste Cubase intergratie?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Heb sinds gisteren eindelijk m'n lang verlangde NEVE 8816 :okdan:
Nu ben ik hem aan het aansluiten en alles werkt op zich perfect. Alleen ben ik op zoek naar wat de beste manier is voor intergratie in Cubase.

Ben nu op 2 manieren bezig geweest, ieder met z'n eigen voor- en nadelen. Maar ik ben benieuwd of er nog slimmere manieren zijn om dit naadloos in de mix te intergreren.

Voor de duidelijkheid, de volgende functionaliteit van Cubase dient intact te blijven, wil ik kunnen spreken van succesvolle intergratie

- Cubase "Export" functie (dus mixdown via de main mix)
- Control room (dus monitoring van de summed mix, WYHIWYG > What You Hear, Is What You Get)

Dit is wat ik tot op heden gevonden heb:

Scenario 1:
- Definieer 8 stereo OUTPUTS in Cubase connections en stuur deze naar de 16 inputs van de NEVE
- definieer 1 Stereo External input in Cubase connections en map deze naar de NEVE MainMix output

Dit werkt en ik kan de summed mix horen via de external input, maar dit heeft een aantal manco's
- Je kan geen export doen, export neemt namelijk een live input niet mee
- je moet een extra audiotrack aanmaken om de input op te nemen
- je kan niet meer mixen via je MAIN out, alle bus processing dient dus op de STEREO OUT 1-8 of op de External input te gebeuren.
Dit werkt dus wel, maar is voor mij niet WERKBAAR

Scenario 2:
- definieer 9 stereo external FX via studio connections
- op de eerste 8 connect je ALLEEN de output
- deze zet je ieder op een grouptrack
- de 9de connect je alleen de input
- deze zet je op de mainmix

Dit werkt, volledig MET latency compensation, WYHIWYG in de control room EN de Cubase mixdown functionaliteit blijft intact.
Waarom is dit dan niet ideaal?
- omdat je nog steeds subgroups moet defineren (i.p.v. outputs)
- omdat je daar nog steeds external FX in moet zetten

mijn vraag:
Heeft iemand nog betere ideeen om de routing in Cubase slim te gebruiken?

Interessante vraag.

Scenario 1.
Je kan daar wel bus processing op je aangemaakte MAIN input toepassen.

klopt, maar die moet ik dan nog steeds eerst opnemen (ipv realtime export)
als ik dus de external input op de e.o.a. manier naar de main mix kan loodsen dan ben ik er.

Het werkt wel, perfect zelfs, maar niet voor mijn workflow
ik wil alles realtime houden tot de main mix en daar gebruik maken van de export functionaliteit van Cubase. Ik wil 1x keer een template opzetten die werkt voor al mijn projecten, of ik de summing nu wel of niet gebruik (of niet op alle kanalen) waar ik nog steeds gewoon batch export voor remixen e.d. kan doen.

de mixdown opnemen is het probleem niet, de NAADLOZE intergratie, dat is de uitdaging ;)

Bij scenario 2 is het opnieuw definïeren het nadeel zeg je. Maar dat kan je dan toch omzeilen door het in een project template op te nemen?

klopt, scenario 2 doet eigenlijk alles wat ik wil alleen kijk ik dan tegen 8 stereo subgroups aan in m'n Cubase mixer. hoewel ik me net bedenk dat ik deze ook kan verbergen:eureka:
Tevens kan ik hier natuurlijk direct inmixen, ipv van m'n huidige subgroups (drums/synths/vocals etc) hier weer heen te leiden.:eureka:

Zal deze straks maar eens in een template zetten dan.

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Werkt prima denk ik zo.
En of je nou een track toewijst aan een output of een subgroep, dat maakt qua handelingen ook niks uit.
Ik heb dan wel geen summert, maar ik heb m'n multiband ook als external fX op de mixbus en dat werkt prima.

Kan je me scenario 2 iets beter uitleggen?

Werk ook hetzelfde als scenario 1, maar dan met een Mackie mixer waar wat effecten op aangesloten zit.

Nu gooi ik wat kanalen over die Mackie mixer via output, die Main out gaat naar een input van mijn geluidskaart en dan dat kanaal 'monitoren'.

Nu heb ik op mijn Main out in Cubase een analyzer, maar dingen die door mijn Mackie gaan gaan niet door die analyzer.

Scenario 2 lijkt me interessant hiervoor.

Als ik nu de insert op mijn main out in Cubase zet hoor je alleen nog mijn Mackie en verder niks, tips?

ik ben van scenario 2 afgestapt en werk nu via scenario 1:
dus in de connections 8 outs gedefinieerd en in het monitoring tabblad de return als 2e monitoring ingezet.
dit werkt perfect.

dan heb je dubbel signaal en een feedbackloop, vandaar dat je ook je afluistering punten goed moet instellen in de control room

Back