faders/potmeters en alcohol ketonatus 96

DJ41

Lid sinds 1834
Ik heb een hele mooie deal gemaakt voor een Mackie SR 24-4 mixer. Na een hele uitgebreide check zijn er 2 potmeters (gain) die een kraakje hebben als je ze draait. Nu had ik gelezen op internet dat je met Isopropyl alcohol je potmeters en faders kan schoonmaken.

Ik ben 4 drogisterijen langsgeweest, maar nergens dat spul te koop. Wat ze wel hadden was alcohol ketonatus 96. Aangezien het geen drol koste, heb ik maar een flesje meegenomen. Uiteraard heb ik gegoogled of het spul goed is om mee schoon te maken en dat het geen residu achter laat. Ik vind er alleen niet zo heel veel over. (Er staat op het flesje wel dat het geschikt is om "instrumenten" mee schoon te maken.)

Ook heb ik de pech dat de mengtafel een grote hoeveelheid miniscule inbus-schroeven heeft, waarmee de printplaat bevestigt is aan de bovenplaat. Na flink zoeken in de bouwmarkt had ik eindelijk een 1,5mm inbusje gevonden. Eenmaal thuisgekomen, ging ik proberen ze los te draaien, maar sommige schroeven krijg ik niet los, die zijn echt versleten en pakken niet meer. Weer even gegoogled en ik zag allerlei oplossingen die ik liever niet probeer, of kan proberen omdat de schroeven zo klein zijn. (bv met een hamer een torx-sleutel erin slaan. niet goed voor je apparatuur....) Iemand daar nog tips voor? Of is het voldoende als ik het spul vanaf de bovenplaat erin laat lopen? Eigenlijk wil ik gewoon alles goed schoonmaken, ook al kraken de rest van de faders/potmeters niet. Is dat verstandig, of kan ik beter wachten tot ze problemen vertonen?

Poe, wat een vragen allemaal. Ik hoop dat jullie je licht hierover kunnen laten schijnen.

Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Verplaatst naar Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Ik heb zelf laatst gewoon de alcohol die jij beschrijft gebruikt. Die wordt ook gebruikt om bij bv. injecties de huid te reinigen, dus ik neem aan dat dit voor andere spullen in ieder geval ook veilig is. Zover ik weet laat het geen residu achter. Wel goed ventileren en je flesje afsluiten als je het niet gebruikt (aangezien het nogal vluchtig spul is, verdampt anders de inhoud van je flesje).

Je kan voor die boutjes van alles proberen. Schroevendraaier er zachtjes inslaan kan ook werken. En dan vervangen die handel.

Zelf zou ik alleen de krakende potmeters etc. schoonmaken. En je moet effe naar het alcohol percentage kijken. Ik dacht hoe meer alcohol hoe minder zooi die achterlaat.

En je moet bij een apotheek zijn voor Isopropyl alcohol.

Succes

En je moet bij een apotheek zijn voor Isopropyl alcohol.

Bij de apotheek kreeg ik ook Alcohol ketonadus. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit gewoon hetzelfde (of nagenoeg hetzelfde) is als Isopropyl alcohol. In ieder geval voor 96 procent ;)

Bij de apotheek kreeg ik ook Alcohol ketonadus. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit gewoon hetzelfde (of nagenoeg hetzelfde) is als Isopropyl alcohol. In ieder geval voor 96 procent ;)

Nice. Ik gebruik Isopropyl alcohol om oude vinyl platen schoon te maken.

Je zou een griptang kunnen gebruiken voor die inbus boutjes ;). Je kan ze altijd nog uitboren. Bij mij bij de drogist verkopen ze wel Isopropyl alcohol. Je zou het ook kunnen doen Ethanol.

Ik zou het lekker laten zitten die twee krakende pots bij die gain. Straks heb je nog meer ellende.

Als ik het laat zitten zal het uiteindelijk erger worden denk ik. Voor de rest is de mengtafel prima. Ik zit nog te dubben of ik het spul er gewoon via de bovenkant in moet gooien en dan flink draaien, of dat ik toch maar moet proberen om die kapotte inbusschroeven eruit moet halen. Het zijn er echt een stuk of 10 die er in vastzitten.

In gooien dat zou ik niet doen. Je kan ze er uit boren en dan met de griptang er uitdraaien en dan nieuwe boutjes kopen. Zijn wel een aparte maat schroefdraad.

Nice. Ik gebruik Isopropyl alcohol om oude vinyl platen schoon te maken.

Dat zou ik dan weer niet aanraden, ivm de weekmakers in het vinyl.

Op zich is het heel goed spul tegen het vuil hoor, en het laat geen residu, maar niet alle vinyl vindt een alcoholbad even leuk...

Ik gebruik hiervoor gewoon de Knosti vloeistof die hiervoor bedoeld is.

Dat zou ik dan weer niet aanraden, ivm de weekmakers in het vinyl.

