Dynaudio BM 5A MKII

Ik vind het heel interessant wat hier gepost wordt, ben me ook al een tijdje aan het afvragen wat goede monitors nou precies voor nut hebben. Hier een artikel over een vergelijking tussen Hifi speakers en monitors, weet niet of deze al gepost was: http://www.soundonsound.com/sos/jul02/articles/monitors2.asp

Ergens in het artikel staat dat wetenschappelijk testen van eigenschappen van de monitor erg lastig is omdat muziek niet goed valt te modelleren omdat de dynamiek oneindig groot kan zijn (bijv. van absolute stilte naar voluit dikke dub bas binnen 1 milliseconde).

Of met andere woorden: artiesten zullen altijd de grenzen opzoeken van wat er fysiek en technologisch mogelijk is met een (monitor) speaker, en andersom worden bijvoorbeeld subwoofers goedkoop en trendy dus mensen thuis zullen muziek met goed sublaag beter waarderen dan zonder.

In dat opzicht geen wonder dat NS10s outdated worden of zijn, de techniek gaat immers voort.

Excuseer me als m'n geneuzel offtopic is maar ik word een beetje enthousiast als techniek en muziek samenkomen :)

Vind het weinig off topic mooie toevoeging, :okdan:

Ff soundtrooper pesten, check deze monitor vs cd review

Uhm.. en als hij de camera ietsjes anders voor de speaker neerzet (bijvoorbeeld on-axis.. duhhh) dan klinkt het weer compleet anders. Verder wat voor een microfoon zit er in die camera, en verder maakt de speaker plaatsing en kamer ook uit. Kamer maakt misschien niet zo veel uit van zo dichtbij.. maar speakers hebben een bepaalde afstand nodig om hun geluid te maken (komen de golven van hoog en laag drivers pas op de juiste manier bij elkaar). en ik zal vast nog wel wat over het hoofd zien.
Oja en dan heb je ook nog dat je andere speakers nu over je eigen speakers aan het luisteren bent.. zit ook iets in wat niet helemaal klopt hehe.

Maar.... toch hoor ik wel dat het NS10s zijn! :D haha
Dus zit toch wel iets in. hoe erg het ook faalt en tekort schiet :)

Edit: Het zijn dus geen NS10s maar HS50s hahaha.
Over het hoofd gezien, niet goed op zitten letten.
Dus ik neem het terug, slaat nergens op deze test :p

Ehm...was dat bedoeld om mij te pesten?
Het enige wat hier gepest wordt, is je eigen intelligentie ;)

Nee serieus, speakers beoordelen via een microfoonopname....waar gaat dat nou helemaal over ???

Ehm...was dat bedoeld om mij te pesten?
Het enige wat hier gepest wordt, is je eigen intelligentie ;)
lol 8o)

Nee serieus, speakers beoordelen via een microfoonopname....waar gaat dat nou helemaal over ???
Nee je speakers beoordelen in een winkel waar een verkoper werkt, die je geld uit je zak wil kloppen is lekker. Of ga je mij vertellen dat jij je monitoren mee hebt gekregen ?

Ik zie trouwens niet waar je "beoordelen" hebt zien staan, kan je mij dat even aangeven ?

Omdat het zo simpel is, zal ik het je uitleggen.
Je wilt een microfoonopname horen van een monitor speaker.
Dan is het een redelijke aanname dat je vervolgens die opname gaat beluisteren. Of wil je hem opslaan bij je verzameling "microfoonopnames van monitor speakers" o.i.d.? Kan natuurlijk ook.
Laten we er toch even van uitgaan dat je de opname gaat beluisteren.
Op het moment dat je dat doet, ben je hem aan het beoordelen.
Dat doe je namelijk met alle input die je zintuigen aangeboden krijgen.
Is het niet bewust, dan wel onbewust.

Los hiervan, als je die opname niet zou willen beoordelen, waarom zou je dan is godesnaam iemand moeite willen laten doen om die opname "uberhaupt te gaan maken ?

O ja, voor je verzameling.

1 van de 2 paar speakers die ik heb staan, heb ik van de winkel, samen met nog 2 paar andere, op proef meegekregen en thuis getest idd.
Het 2e paar heb ik 2e hands gekocht (en ter plekke bij de verkoper kunnen beluisteren).

Oke, "beoordelen" kwam op mij over als dat ik op basis van een opname/ video een (finale) beslissing zou nemen.

