Drukknoppen vervangen op Roland S760

raabje

Korg Gadget!
hallo,

Zojuist een Roland S760 sampler gekocht voor 10 euro, er missen 2 knopjes, F1 en F3, zie foto.

Missende knopjes wil ik repareren, hoeft cosmetisch niet 100%, als het maar prettig werkt. Ik heb de sampler opengemaakt (zat vol met kattenharen...). Ik heb het idee dat ik het frontpanel niet zo eenvoudig los krijg om bij de printplaat te komen waar de switches op zitten, moet dan alles uit elkaar halen.

Maar voordat ik hem openbreek, heeft iemand een goede suggestie voor een reparatie of workaround? Ik heb er nu maar voor nood 2 rubber plugjes in geduwd, hier kan ik de tact switch mee bedienen die er achter zitten. Ik moet ze wel terugtrekken, werkt dus niet zo lekker.

Ik heb op internet de Vintage Planet ontdekt (http://www.vintageplanet.nl/), die heeft mogelijk wat knopjes. Probleempje is dat je minimaal ca. 17 euro moet uitgeven, en ik weet niet of ze alleen de switch hebben, of ook de knop die er op zit. Ga ik nog vragen.

Kan me ook voorstellen dat ik knop F1, F2 en F3 van de printplaat afkoppel en vervangende drukknoppen op een los plankje voor de sampler leg. Bedieningsgemak moet wel goed blijven (is toch al een ramp bij dit soort samplers....). Of op het frontpanel 2 of 3 nieuwe knoppen zetten.

Graag dus advies & tips.

Alvast bedankt & met groet,
Jeroen

Attachments

• S760_1_.JPG
    S760_1_.JPG
    107,9 KB · Bekeken: 123
  • S760_2.JPG
    S760_2.JPG
    78,6 KB · Bekeken: 93
Het zou wel handig zijn om te zien wat voor tact-swtiches het zijn. Veel tact-switches zijn er namelijk ook met verlengde knoppen, dus mogelijk is dat een makkelijke oplossing als je de echte knop niet kunt krijgen.

Vintage Planet zit op de Rozengracht. Als je het vriendelijk vraagt mag je de knopjes vast bij hem afhalen.

Ik heb gemaild met Vintage Planet, Senso. Hij gaat kijken wat hij heeft aan knoppen, kan even duren.

Als het daar niet lukt zal ik proberen het frontpanel los te maken, kan ik een foto maken van de switch. Misschien is er een switch te vinden die past, met verlengde drukknop.

Ik kan bij Dirk Witte in A'dam vragen, daar kom ik wel eens.

Ondertussen 32MB voor totaal € 20 en een 1GB jazz-drive incl. 2 disks, plextor cd-rom en kabels gekocht voor € 60. Teller staat nu op € 90 voor een bruikbare sampler. Streven is ver onder de prijs van een mooie S760 inclusief alle opties te blijven. Ik zag op E-bay het uitbreidingsbordje voor monitor en muis voor totaal ca. € 80, dat wordt me te gek. Ik hoop dat die knopjes gaan lukken, ben ik klaar voor ca. € 100.

en dan te denken dat ik een volledig uitgebouwde 32mb+ uitbreidingsbord, muis, monitor, hd, cdrom vele disks etc kwijt wilde. heb maanden geleurd voor 165,- was toch niet zo hoog geprijst.
wie weet gaan de prijzen ooit nog eens omhoog, misschien
de 760 leest alles van 550/330/w30 ook en converteerd het naar 760. is ook wel een fijne feature.
zou zelf mogelijk nog een nieuwe datawheel willen, mocht je die toevallig ergens niet te duur tegenkomen ..

knoppen onderweg

knoppen onderweg

Goedkope S760, ik ben dan net te laat ingestapt denk ik. Als het lekker werkt en klinkt is misschien een S750 of 2e S760 leuk om te hebben. Dan probeer ik een complete te scoren.

De 2 F-knoppen zijn inmiddels onderweg, 1,50 per stuk via Roland Benelux. Wordt morgen geleverd aan Dirk Witte. Viel dus mee, paniek om niks :-)

Contact met de technische dienst van Roland was zeer positief, veel tips gekregen voor de demontage. Probleempje is dat de frontplaat er af moet, dat is nogal bewerkelijk.

Rotary dial kost 15 euro, is een draai-druk unit. Die doe ik misschien later, nu eerst geheugen erin, knoppen vervangen, en de SCSI drives aan de praat krijgen.

Knoppen gerepareerd, frontpanel ging toch gemakkelijker los dan ik dacht, was vooral een kwestie van hard trekken. Knopjes moesten worden vastgeplakt met wat secondelijm, zitten oorspronkelijk op een strip dubbelzijdig tape, had geen kleefkracht meer.

Ik heb Sounddiver even geprobeerd, als alternatief voor het OP-760 bordje dat ik niet heb, de sampler communiceert met sounddiver, leuk om de structuur te zien van de engine. Er zitten nog geen samples in zolang ik het nieuwe geheugen en de jazzdrive niet heb, ik kan er dus nog niet zo veel mee. Hopelijk kan ik dit weekend echt beginnen.

Attachments

• S760.jpg
    S760.jpg
    80,5 KB · Bekeken: 124
Back