Looks van een synth belangrijk?

Ik weet het niet zo goed met die ms serie, het is twijfelachtig.

Ze klinken wel "dirty", en ik geloof dat de prijzen ervan langzaam dalen, want steeds minder mensen trappen in het "vintage verkooppraatje". Aan de andere kant zijn ze mono en duofoon wat ze voor mij persoonlijk al meteen onbruikbaar maakt. Maarja dat hoeft voor een ander natuurlijk weer geen obstakel te zijn.

geen enkele andere synth klinkt als een ms20: scherp, kermisachtig, slechte disco etc.
zegt mijnsinziens voldoende ( heb hem al 5 keer opnieuw gekocht na verkoop ivm aanschaf van een andere synth, nu blijft hij )

MS serie is leuk voor mensen die het geld er voor over hebben maar ze zullen over het algemeen binnen een afzienbare tijd het ding weer te koop zetten omdat men toch vaak al genoegen neemt met het er ff aan snuffelen en eigenlijk tot de conclusie komt dat het idd toch niet zo heel veel voorsteld en ze er nog de neer gelegde prijs voor terug willen hebben nu het nog kan... anders zou de prijs ook niet zo fix zijn gestegen nutuulk...

nou, weinig voorsteld, kennelijk is ie interessant genoeg om er kloon na kloon van uit te brengen ( legacy, montron, monotribe coffeefilter of hoe heet dat filterding nou ook weer )

anderszijds : welke oudere analoge monosynth stelt dan wel voldoende voor?.
qua mogelijkheden zijn de nieuwere synth's zowiezo een klasse meer
ems synthi ?, minimoog ?
ze zijn allemaal behelpen, hebben onderhoud nodig, monofoon, geen midi, en klinken iets anders maar zijn zooo beperkt.....

ik denk dat de ms20 hierbij niet echt slechter afsteekt en ook nog eens maar de helft of minder kost van de hierboven genoemden.
belangrijkste van de ms20 vind ik trouwens , naast de aparte sound, de layout die heel overzichtelijk mogelijk maakt substractieve synthese te leren begrijpen. althans voor mij werkte dat zo. ( los van het externe audio in deel en de noodzaak van een computer, heeft de legacy dit ook trouwens )

en naast alle bovenstaande : een echt 33jaar oud / vintage instrument met karakter, voor ca 1250 euro , "valt toch mee". maar oke als het budget krap is , gaat ie er vaker uit, soms zelfs tot 4 keer toe...

want steeds minder mensen trappen in het "vintage verkooppraatje"
dat komt omdat de non-vintage (de va's) aan een 'revival' zijn begonnen; let niet op mijn woorden, maar over een jaar wisselen de virusjes voor niet minder dan 1102,- van eigenaar :D

anderszijds : welke oudere analoge monosynth stelt dan wel voldoende voor?.

Geen, tenminste voor mij dan. Ik ben meer vd workstations, wat op zijn beurt ook weer "tegenstanders" heeft.

Analoog / digitaal / Workstation / VA, allemaal verschillende klasses voor verschillende smaken.

aangezien 'mooie dingen'/ 'goeie kunst' mij in een prettige en rustige state of mind brengen
Dat heb ik ook en dus zou ik niet heel snel iets kopen wat ik heel oninspirerend vind qua design (of het moet wel heel erg lekker klinken). Onderstaande bijvoorbeeld nodigt nu niet echt uit om ambient mee te maken, maar meer om er flinke shit uit te persen :D

KV100thumbnail.jpg

Beetje puberaal is het wel, en het geluid wat daar uitkomt krijg je ook wel voor elkaar met goedkoper of zelfbouw spul haha...

en het geluid wat daar uitkomt krijg je ook wel voor elkaar met goedkoper of zelfbouw spul
en dat is volgens mij ook een belangrijk punt en dan niet specifiek met betrekking tot bovenstaande, maar meer algemeen dat er vaak meerdere synths zijn met vergelijkbare (sonische) mogelijkheden, maar flink verschillende designs en dan ga men denk ik toch voor de 'mooiste' ondanks dat die wellicht ietsje duurder is

en dat is volgens mij ook een belangrijk punt en dan niet specifiek met betrekking tot bovenstaande, maar meer algemeen dat er vaak meerdere synths zijn met vergelijkbare (sonische) mogelijkheden, maar flink verschillende designs en dan ga men denk ik toch voor de 'mooiste' ondanks dat die wellicht ietsje duurder is

Tja, daar zeg je me wat en het is nog waar ook haha :okdan:

als je een synth voor jou vet vindt klinken, is de looks toch niet belangrijk?

wat me wel opvalt is dat workstations allemaal vaak wel erg lilluk zijn, of? :)

Natuurlijk maken looks wel uit.
Als een synth design niet uitnodigt tot gebruik, niet inspireert en niet doordacht en/of ergonomisch in elkaar zit, dan is dat gewoon een verloren kans.

Looks wil volgens niet zeggen dat het een enorm opgepimpt ding moet zijn.
Simpel en doeltreffend is ook een kwestie van ergonomie, het verschil tussen een apparaat en een instrument.
Vorm en functie zijn bij een muziekinstrument lang niet altijd te scheiden.

Design moet functioneel zijn,.
Functioneel design is per definitie mooi!!
Soms lijkt iets mooi maar verliest t z'n schoonheid door de dommigheid die er achter verschuild gaat!

Een ms20 trouwens,. da's nou een mooi voorbeeld van functioneel design!
De knoppen zijn precies goed verdeeld en t hele patchschema idem!,.
Grote knoppen voor t grove werk als volume, osc, filters en octaven,. kleinere knoppen voor t fijne tweakwerk.
Keys precies zo groot als er voor de electronica past,...Prachtig
Kon niet beter!

Of je de sound mooi vind doet er echt niks toe!

Grote knoppen voor t grove werk als volume, osc, filters en octaven,. kleinere knoppen voor t fijne tweakwerk.

Ligt het nu aan mij, of klinkt andersom praktischer?

gek genoeg is het toch vaak zo ontworpen als jij omschrijft, terwijl andersom dus handiger zou werken. :) Ook bij labapparaten waar commerciële designmotivaties minder aan de orde zijn.

Design moet functioneel zijn,.

grote knoppen voor wat je het meest vastpakt of het subtielst moet kunnen worden afgesteld..?

Ik vind de MS-20 (en de rest uit die serie) erg mooi om te zien en ook te horen. Het design heeft me op de een of andere manier altijd al aangesproken....volgens mij was het al outdated toen het ontworpen werd dat spul :D

Hoewel het bij synths natuurlijk in de eerste plaats om de sound en de mogelijkheden gaat spelen de looks inderdaad een grote rol, zoals de meesten hier al zeggen. Ik denk zelfs dat het design in grote mate bepaalt hoe creatief je bent met een bepaalde bak, en dan heb ik het niet eens alleen over het functionele design maar ook de zuiver esthetische kant. Het moet je toch op een bepaalde manier prikkelen / triggeren zeg maar en bij een geslaagd ontwerp zegt de buitenkant iets over het karakter van zo'n bak.

gek genoeg is het toch vaak zo ontworpen als jij omschrijft, terwijl andersom dus handiger zou werken.
de gedachte erachter is waarschijnlijk dat je (onbewust) subtieler aan een klein knopje draait dan aan een grote die toch meer uitnodigt om er een flinke zwengel aan te geven...

Back