Maar laat ik met jou mee gaan en ik wil "beoordelen" , wat is er mis met een opname ? is het onmogelijk om een monitor op te nemen ?

Erg relaxt dat je de monitoren mee hebt gekregen, das echte service. Welke winkel was dat ? Dan ga ik daar zeker een bezoekje aan brengen.

@MDV....goeie humor :okdan:

Laatst gewijzigd:
Dat was bij Studio de Dijk, zo'n 15 jaar geleden, dus ik hoop dat ze nog steeds zo'n goede service bieden. Want dat was inderdaad erg relaxt om 3 paar uitgebreid thuis te kunnen proberen.

Over die opname, kijk je zit met zoveel dingen die je geluid kleuren, microfoon, de plaatsing daarvan (want zo vlak voor de speaker slaat nergens op) en dus de akoestiek, allemaal zoals mdv hiervoor al gezegd, en vervolgens speel je het weer af via je eigen speakers / koptelefoon.

Je hebt het over relatief marginale verschillen tussen verschillende monitors, zeker in vergelijking met al die andere factoren die meespelen als je op deze manier een speaker wilt "beoordelen".
Het is echt géén doen zo. Dan kun je volgens mij nog beter blindelings op de mening afgaan van mensen die er "verstand van hebben". Maar da's eigenlijk ook niet aan te raden. Gewoon zelf luisteren, rechtstreeks met je oren. En dan desnoods in een winkel.
Uiteindelijk moet je toch aan je speakers wennen, en als je eenmaal de eigenschappen ervan kent, kun je op iedere monitor van enig niveau, op z'n minst redelijke mixen produceren.

Om terug te komen op het eigenlijke topic. Ik ging een tijdje terug naar de winkel om nieuwe monitoren te kopen rond het budget van de BM5A (ik had behringer B2031A's, ook "prima" als je ze goed kent). Uiteindelijk zonder twijfel uitgekomen op de BM6A MKII's. Wereld van verschil in die twee (5 vs. 6). Deze waren wel een stuk duurder, maar dat hoor je ook terug. Ik had het mezelf nooit vergeven als ik met minder terug zou komen. Zeer eerlijke speaker die niets verbloemd.

Nee je speakers beoordelen in een winkel waar een verkoper werkt, die je geld uit je zak wil kloppen is lekker. Of ga je mij vertellen dat jij je monitoren mee hebt gekregen ?
Sta jij daar niet boven als koper? JIJ komt speakers beluisteren, als je niet weet waar je mee bezig bent verdien je de speakers niet. Simpel. Ik luister eerst langdurig bij meerdere winkels voordat ik een beslissing maak.

Je mag overigens bij bijna geen enkele zaak je speakers proberen, ws bij de wat luxere modellen wel. Jij wantrouwt volgens mij ook vrijwel alles dat er gezegd word hier. Goede speakers zijn duur, je betaalt gewoon voor detail. Nu zit er variatie in, en is het ook persoonlijk maar verwacht niet dat je voor 500 euro een monitor koopt die een gemiddelde van 2000e omver blaast qua prestatie. Lees veel, luister veel, en kom tot een weloverwogen conclusie.

In mijn geval waren het dyn bm6a mk2's geworden. Je weet wel, die volgens jou overhypt waren :Z

@ Soundtrooper....15 jr gelden :P. Wat z9 zegt klopt er is (bijna) geen winkel die je monitoren meegeeft.

Dank voor je verdere weergave over wat beoordelen is of niet, hopelijk snapt u nu waarom ik "beoordelen" bewust niet noem. Het is dus onmogelijk om te "beoordelen". Ik kan veel info. uit een opname halen. Neemt niet weg dat ik ze idd. moet gaan beluisteren, eens.

Dat wennen zie ik trouwens tegenop, gaat veeeel tijd kosten :(

@ z9 hoe je het wendt of keert, een verkoper heeft (ook) invloed op. Heeft niets te maken met boven staan, kunde of niet. Voorbeeld: verkoper kwam met hele goede argumenten waarom de bm5 beter is dan de bm 6. Sterker gesteld men heeft op dat moment het verschil laten horen.

