Toetsen verwijderen Roland RD250s

demian

Ojee
Hoi,

Ik heb een RD250s waarvan 2 keys te veel velocity geven, ik wil ze losmaken en nakijken.

Weet iemand hoe ik de toetsen los krijg van het mechaniek? De kast heb ik al open, maar ik zie even niet hoe ik de toetsen er af krijg.

Iemand die het weet?

Normaal gesproken heb je een speciaal tooltje nodig om een palletje omhoog te trekken die de toets borgt. (Heb ik maar leen ik natuurlijk niet uit).
Zonder dit tooltje is het bijna niet mogelijk de toetsen eruit te halen als het klavier in de piano zit.
Je zult het klavier er even helemaal uit moeten halen.
Als je aan de onderkant kijkt zie je wat plastic dingetjes door het metaal heen steken.
Die moet je iets naar boven drukken en dan kun je de toets eruit duwen.
Je moet beginnen bij de witte toetsen. Dan de zwarte.
Hou er ook rekening mee dat er minimaal een heel oktaaf even moet worden verwijderd. Je kunt er dan beter bij.
Hou er ook rekening mee dat de toetsrubbers zijn gescheurd. In dat geval helpt reinigen niet meer en moeten eigenlijk alle contactrubbers worden vervangen.
Hopelijk heb je het nieuwe type klavier, Anders moet je namelijk ook nog eens per toets een gaatje boren in het contactboard en moeten deze gaatjes worden afgeschermd met een stukje filt.

Jandorie, ik heb twee toetsen op m'n rd250s die bijna geen contact meer geven. Had de kast ook al eens opengeschroefd om te zien of ik zelf iets kon doen maar wat een geluk dat ik er niet aan begonnen ben. Mezelf kennende zou ik meer kapot maken dan iets repareren als ik zo het bovenstaande lees...

Maar het is niet echt hetzelfde probleem eigenlijk, zou uitblazen met een compressor iets uithalen?

Het loshalen van de toetsen blijkt heel erg mee te vallen.

1.JPG

Eerst moet de kast open en het toetsenbord worden losgeschroefd.

2.JPG

Daarna kan je het overeind zetten en indien gewenst de toetsenbordsnoertjes losmaken

3.JPG

4.JPG

5.JPG

Met een klein schroevendraaiertje (ik heb een torx gebruikt) kan je op het ontgrendelingsmeganisme van de toets drukken.
Zwarte toetsen moet je omhoog trekken, witte toetsen omlaag, (hiervoor is het handig als je toetsenbord een beetje vrij van de tafel staat zodat die toets omlaag kan)

6.JPG

Na een paar toetsen los te hebben gemaakt, zie je de contactrubbers, die kan je vrij gemakkelijke loshalen.

7.JPG

Het zwart heb ik een beetje schoongemaakt met spiritus, evenals de contactrubbers aan de binnenkant (niet op de foto)

Rubbers zijn makkelijker te monteren als de drukpuntjes een beetje vochtig zijn (bijv met sprititus) met torx schroevendraaiertje de contactrubbers weer vastgedrukt, en alles weer terug gemonteerd. (gaat heel makkelijk allemaal)

Alleen, in mijn geval hou ik toetsen met een verkeerde velocity, ik weet nu ff niet waar dat hem in zit.

Verder heb ik ook sterk last van een tremolo die nogal heftig werkt, depth en speed gaan van heel langzaam naar heel snel, en meer met een pulse beweging dan met een sinus beweging.

Ook de chorus lijkt zelfs een beetje vals te klinken, dus ik heb nog ff wat werk.

Ik ga vanavond proberen wat contactrubbers om te wisselen met de hoogste octaven want het probleem zit hem nu precies rond het middelste oktaaf.

Zo.

Ik begrijp nu ook wat Mike Philco bedoelde met dat je de toetsen per oktaaf moet loshalen, ik had voornamelijk een probleem met 2 toetsen waarvan de velocity niet juist was, deze zaten onder de C# en de F# in het 4e octaaf, ik had dus alleen deze toetsen en die daarom omheen los gemaakt en het rubber daaronder verwijderd en schoon gemaakt, (zonder resultaat dus)

Daarom heb ik van het bovenste oktaaf het contact rubber gebruikt voor oktaaf 4, maar die zat vast aan de daarnaast gelegen contact rubbers, bij het bovenste oktaaf miste al 1 rubbertje, vandaar dat een toets het boven in niet deed, in denk dat dat bij de onderste toets ook zo is, want die geeft ook geen geluid.

