Volumepotmeter Yamaha TG33

manvsmachine

Electribe junk
Ik heb een Yamaha TG33 met een defecte volumepotmeter. Ik wil deze graag vervangen. Ik heb hem er al uit gesoldeerd. Maar ik kan niet echt achterhalen wat zijn weerstandswaarde zou moeten zijn. Dit is nergens af te lezen. en meten levert niet echt iets op. De potmeter is niet voor niets aan vervanging toe.

Wat er wel op staat : ALPS
En aan de andere zijde 103a
en B8

Heeft iemand een idee wat de waarde / Type van de potmeter kan zijn? Een service manual is ook welkom. Google levert alleen Ebay links op :)

gokje, 100k log ?

vreemd dat je het niet kan uitlezen.

De as zit nogal los en ik verwacht dat de banen niet alles meer zijn. Met meten kom ik tussen 10k en 21k uit

druk er eens een 25k of een 100k in.....
Ik denk dat hij het daarna gewoon doet
Volume regeling is geen rocket science ;)

Ik gok zelf ook 25k maar ik zal er eentje moeten bestellen. Het is een miniatuurpotmeter en stereo dus er past niet zomaar alles in .

En zou volumeregeling niet eerder linear moeten zijn? of heb ik dat mis?

volume is over het algemeen log.

je zal waarschijnlijk even goed moeten zoeken om dezelfde pot te vinden.

Tot op heden helaas nog niet de juiste gevonden.

foto-2.jpg

Moest je echt geen vervangpot vinden, dan zou ik gewoon een vaste weerstand gebruiken. Een soundmodule heeft niet per se een volumeknop nodig vind ik, dat regel je gewoon op je mengpaneel.

103 a is 10K lin. De a staat voor linear. b is logaritmisch. 10 is de eerste de 3 staat voor het aantal nullen erachter. De pot zal dan waarschijnlijk een spanning regelen en zit dan niet in je signaalpad. En stereo... ik denk mono met switch... maar foto is wat wazig.

Ik weet het van ALPS ook niet zeker, alleen van Alpha, want daar heb ik een behoorlijke voorraad van. Maar ik heb nog wat schuiven liggen van ALPS uit een D&R tafel dus ik zal eens kijken wat daarop staat.

Er zijn ook nog fabrikanten die geswitcht zijn overigens, waarbij dus oude pots in jaren '70 spul een andere markering gebruiken dan moderne pots.

Moest je echt geen vervangpot vinden, dan zou ik gewoon een vaste weerstand gebruiken. Een soundmodule heeft niet per se een volumeknop nodig vind ik, dat regel je gewoon op je mengpaneel.

De TG33 moet wel verkoopbaar blijven. Met een gat op de plaats van de potmeter wordt dat toch lastig vrees ik.. Het past namelijk allemaal alleen met de juiste potmeter op de print.

en dat de potmeter stereo zou moeten zijn is maar een gok. Hij heeft 5 pootjes wat me onwaarschijnlijk lijkt voor mono. En de potmeter werkt verder niet als schakelaar. Enkel volumeregeling. De aan/uit schakelaar zit ergens anders :)

Probeer eens muziekreparatie.nl .. dat is ook een yamaha service center, en kan je waarschijnlijk ook wel vertellen welke je exact moet hebben.

als je echt niets kunt vinden , heb ik nog wel zo'n soort potje liggen die ik met plezier naar je opstuur,
deze zit wel wat werk aan omdat ie een kwartslag anders gemonteerd heeft gezeten, je zult dus met hotglue oid aan de slag moeten , hij past niet vanzelf.

Bedankt voor het aanbod. Maar deze montage is een vereiste. de potmeter zit namelijk op een print gesoldeerd welke rechtstreeks tegen de behuizing aangeschroefd zit (de print is specifiek voor de potmeter)

Back