Doelde trouwens op de ruimte en de onmogelijkheid om goed objectief te kunnen beoordelen. Puur en alleen omdat de ruimte fuckt up is dus monitor nooit tot zn recht komt. Anders gezegd koop je dan een goeie monitor, een kleurende of zijn het de reflexties die je hebt gehoord. En dan ff hard zetten joehoe knallen maar, right.....:?

Verder behoud uw commentaar van op de man spelen, dat zou je sieren. Dit is de zoveelste X dat u dat probeert/ doet. Ik wantrouw niks dat maak jij ervan. Ik ben kritisch omdat ik geld maar 1x kan uitgeven, niet meer, niet minder, mag ik ?

Nogmaals je argument dat prijs doorslag gevend is, is allang weerlegd. Klopt niet.

Dat veel lezen, luisteren ben ik het mee eens.

@ DjResound mee eens, je moet ook de beste van allen willen hebben, dus zoals AngelFire terecht mede heeft gedeeld strech je budget in dat geval.

Tot nu toe (op basis van reviews) komen de volgende merken als beste uit de bus, PCM, K+H, PSI. Waarvan PSI het duurst is.

Laatst gewijzigd:
De ruimte hoeft niet ten allertijde de doorslag te geven, je houd er gewoon rekening mee. Als de verkoper zegt dat de bm5a beter is heeft hij er gewoon geen verstand van (of momenteel teveel bm5's liggen). Ik vraag heel simpel of ik bepaalde types mag beluisteren en mocht hij tussendoor mij een bepaalde richting in trachten te sturen kaart ik direct aan dat ik dat niet prettig vind en de keuze buur wil baseren op mijn eigen oor/kennis. Verkopers zijn niet vaak te vertrouwen, ik ben in veel winkels geweest waar ze je gewoon een crap-monitor aanprijzen enkel omdat de marge daarop hoger leg.

Uiteraard is het zaak dat je het geld goed wilt besteden, maar er is maar 1 oplossing en dat is luisteren en lezen. Je gedachten gaan zo te zien al de juiste kant op, en het budget is groter geworden volgens mij (altijd een goede zaak).

Heb geen budget genoemd. Budgettair gezien kan veel alleen ben mij terdege bewust dat ik (nog steeds) amateur ben, in die zin dat ik (nog steeds) geen geld verdien met de muziek. Dus geen pro uitgaven zal gaan doen. Maar gewoon zoals elke amateur, met beide benen op de grond moet blijven.

De muziek business is erg moeilijk geworden. Ik weet niet of je wel eens bij een platenboer bent geweest, maar tegenwoordig maakt iedereen muziek. De platenboer heeft toren hoge demo's van echt uber kwaliteit, kant en klaar.

Anders gezegd, hoe groot acht je de kans om binnen te komen ?

Tja (lobbyen) muziek maken blijft een leuke hobby, if your get my drift :o:

Hoelang heb je die monitoren trouwens ? en wat gebruikte je daarvoor ?

Laatst gewijzigd:
Tsja, veel tijd kosten om aan je monitoren te wennen...het is wel een investering hè.
Helaas is dit de tijd van "snel snel snel alles alles alles" maar zo werkt het niet, het heeft nooit zo gewerkt en zo zal het nooit gaan werken ook. Tenminste, als je van enige diepgang houdt.
Focussen in deze ADHD tijd, het is veel gevraagd.

Ik heb ze als muziek hobby, die wat doorgeslagen is. Ook een amateur mag zn gekkigheid hebben en zichzelf iets leuks aanschaffen op zn tijd. Zeker gezien monitoren over het algemeen vrij lang meegaan :D

Tja, weet niet of snel snel snel helaas is, eeuwig tijd hebben we igg niet. En in die beperkte tijd die we hebben ja moet van alles gebeuren :P

Doorgeslagen hobby (tijd) is bij mij allang voorbij. Maak muziek omdat je er geld mee kan verdienen. En niet omdat muziek maken heel erg plezant is.

Goeie trouwens hoelang moeten monitoren meegaan ?

Heb trouwens 2 ideeën.

1. set psi's totaal kosten: € 1972.

Of

2. ga een stapje minder en koop 2 monitoren. 1 om muziek mee te maken, 1 om te monitoren. Totale kosten inclusief patch ongeveer 16 a 1700 euro.

Zoals gezegd ga eea beluisteren zijn de psi's uber goed, dus niet op te vangen door 2 andere monitoren dan zal ik waarschijnlijk voor die psi's gaan.

Back