multitrack recorder

Status
Please reply by conversation.

mldn

Ingeburgerd
Iemand nog een leuke multitrack recorder voor niet al teveel geld.

Ongeveer max. 200euro

zag hier pas ergens (forum of marktplaats) een korg d1600 II voor rond 200. dat vond ik zelf wel een fijn apparaat.

digitaal met midi aansluitingen, zodat mij mpc2000xl erop kan.
8 kanaals is opzich voldoende, meer is een pre.

iets in de richting van tascam dp2 of zoom r16 of iets dergelijks.
zag hier op het forum ook een akai dps12 maar de beste man reageert niet..

die korg d1600 staat inderdaad op marktplaats maar niet voor 200 euro :P

Ik heb een R16; niet te koop hoor, maar ik wil je wel zeggen dat er geen midi aansluitingen op zijn.

mijn prijs gaat omhoog naar 300euro, om het aanbod te vergroten. Iemand?

De mijne is 250,-

Attachments

• roland-vs-880.jpg
    roland-vs-880.jpg
    74,5 KB · Bekeken: 64
mijn prijs gaat omhoog naar 300euro, om het aanbod te vergroten. Iemand?
Verklaar je wensen/eisen eens nader:
-hoeveel sporen totaal wil je hebben?
-hoeveel sporen tegelijk wil je kunnen opnemen?
-wil je externe effecten kunnen aansturen (dmv een aux-uitgang)? (dan vallen er al veel af, namelijk.)

Ik heb zelf met veel verschillende multitrackers gewerkt (Roland VS880, 1680, Korg D16, Yamaha AW2400, Boss BR-600) en heb er nog 2 staan (Korg D1200MKII en een Akai DPS-24), dus ik weet er wel 't één en ander vanaf.
Bedenk dat de Roland machines
-niet al te gebruiksvriendelijk zijn
-gecomprimeerd opnemen (uncompressed zijn er bij de VS1680 maar 6 v.d. 16 sporen beschikbaar!)
-best wel verouderd.

Qua aansluitingen en qua channel EQ/dynamics winnen de Yamaha AW1600/2400 het van de Korg machines (D16/D1600(MKII). Daar staat tegenover dat de Korgs een pan potmeter per kanaal hebben, en een touchscreen, wat ontzettend fijn werkt. De Korg D12/D1200(MKII) hebben geen touchscreen.
Alle Korgs hebben 1 aux externe aux-send, maar ontzettend veel bruikbare interne routing-mogelijkheden (8 insert/channel fx, 2x multi-fx en 1x master/final fx (bijv. stereo limiter). De Yamaha's gebruiken hun monitor-outs als "Omni outs", waarmee je effectief 2 externe aux-sends creeërt.

De nieuwste Zoom en Boss recorders (R16, R24, BR-800) missen allen een harde schijf en nemen op flash-kaartjes op. Verder geen van allen hebben ze een aux-send (ook de Boss BR-900, 1180, 1600 niet!)

Om een lang verhaal kort te maken;
voor een budget van 300-350 euro, en je zou het meeste 'bang for the buck' complete alles-in-1-machine willen, kijk dan naar:
-Korg D1600(MKII) (2e hands)
-Yamaha AW16G/AW1600
(evt. Zoom R16)

tot 200-250 euro zou ik de Korg D1200(MKII) aanraden.

De Fostex multi-trackers (MR-8 enzo) hebben nooit echt serieus meegedaan, en de Tascams zijn ook weer beperkt op andere fronten.

Hier kun je een hoop multi-tracker reviews vinden:
http://www.soundonsound.com/search?...mary=Yes&Section=7&Subject=43&ShowResults=yes

De nieuwste Zoom en Boss recorders (R16, R24, BR-800) missen allen een harde schijf en nemen op flash-kaartjes op.

