Gereinigde potmeters na verloop toch weer kraken?

_Martin_

Stamgast
Onlangs heb ik enkele (draaipotmeters) voorzichtig losgehaald, koolbaan en contacten goed gereinigd met alcohol en weer in elkaar gezet.
Ze werken weer uit de kunst echter blijken ze na enige tijd toch weer licht te gaan kraken.
Voor mijn gevoel lijken ze "uitgedroogd".
Is dit niet te smeren of iets dergelijks?

Op diverse fora kom ik Faderlube van De-Oxit tegen als oplossing voor dit probleem.
Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Of misschien een ander middel wat wel hier in de EU wel makkelijk te verkrijgen is?

Oja, Faderlube rechstreeks bestellen bij De-Oxit. is een mogelijkheid, maar kost minimaal $65,- incl. verzending wat me net iets teveel is voor de enkele keer die ik het gebruik.

tja ze zijn niet nieuw natuurlijk. als ik mijn oksel was en er nieuwe deo op spuit is ie nog steeds net zo oud als ervoor, alleen dan even minder vies.

Voorde moeiet die je erin stopt kan je beter gelijk niewe pots erin solderen denk ik, ligt eraan wat voor apparaat het is en wat voor pots erin moeten.

Misschien een raar idee maar WD 40 ?

Het is een Mono/Poly.
Helaas zijn die pots niet meer verkrijgbaar, anders ging mijn voorkeur daar ook naar uit.

Ik kan er een "normale" pot in zetten, echter hebben de pots van de MP een verlengde schacht welke ook gebruikt word voor de mechanische bevestiging van de print.
Zie linkje:

http://www.vintageplanet.nl/pics/parts/Korg/36005800.jpg

Zou ik er een normale pot inzetten, moet ik wat truukjes uithalen, deze toch op een nette en degelijke manier te bevestigen.

Iemand anders misschien nog tips?
Of misschien een plek waar eventueel nog vervangende pots te koop zijn?

Wij houden op dit forum niet van het kraken van hardware. Moet je maar legaal origineel kopen! ;) :D

Maar serieus, als je de potmeters al gedemonteerd hebt en ze met alcohol gereinigd, denk ik dat ze eerder "op" dan vuil zijn. Dus ultrasoon reinigen zal dan ook niet meer veel helpen.

Potmeters moet je na reinigen inderdaad opnieuw smeren zodat ze weer "smooth" bewegen. Dit zou echter behoorlijk onafhankelijk van al dan niet kraken moeten zijn.

Ik ben niet zo'n fan van Contact 60 contactspray (ik gebruik een mildere contactspray), maar na gebruik van contact60 worden potmeters terug gesmeerd met contact 61. Dat kost niet zoveel, dus je kan eens een poging met contact 61 wagen? Ze zullen op z'n minst terug gesmeerd voelen, en wie weet minder kraken.

Wij houden op dit forum niet van het kraken van hardware. Moet je maar legaal origineel kopen! ;) :D
:okdan:

Maar serieus, als je de potmeters al gedemonteerd hebt en ze met alcohol gereinigd, denk ik dat ze eerder "op" dan vuil zijn. Dus ultrasoon reinigen zal dan ook niet meer veel helpen.
Hier was ik al bang voor ;{
Potmeters moet je na reinigen inderdaad opnieuw smeren zodat ze weer "smooth" bewegen. Dit zou echter behoorlijk onafhankelijk van al dan niet kraken moeten zijn.

Ik ben niet zo'n fan van Contact 60 contactspray (ik gebruik een mildere contactspray), maar na gebruik van contact60 worden potmeters terug gesmeerd met contact 61. Dat kost niet zoveel, dus je kan eens een poging met contact 61 wagen? Ze zullen op z'n minst terug gesmeerd voelen, en wie weet minder kraken.

Klopt contactspray's ben ik ook niet dol op, maar die Contact 61 vind ik zeker de moeite waard hier nog even op los te laten.
Die faderlube van DE-OXIT claimt volgens mij hetzelfde te doen.

Welke spray gebruik jij als het toch echt niet anders kan?
Zelf heb ik goed ervaringen met Contact 90.
Maar openmaken en reinigen met alcohol heeft veruit mijn voorkeur.

Richard2000 schreef:
Of zoeken naar dezelfde serie potmeters die wel te koop zijn en de koolbanen overzetten.
zo te zien deze http://www.alps.com/WebObjects/catal.../RK16/RK16.PDF

Koolstofbanen overzetten?
Dat ljkt me nog wel een heel nieuwe uitdaging, waar ik nog geen moment bij stil gestaan heb 8o)
Misschien is dat nog een optie, als bovenstaande niet gaat werken.