Op zich is het heel goed spul tegen het vuil hoor, en het laat geen residu, maar niet alle vinyl vindt een alcoholbad even leuk...

Ik gebruik hiervoor gewoon de Knosti vloeistof die hiervoor bedoeld is.

Die knosti vloeistof doet volgens mij precies hetzelfde. Is ook gewoon een stevige alcohol soort.

Maar wat zou er dan kunnen gebeuren volgens jou?

Mijn Apotheker vertelde me dat de andere 4% voornamelijk water is.
Andere bestanddelen zijn zeer klein en laten geen hinderlijke laag residu achter.

Ik zou ook eerst een busje met perslucht kunnen proberen. Zou ik dat wel vanaf de bovenkant kunnen doen zonder hem open te maken? Of zijn die ingangen zo nauw, dat dat geen zin heeft?

96% alcohol is het zuiverste vwb residue, de rest is water en een beetje aceton (dat ook verdampt ( http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=6609 ):

Vraag:
Als je iets in alcohol ketonatus 96% gedenatureerd oplost en daarna de alcohol weer laat verdampen hou je dan schadelijke stoffen over die in de alcohol zitten?
Antwoord:
Als men iets in alcohol ketonatus 96% gedenatureerd oplost blijven er geen schadelijke stoffen achter. Ketonatus geeft aan dat er acteton in zit en dit verdampt helemaal. Het beetje vloeistof dat achter blijft is vaak water. Aan de alcohol ketonatus 96% die volgens de officiele wegen verkrijgbaar is, worden veel eisen gesteld. Vroeger werd er aan de alcohol die voor het denatureren gebruikt werd, lavendelolie of een kleurstof toegevoegd. Dit was om het drinken van de alcohol met een zo hoge concentratie tegen te gaan. Mocht er een soortgelijke alcohol gebruikt worden blijven er wel, vaak zichtbare, stoffen achter. Soms kunnen deze stoffen schadelijk zijn, maar dat hangt van de concentratie af.
.

Er is ook 100% ethanol, dat is 'gedroogd' over zwavelzuur (om de laatste 4% water er uit te krijgen) en kan zure resten bevatten. Niet goed voor je spullen of je cola mee aan te lengen.

alcohol ketonatus 96 = 96 % ethanol (ook bekend als alcohol) en ~ 4% water
isopropanol = 100% isopropanol.
Het verschil tussen ethanol en isopropanol qua schoonmakend vermogen is niet zo heel groot (isopropanol is een net iets betere ontvetter). Qua agressiviteit (het oplossen van weekmakers en het verroesten van metaal) zijn ze ook vergelijkbaar.

en kan zure resten bevatten. Niet goed voor je spullen of je cola mee aan te lengen.
voor de cola maakt dat niet uit; er zit zoveel fosforzuur in dat het kleine beetje extra zuur het hem ook niet meer doet...

alcohol ketonatus 96 = 96 % ethanol (ook bekend als alcohol) en ~ 4% water
isopropanol = 100% isopropanol.
Het verschil tussen ethanol en isopropanol qua schoonmakend vermogen is niet zo heel groot (isopropanol is een net iets betere ontvetter). Qua agressiviteit (het oplossen van weekmakers en het verroesten van metaal) zijn ze ook vergelijkbaar.

Dank! Isopropanol is natuurlijk ook gewoon de scheikundige benaming (net als ethanol). En dan is isopropanol inderdaad dus niet gelijk aan de 96% alcohol die je bij de drogist of apotheek koopt.

@DJ41: Perslucht is handig om los vuil weg te halen. Vaak zijn faders en potmeters een beetje vettig vanbinnen (zodat ze lekker soepel lopen), waardoor het vuil aan het vet kleeft. Daardoor is het (in mijn ervaring) erg lastig het vuil eruit te blazen met perslucht. Die ervaring berust overigens op het gebruik van zo'n spuitbus, misschien als je een echte compressor hebt dat het beter gaat.

ik kan niet echt een topic vinden betreft mijn probleem..dan maar hier:

ik wil faders van een Spirit mengtafel los solderen om ze zo goed schoon te kunnen maken.
ze zitten namelijk onder een of ander soort vet of olie. (apparaat voor weinig gekocht op koningengedag).

wie heeft een goed tip hoe je ze het beste los kan solderen?
een weerstandje los solderen is gemakkelijk, maar dit is veel moeilijker... de faders zijn lang en hebben meerdere soldeerpunten, en als je een punt verhit, dan kan je de fader niet bewegen omdat hij op andere punten vast zit.. erg lastig!

is daar een truuk voor? vast wel! wie weet?

Bij het Kruidvat hebben ze ook alcohol: 80 procent en 96 procent. Die van 80 procent kun je heel goed de buitenkant van synths mee schoonmaken in ieder geval. Ik gebruik die tegenwoordig voor al mijn synths.

Back