Ik weet niet goed of je dat een + of - punt vindt. Dat was voor mij een + punt van de Zoom R16. SD kaartjes zijn meen ik even niet minder indien niet meer gebruikszeker als een klassieke HD en kan je zomaar uit de recorder halen en in een kaartlezer aan of in je PC steken. Nabewerking doe je dan gewoon op de PC, dus effects loops etc vind ik minder belangrijk. Je moet wel de kost van zo'n kaartje erbij tellen (nu ja je krijgt er een 1GB kaartje bij, dat heb ik toch meteen vervangen door een 32GB kaart). Ik vind werken op batterijen ook wel handig. Met goeie oplaadbare batterijen (eneloops) werkt de R16 vlot enkele (2-3 uur).

Het grote nadeel van de R16 is echter het gebrek aan synchronisatie mogelijkheden (geen midi - dus ook geen midi-clock in/uit).

oris

Ik weet niet goed of je dat een + of - punt vindt. Dat was voor mij een + punt van de Zoom R16. SD kaartjes zijn meen ik even niet minder indien niet meer gebruikszeker als een klassieke HD en kan je zomaar uit de recorder halen en in een kaartlezer aan of in je PC steken. Nabewerking doe je dan gewoon op de PC, dus effects loops etc vind ik minder belangrijk. Je moet wel de kost van zo'n kaartje erbij tellen (nu ja je krijgt er een 1GB kaartje bij, dat heb ik toch meteen vervangen door een 32GB kaart). Ik vind werken op batterijen ook wel handig. Met goeie oplaadbare batterijen (eneloops) werkt de R16 vlot enkele (2-3 uur).

Het grote nadeel van de R16 is echter het gebrek aan synchronisatie mogelijkheden (geen midi - dus ook geen midi-clock in/uit).

oris
Ik vind het in die mate een minpunt dat je er OF niet veel op kwijt kan (16 sporen uncompressed op 2GB is 20-22 minuten 16 bit/44.1k) of je erg veel extra geld kwijt bent (als ze uberhaupt al 64GB SD ondersteunen).

En wat betreft je effectsloops; wat nou als je
A) allerhande goede outboardgear hebt en wilt gebruiken?
B) niet met een PC wilt werken (dan ga je nl. deels voorbij aan de 'alles-in-1-box' filosofie).

Ik ben het zeker met je eens dat er een markt is voor draagbare multitrackers, die ook dienst kunnen doen als DAW-controller. De vraag is of de TS dat wil.

Inderdaad - hangt af wat hij ermee wil. De zoom zie je best als een ding om zonder veel gedoe 8 sporen mee op te nemen en dan op computer over te zetten. Afmixen etc ga ik er zeker niet op doen. Ik meen dat 64GB kan, maar dan ben je al meer dan 100 euro kwijt. Aan 32GB heb ik dacht ik 56 euro gegeven - dat is dan toch al goed voor >5 uur 8 sporen als ik het goed begrijp.

jammer van die 1600, ik bedoelde een andere, mk2 voor 225 dacht ik.

ik zou ook denken korg d1600-2 of yamaha aw16g of 1600.

en als je mazzel hebt misschien wel iemand die een korg d3200 of yamaha aw24nogwat wegdoet, zie je ook wel eens goedkoop, moet je wel je 300 een beetje oprekken....

jammer van die 1600, ik bedoelde een andere, mk2 voor 225 dacht ik.

ik zou ook denken korg d1600-2 of yamaha aw16g of 1600.

en als je mazzel hebt misschien wel iemand die een korg d3200 of yamaha aw24nogwat wegdoet, zie je ook wel eens goedkoop, moet je wel je 300 een beetje oprekken....
Een AW2400 voor 300 euro? :mega: Doe d'r maar 600-700 bij ja... :eureka:
(heb de mijne volgens mij ook nog voor 1000 verkocht een jaar geleden; en er gelijk de DPS24 voor teruggekocht. Veel professionelere I/O, en klankmatig ook een hoger niveau)

Status
Please reply by conversation.
Back