Bij dit soort potmeters zit de koolbaan op een bruin plaatje waar ook de aansluitlippen aanvast zitten, is opzich wel te doen.
Lijkt een beetje op deze pot, links de koolbaan.

attachment.php

Blijft natuulk wel de gok of het allemaal past, dus zoek iig zelfde merk en serie.

Attachments

• potmeter.jpg
    potmeter.jpg
    138 KB · Bekeken: 100
Kan het zijn dat ipv de koolbaan, het sleepcontact versleten is? Of is dat erg onwaarschijnlijk.

@Martin: ik ken het merk van mijn contactspray niet van buiten, maar het is ook geen wondermiddel hoor. Opengooien en alcohol erop is beter. Het meest positieve aan mijn contactspray is dat hij (tot nu toe) geen kunststoffen opvreet. Niet dat ik hem vaak gebruik hoor; het aantal toepassingen waarin contactspray aangewezen is zijn beperkt. :)

Kan het zijn dat ipv de koolbaan, het sleepcontact versleten is? Of is dat erg onwaarschijnlijk.

Bij alle potmeters die ik open heb gehad voor reiniging is er duidelijk slijtage te zien in de koolbaan waar het sleepcontact overheen gaat. Dat lijkt mij dan ook de hoofdverdachte en alleen vervangen zal dan voor een blijvende oplossing zorgen.
Het sleepcontact zelf heb ik altijd weer goed schoon gekregen en is niet meer dan een stuk metaal. Als het het sleepcontact zou zijn zou dat betekenen dat het na verloop van tijd gaat oxideren (omdat bescherming is weggepoetst met alcohol??) waardoor kraken ontstaat. Misschien best een realistische optie die ik nog niet verder heb onderzocht.

Zo de vakantie zit er weer op en ik heb weer even tijd gemaakt hier mee bezig te gaan.
Deze potmeters zitten iets lastiger in elkaar dan het plaatje van Richard2000.
Naast dat de koolbaan en contacten geklonken zijn, is de loper ook aan de as geklonken.
De as zal voor een koolstofbaan transplantatie zeker los moeten en ik vrees dat die niet meer netjes aan elkaar te krijgen is.

Voor alsnog de potmeters in kwestie allemaal open gehad, goed gereinigd, alcohol, daarna kontakt 90 en bij het sluiten een klein beetje Kontakt 61 gebruikt. (Tip Nicolas 2000)

Die Kontact 61 maakt ze in iedergeval een stuk "stiller".
Zowel mechanish als electrisch.

Nu eerst maar eens zo proberen, mocht het naar verloop van tijd weer erger worden, dan kan ik alsnog drastischere maatregelen nemen.
Erg jammer dat dit soort onderdelen niet meer te koop zijn ;{

Bedankt allemaal voor het meedenken :okdan:

Wat ook op zich goed werkt, maar dan moet je wel toegang hebben tot de koolstofbanen, is misschien de volgende methode:

Reinig de koolstofbanen goed met alcohol. Gebruik daarvoor een wattenstaafje of iets dergelijks.
Vervolgens met een spuitbus Graphit spray (kontakt chemie) een klein beetje op een schoteltje spuiten zodat je een klein plasje krijgt. Dit kan je dan met een ander wattenstaafje op de contactbanen smeren. door met het wattenstaafje druk uit te oefenen en te blijven wrijven totdat het oplosmiddel verdampt is ontstaat een glimmende, harde laag. Door dit meerdere keren te herhalen kun je een dikkere laag opbouwen zodat je er weer even tegen aan kan!

Deze methode heb ik eerder ook wel gebruikt voor de contactvlakken van drukknoppen en lijkt goed te werken.

Groet,

Chiel

Klopt..grafiet geleid erg goed , Elektrische weerstand = (μΩ·cm) 1375
Als die potmeter als spanningsdeler ook nog tussen een plus en een min ligt , kan er ook nog een leuk rookwolkje ontstaan :)

Het omgekeerde had ik ook al aan zitten denken, om de koolstofbaantje voorzichtig te schuren/polijsten, maar dan krijg je juist weer weerstandsvermindering, waar je ook weer niet op zit te wachten.
Maar goed deze mogelijkheden gaan niet op, aangezien je "bijna" geen toegang tot de koolstofbaan hebt, omdat de loper (vastgeklonken aan de as) in de weg zit.

Het resultaat zoals nu lijkt goed te zijn.
Maar eens kijken hoelang dit goed gaat.

Back