Banen herstellen circuit board

waz

Hobbyhoer
Ik wilde een micro switch vervangen. Bij het de-solderen, weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen zijn er 2 banen verloren gegaan (zie pic.). Zijn deze banen nog te herstellen ?

pcbpu.jpg

Gewoon te heet gestookt en zitten wrikken met desolderen, zodat de sporen loslieten.
-Oplossing, een stukje koper draad op de sporen solderen wie je onderbroken hebt.
Spoor tot het koper blank maken , beetje tin erop , en dan een dun draaje erop vast solderen. [ik gebruik vaak een enkel draadje uit een flexibele snoer.

succes , je zal het nodig hebben.

Dacht ik het niet :stupid

Te heet gestookt was ik al bang voor. Heb een instelbare soldeerbout altijd uitgesteld, ga straks toch maar ff een instelbare soldeerbout bestellen :o:. Eerst even zoeken waar ik ergens van die recovery kids kan krijgen (zie filmpje).

Dat "tot op het koper blank maken" bedoel je de pcb met een precisie scalpel, schrapen tot je koper ziet ?

Zoals, weergegeven ( in de eerste seconden) in onderstaand filmpje ?

Heb je trouwens een foto of iets dergelijks als voorbeeld?

Goed om te horen dat te herstellen is.

Thnx voor je snelle reply. :okdan:

Tinzuiger en solder wick hebben we al. Wat is een geschikte SMD soldeerbout ?

1tje die je kan instellen toch?

Ja precies zo'n instelbare bout idd.

Ga trouwens ook een 3e hand kopen, was ik ook aan het uitstellen. Bovenstaande probleem komt voornamelijk omdat ik aan het tja klooien was erg onhandig als beide handen vol hebt en pcb beweegt, dan krijg je dit soort ongelukjes :o:

Weet iemand waar je een goede 3e hand kan krijgen met een vergrootglas 10X of iets dergelijks ?

Recovery kids zijn uber duur van € 250,- tot € 1000,-, niet te doen dus :P

Om de reparatie makkelijker te maken kun je de onderste trace buitenom de switch maken met een dun draadje.
Ik gebruik voor dit soort dunne spoortjes dun, geemailleerd koperdraad. Tijdens het verhitten verbrand de emaille lokaal waardoor koper vrijkomt om te solderen. Dit werkt erg lekker omdat je het tijdens het vastsolderen op locatie kan gebruiken omdat het emaille dan wegbrand en op de rest dus nog isolator zit. Dit spul heet pozijndraad maar de meeste geemailleerde koperdraadjes zullen dit effect vertonen.

Vaak zijn overigens bij dit soort switches de contacten intern ook 2-aan-2 doorverbonden. Het zou dus zomaar kunnen dat de onderste baan (die zo te zien alleen maar van het ene naar het andere contact loopt) niet echt nodig is.

Om de reparatie makkelijker te maken kun je de onderste trace buitenom de switch maken met een dun draadje.
Ik gebruik voor dit soort dunne spoortjes dun, geemailleerd koperdraad. Tijdens het verhitten verbrand de emaille lokaal waardoor koper vrijkomt om te solderen. Dit werkt erg lekker omdat je het tijdens het vastsolderen op locatie kan gebruiken omdat het emaille dan wegbrand en op de rest dus nog isolator zit. Dit spul heet pozijndraad maar de meeste geemailleerde koperdraadjes zullen dit effect vertonen.

Waar koop je zo'n klos draad ? :biertje:

die draad zit in spoelen, relays, luidsprekers,motoren... eentje afbreken en afwikkelen

is of heeft er iemand een tut ?

etaoin....de onderste baan loopt idd naar boven toe, dus ?

I dont get, sorry voor de domme vragen

Back