Flexibiliteit nodig: 2e mixer of andere mixer?

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
Het lukt met niet om de gewenste flexibiliteit te krijgen op mijn mixer.

Op een rijtje:
Mijn MOTU UltraLite mk3 audio interface output zit op stereo spoor 13/14 van mijn Mackie CFX-16.
Op de CFX kan je AUX/EFX alleen naar de MAIN out sturen, dus om effecten op te nemen, moet ik de MAIN out naar de rec input sturen.

Iedere keer als ik opneem, moet ik dan erop letten dat ik MUTE indruk op 13/14.

Een oplossing zou zijn om een 2e mixer erbij te nemen, met ten minste 2x stereo.
Dan kan ik de Motu naar die 2e mixer sturen, terwijl de output van de grote mixer naar de Motu gaat. De output van de 2e mixer gaat naar m'n monitors en koptelefoon.
Keten doorbroken.

Maar zijn er ook mixers waarbij dat ingebouwd zit?
Simpel gezegd: dat je de flexibiliteit hebt om alle inkomende signalen naar een group out te sturen, terwijl bijv. 1 spoor daar niet naartoe gaat.
En dat je dan wel weer ALLES over de main out hebt, t.b.v. monitors en koptelefoon.

Catch my drift?

Mijn oog viel overigens op de Allen&Heath MixWizard 3 14:4:2; kan die wat ik wil?
Of anders, als 2e mixer, een Mackie 802.

Nou zal ongetwijfeld het argument 'geld' aan de orde komen, maar laat dat nu eens even buiten beschouwing ;)

.... dat je de flexibiliteit hebt om alle inkomende signalen naar een group out te sturen, terwijl bijv. 1 spoor daar niet naartoe gaat.
En dat je dan wel weer ALLES over de main out hebt, t.b.v. monitors en koptelefoon.

Dat is een beetje de essentie van een mixer met subgroepen. Je kunt dan per kanaal instellen naar welke groep het signaal gestuurd moet worden en of het kanaal nog apart naar de monitor uit moet gaan. De routing-mogelijkheden verschillen natuurlijk wel per mixer/ merk.

Ja, en da's nou precies waar ik naar gekeken heb, maar je kan bij de analoge Mackie mixers (en ook bij veel andere merken met mixers tot 16 kanalen) dus de AUX niet naar de groepen sturen, alleen naar de MAIN.
Bij de 16xx VLZ3 versies kan je de EFX wel naar de SUBs sturen, maar ik werk liever met post-faders FX.

Ja, en da's nou precies waar ik naar gekeken heb, maar je kan bij de analoge Mackie mixers (en ook bij veel andere merken met mixers tot 16 kanalen) dus de AUX niet naar de groepen sturen, alleen naar de MAIN.
Bij de 16xx VLZ3 versies kan je de EFX wel naar de SUBs sturen, maar ik werk liever met post-faders FX.

Dat klopt. Ik had op mijn twee, verder erg goed bevallende, Mackies nog nooit veel met die subgroepen gedaan. Vorige week toen het eindelijk zover was heb ik me een paar uur zitten afvragen waarom ik niet 'zag' hoe ik de aux'en kon meesturen. Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat dat op deze mixers niet zou kunnen. Maar het is blijkbaar zo... :(

Een andere oplossing zou zijn om de AUX return naar een stereo spoor terug te voeren.
Dan kan ik het geluid namelijk wel naar een SUB sturen en opnemen.
Had er al rekening mee gehouden, door de return van m'n Quadraverb eerst langs het patchpaneel te sturen. :okdan:

En het heeft nog een voordeel: delay feedback wordt mogelijk.
Maar ook een nadeeltje: ik moet kanalen opofferen op de mixer.
Niet zo'n heel groot nadeel, op het moment... maar dan gaat het toch ook nog om het principe dat de AUX return er niet voor Jan Doedel opzit...

Anyway, ben benieuwd hoe anderen dit probleem hebben opgelost.
Of ermee leven... zoals ik voorlopig. Die MUTE knop zit er tenslotte ook niet voor niks :P

Gisteren kreeg ik een ander idee voor een oplossing van mijn probleem.
Dat idee ontstond toen ik de handleiding van de UltraLite nog eens zat te lezen, waarin stond dat de audio interface in feite een digitale mixer is.
Ik dacht: waarom zou ik deze dan niet als 2e mixer in kunnen zetten?! :eureka:

Het idee is nu om de return van de Quadraverb niet naar de mixer te sturen, maar naar een input van de Ultralite.

Wat ik op wil nemen, stuur ik dan 'droog' via SUB 1/2 van de mixer naar de Ultralite.
Dat inkomende signaal mengt de UltraLite vervolgens met de return van de Qaudraverb en het resultaat gaat naar SUB 3/4.
De FX worden dus niet in de mixer, maar in de UltraLite aan het geluid toegevoegd.

Zo komt er nooit output van de UltraLink in een input, dus ontstaat er geen feedback.
Bovendien houd ik tóch AUX-send controle op de mixer, want de send verloopt wel gewoon via de mixer.

Latency zou geen probleem moeten zijn, vanwege de directe schakelmogelijkheid in de UltraLite.

Als het werkt, ben ik goed! :geslaagd:

Ik verwacht en hoop ook dat het voor je werkt AxiMaxi

Mocht het toch niet werken: op de Soundtracs Topaz 24 en 32ch tafels (ik heb zelf de Project 8 24ch) kun je elk van de 4 Stereo returns naar en/of L-R en/of naar een vaste groep sturen. Dus je kunt en/of kiezen, L-R en/of bij Return 1 voor Group 1-2, Bij Return 2 voor Group 3-4, voor Return 3 voor Group 5-6 en bij Return 4 logischerwijze voor Group 7-8.

Dus een Soundtracs Topaz/Project 8 tafel zou een alternatief kunnen zijn.
Maar hopelijk lukt het gewoon op de MOTU.

P.S. Met welke DAW werk je? In Cubase bv heb je hier ook allerlei mogelijkheden voor.

Mijn verwachting is ook dat het moet werken.
Hoefde geeneens kabels om te prikken: met wat lijntjes op de patchpanelen was ik klaar.
In theorie dan, want de instellingen in de UltraLite heb ik nog niet kunnen aanpassen.

Ik werk momenteel met Ableton Live, trouwens.

Back