Met welke gear zijn de meeste hits gescoord?

valt toch wel mee? als het maar veel op de radio gedraaid wordt lijkt me zo

:mega:

Ja maar het moet toch ook een beetje verkopen? Ik heb vernomen dat het lastig is als artiest om van je plaatjes te leven. Het grote geld ligt bij live optredens en dan voornamelijk met de verkoop van merchandise voor, tijdens of na de concerten.

Ja maar het moet toch ook een beetje verkopen? Ik heb vernomen dat het lastig is als artiest om van je plaatjes te leven. Het grote geld ligt bij live optredens en dan voornamelijk met de verkoop van merchandise voor, tijdens of na de concerten.

Jup denk idd live optreden en merchandise erg belangrijk zijn. Als je dus veel op de radio wordt gedraait ben je populair -> populair = veel geld voor optredens kunnen vragen:P

Denk dat CD verkoop tegenwoordig niet echt meer teld, geen idee wat Itunes enzo opleverd uiteindelijk...

heel vaak is er ook vriendjespolitiek aan de orde

heel vaak is er ook vriendjespolitiek aan de orde

Hmmm, dat is deels waar. Het kan wel zo zijn dat bandjes of artiesten meer optredens krijgen als ze bij een wat bekendere band een paar keer in het voorprogramma mogen staan tijdens een tourtje. Maar het gebeurd echt weinig dat grotere labels het "vriendje van" erbij betrekken, MITS het geld op kan leveren.

Major's handelen echt puur vanuit commercieel oogpunt, en niet vanuit "support te scene" achtige kapriolen etc enz. It is al about the money !

My 2 cents:
-Yamaha DX7 (E Piano preset-->Whitney Houston en talloze anderen)
-Clavia spul (welke studio heeft niet zo'n rode Nord ;))
-Roland TR909 (Eurodance hits begin jaren '90 bijvoorbeeld)
-Roland TR808 (van Phil Collins tot Mantronix)
enzovoort

De uitkomsten van deze thread zijn overigens gelijk aan mijn lijstje 'welke spullen zal ik nooit kopen'

Wat toevallig weer.. :D

Ik heb de mellotron nog niet voorbij zien komen, in sommige hits toch wel erg bepalend zoals bij 10CC en Moodyblues.

valt toch wel mee? als het maar veel op de radio gedraaid wordt lijkt me zo :mega:
Het idee dat de top 40 bepaald werd door radio play en verkoop is toch een aantal jaren geleden afgeschaft?

Het idee dat de top 40 bepaald werd door radio play en verkoop is toch een aantal jaren geleden afgeschaft?

volgens mij word de top 40 nog steeds grotendeels door de platenmaatschapijen en hun pluggers bepaald

volgens mij word de top 40 nog steeds grotendeels door de platenmaatschapijen en hun pluggers bepaald
dat denk ik ook, maar er staat me nog iets bij dat er vroeger (zeg 20 jaar geleden) een top 40 was van de tros die dus bepaald werd door de verkopen en door de radioplay, waardoor muziek niet in en niet uit de top 40 te slaan is, en een top 100 van veronica die geheel door de verkoop werd bepaald, zodat je in 2 weken van niets naar 1 en weer terug kan gaan

Lijkt me wel, want zoveel CD single's zullen er niet meer verkocht worden. Voor downloads heb je toch een "speciale download top 40" of zoiets? Of is dat te 2007?

en een top 100 van veronica die geheel door de verkoop werd bepaald, zodat je in 2 weken van niets naar 1 en weer terug kan gaan

De positie in de top-20/30/40/50/100 werd ook gemainpuleerd door platenmaatschappijen door simpel weer plaatjes op te kopen bij de winkels die hun verkoopgegevens doorgaven aan de organistatie die de hitlijst samenstelde. Alles is wel geprobeerd.
Jammer dat Kink FM opgeheven wordt.

Back