Afmixen op jaren '70 Jamo speakers

Luciano

Ingeburgerd
Hallo, :okdan:

Aangezien ik nu ff geen euries heb om studio monitoren te kopen, moet ik het nu een tijd doen met oldskool Jamo J-73 speakers.

Ik hoorde van sommigen dat als je juist op zulke oude jaren '70 / '80 huiskamer speakers je beat redelijk kan laten klinken, dat het toch wel aardig klinkt overal? Of is dit onzin? Het is altijd beter dan dit op een Logitech set te doen, want die heeft een dikke subwoofer en het klinkt gewoon niet (tenzij je ze heel goed kent qua geluid)

En bij die Jamo speakers die ik nu heb (zit aan een versterker), heb ik bewust ook nog eens de bass op de versterker op zijn laagst gezet voor de zekerheid. Want heb een hekel aan extreme bass als ik een beat aan het maken ben.

Het zijn vrij grote dingen, en ik zit juist in een kleine ruimte. Dus ik kan er geen 5 meter van af zitten :P Ze staan wel vrij dichtbij zeg maar, ivm ruimte gebrek he ;)

Volgens mij kan ik hier wel ff redelijk mee voor uit toch? Straks heb ik het geld voor goede studio monitoren, maar dat duurt nog ff.

Attachments

• sJ51nDcoMpGClCTcWNnHDg==.jpg
    sJ51nDcoMpGClCTcWNnHDg==.jpg
    46,9 KB · Bekeken: 317
volgens mij was jamo niet echt een goed merk speakers,
als je een mix maakt wil je doorgaans een gedetailleerde en eerlijke weergave van wat je doet.
maar wat maakt het eigenlijk uit, als het voor jou prettig klinkt is het ok toch ?
je kan altijd je mixen terugluisteren op een ander setje en horen wat je op de jamo's niet hoort,
als je ze goed leert kennen kan je in je mix rekening houden met de zwakke kanten van de jamo's

Als je geen budget hebt dan lijkt mij de keuze makkelijk gemaakt. Ja toch?

Ik zeg zelf altijd: eerst maar eens een goed arrangement, dan komen de juiste monitoren wel.

Ik heb jaren gewerkt op zuilen van Magnat via een losse versterker. Ging ook prima....en kon je lekker knallen....vraag de buren maar ;-)

@ SoulC en VasC:

Thanks voor jullie reacties! Ik zal ze zeker nog ff goed moeten doorhebben. En ik zal sowieso me tracks op zo veel mogelijk andere speakers beluisteren. Dan weet ik idd de zwakke kanten van die Jamo's :)

een paar spirits absolute2's kost ongeveer 75 euro.
zit je in ieder geval beter dan alleen met die jamo's . die kleuren nogal behoorlijk.
of een sennheizer koptelefoon erbij kopen. ook handig voor de stereoplaatsing
bas blijft natuurlijk moeilijk.
als het niet anders gaat, dan gaat het niet anders. dan is de vraag ook wat overbodig/ roeien met de riemen en veel bij anderen vergelijken na de mix

En bij die Jamo speakers die ik nu heb (zit aan een versterker), heb ik bewust ook nog eens de bass op de versterker op zijn laagst gezet voor de zekerheid. Want heb een hekel aan extreme bass als ik een beat aan het maken ben.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling, je afluisterapparatuur aanpassen aan de mix. Dan kun je beter een equalizer gebruiken en je mix aanpassen. Wellicht zit er een 'source direct' op je versterker. Als je die aanzet dan heb je (voor wat het waard is) in ieder geval het meest eerlijke geluid door je versterker. Je geluid komt dan namelijk niet door de EQ (bass/treble) sectie. En inderdaad ik zou er gewoon een hoofdtelefoon bijkopen.

Bass is idd iets lastigs. Ik wil sowieso als ik later studio monitoren ga halen, niet extreem veel bass weergave. Gewoon redelijk. Niet té aanwezig. Mijn kamer is en blijft klein...
En ik kijk zeker even naar een goeie koptelefoon.

Yupz..zit ff in een lastig parket, maar het is niet anders, true.
Thanks voor jullie adviezen!

Elke studiomonitor zou eigenlijk dezelfde bassweergave (ten opzichte van de rest van het spectrum) moeten hebben. Dus monitoren met een extreme bassweergave zul je niet tegenkomen. Het is echter wel zo dat de één toch wat meer laag geeft (zoals de alesis m1) als de ander. Daar kun je eventueel nog wel naar kijken inderdaad.

Back