In ieder geval, waar ik 2 toetsen had die te hard klonken zat een rubber die al was losgesneden geweest en waarschijnlijk al eerder eens is verplaatst.

Hoe dan ook, mochten je rubbers per 12 vast zitten, je kan ze doorsnijden en van elders pakken, bij mij is dat dus eerder al gebeurd.

Het middelste oktaaf klinkt nu in ieder geval goed met de rubbers uit het hogere octaaf en boven in heb ik nu 2 toetsen die te hard klinken.

Ik denk dat ik binnenkort eens wat losse rubbertjes moet halen om die ook te fixen en de 2 toetsen die nu geen geluid geven te repareren, even uitzoeken wie die kan leveren.

Ga ik me nu over de tremolo ontfermen. :D

Vooral geen rubbers gaan doorsnijden. Dat is niet de bedoeling.
Ze worden per oktaaf geleverd en moeten ook zo worden gemonteerd.
Ga je verschuiven (Stukjes van 4) dan klopt de aanslaggevoeligheid niet meer omdat er verschil zit in de contacten van de witte en de zwarte toetsen.

Ook vooral geen spiritus gebruiken. Dan ben je bezig de boel helemaal om zeep te helpen. De spiritus bestaat voor een groot deel uit stoffen die niet snel verdampen en dat gaat je de contactrubbers en de contactboards kosten na verloop van tijd.
In de rubbers zitten aan de bovenzijde telkens kleine gaatjes. Als je daar een paperclip in drukt dan druk je ook zo de rubbertjes door de gaatjes van de contactboards.

Als er al is geknipt in de rubbers dan moet je toch gaan denken aan nieuwe contactrubbers. Je zult hem waarschijnlijk nooit meer helemaal goed krijgen zoals hij nu is.

Ook geen compressoren gebruiken.
Dan spuit je de rommel naar plekken toe waar het normaal gesproken van z'n levensdagen niet terecht zou komen. Ook is de lucht uit compresoren vaak vochtig en dat doet ook geen goed.
Verder heb je kans dat je de contactrubbers helemaal uit fatsoen blaast. Ze komen bijvoorbeeld niet meer helemaat terug op z'n plaats.

Ik zou er wat geld tegenaan gooien en de aparaten aanbieden bij mensen die weten wat er moet gebeuren. Kost altijd minder dan dat je je apparaat van de klif af gooit.

Aha, dank voor je tips!

Bij mij is een van de vorige eigenaren al een beetje aan het knippen geweest in de rubbers, dus ik denk dat je gelijk hebt dat het niet helemaal meer goed komt met enkel herplaatsen van rubbers.

Toch maar even een paar setjes rubbers bestellen en over op een ander reinigings middel.

Nogmaals dank! :)

ps, over dat aanbieden bij een reperateur denk ik al reeds na, gezien het chorus tremolo EN (ook nog) volume probleem..

Heb je interesse?

@Demian van de problemen met de chorus en tremolo die jij beschreef merk ik helemaal niets. Wel merkte ik gisteren (uiteraard NA het dichtschroeven) dat er een hele serie toetsen in de onderste octaaf niets deed.
Het bleek dat de draadboom van het keyboard klem heeft gezeten waardoor er 1 draadje doorgesleten was, deze maakte waarschijnlijk nog wel af en toe contact via de metalen afscherming in de behuizing.
Draadje doorgeknipt en aan elkaar gesoldeerd, krimpkoussie er omheen en klaar is Ben.

Nu alleen nog ergens nieuwe contact rubbers vandaag zien te halen...
Enuh, damn wat neemt ie veel ruimte in in m'n studio zo als ie nu staat.

Nou, mooi dat ie het weer bijna helemaal goed doet!

Is het volume ook in orde?

Ik moet de gain nog wat hoger zetten op mijn mengtafel maar het volume doet het gewoon normaal.
Mischien dat er 1 van de keyboard draden voor de problemen zorgde ?

Ik moet de gain op mijn mengtafel op microfoon stand zetten voordat er een redelijk volume uitkomt maar verder is ie goed.
Zijn die contactrubbers nog ergens vandaan te halen?

Na "enige tijd" heb ik 2 weken terug nieuwe contact borden binnen gekregen en nieuwe rubbertjes voor het meest linkse contact board.
Alle toetsen doen het nu zoals ze horen te werken, totale kosten 124 euro.

Back