Rhodes kopen

Hey SF'ers, long time no see!

Na het optreden van Kytecrash op NSJ dit jaar, ben ik helemaal overtuigd dat ik een Rhodes wil. Maar ja, welke dan, en welke moet ik vooral niet nemen, wat voor versterker moet erbij, en wat mag dat dan allemaal kosten? Ik heb ongeveer 1000e budget, wat inclusief versterker waarschijnlijk wat krapjes gaat zijn, of niet?

Dank!

Hier, kopen!! Ik ken Raoul zelf dus zeker ff achteraan gaan als je er eentje wilt hebben.
http://link.marktplaats.nl/470493714

Zoals eerder aangegeven door de medeforumleden, zul je voor 1000 euro incl versterker geen Rhodes op de kop tikken. Ik denk dat de van geluk mag spreken als er uberhaubt een kan vinden compleet voor 1000 euro. Voor opnemen is een amp trouwens geen must, kan gewoon via een DI de mengtafel in, live evt dus ook:)

Mijn bedrijf Vintage Instrument Service in Utrecht restaureert naast Hammond en Wurlitzer ook Rhodes piano's. Ik kan zeggen dat het verschil tussen een ogenschijnlijk goed maar origineel exemplaar en een opgeknapt exemplaar heel groot kan zijn, waarbij een goede afstelling heel veel kan uitmaken.

Verder is mijn ervaring dat de meeste koopjes altijd resulteren in extra reparaties of aanschaf van missende delen met als gevolg dat je veel duurder uit bent dan je wilt. Een goede Rhodes hoeft echt geen 2500 euro te kosten, maar zelf verkoop ik ze compleet en gerestaureerd niet onder de 1500 euro (ex btw) afhankelijk van het bouwjaar en staat vd de buitenkant.

Zoals eerder aangegeven door de medeforumleden, zul je voor 1000 euro incl versterker geen Rhodes op de kop tikken. Ik denk dat de van geluk mag spreken als er uberhaubt een kan vinden compleet voor 1000 euro. Voor opnemen is een amp trouwens geen must, kan gewoon via een DI de mengtafel in, live evt dus ook:)

Mijn bedrijf Vintage Instrument Service in Utrecht restaureert naast Hammond en Wurlitzer ook Rhodes piano's. Ik kan zeggen dat het verschil tussen een ogenschijnlijk goed maar origineel exemplaar en een opgeknapt exemplaar heel groot kan zijn, waarbij een goede afstelling heel veel kan uitmaken.

Verder is mijn ervaring dat de meeste koopjes altijd resulteren in extra reparaties of aanschaf van missende delen met als gevolg dat je veel duurder uit bent dan je wilt. Een goede Rhodes hoeft echt geen 2500 euro te kosten, maar zelf verkoop ik ze compleet en gerestaureerd niet onder de 1500 euro (ex btw) afhankelijk van het bouwjaar en staat vd de buitenkant.

Je moet alleen niet vergeten dat er verschil is tussen een goede Rhodes en een gereviseerde Rhodes. Hoeveel gigs ik niet gedaan heb op ongerealiseerde Rhodes'n met mankementjes, niet ideale afstellingen en niet rechte toetsen...ontelbaar.

Ik ken het verschil absoluut en heb mijn 2e suitcase ook volledig gereviseerd van binnen en buiten, gemodificeerd en gepimpt gekocht...dat is een te gek instrument. Maar ik speel net zo lief oo een huur Rhodes of een willekeurige die ergens staat. ff de kap omhoog, er het beste van maken en gewoon spelen en niet zeiken. Kan prima werken voor een gig of opname.

Als je een gereviseerde kunt kopen in een keer doen, zo niet koop EEN Rhodes die redelijk is en knap m langzaam zelf op of met behulp van iemand. ZO leer je, kost het niet te veel en kan je lekker snel op je Rhodes spelen. Ideale afstelling is persoonlijk en nogmaals je komt pas na jaren spelen en verschillende RHodes'n in je handen te hebben gehad erachter wat je wilt.

Toeval wil dat ik op zeer korte termijn twee gereviseerde (Fender) Rhodes mark 1 piano's ga verkopen. Een uit 1972 en een uit 1977. PM me ff bij evt interesse.

gr Gandert

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik zou altijd de voorkeur aan een Mark 1 geven (73 of 88 toetsen, en de Suitcase versie is natuurlijk dubbel mooi).

Ik denk voor een Rhodes in redelijke staat moet je rond de 1250 Euro besteden (meer als hij weer opgeknapt is en perfect speelt). Als je er een koopt die niet perfect is, kan ik je Tom Wauch / E-P-S in Mönchengladbach/Duitsl. (vlak over de grens) aanbevelen die uitstekend reparatiewerk doet en allerlei e-piano´s en orgels weer in topstaat brengt.

Stephen

Het is natuurlijk een kwestie van smaak maar ik zou altijd de voorkeur aan een Mark 1 geven (73 of 88 toetsen, en de Suitcase versie is natuurlijk dubbel mooi).

Ik denk voor een Rhodes in redelijke staat moet je rond de 1250 Euro besteden (meer als hij weer opgeknapt is en perfect speelt). Als je er een koopt die niet perfect is, kan ik je Tom Wauch / E-P-S in Mönchengladbach/Duitsl. (vlak over de grens) aanbevelen die uitstekend reparatiewerk doet en allerlei e-piano´s en orgels weer in topstaat brengt.

Stephen

Of natuurlijk bij Vintage Instrument Service in Utrecht ;)

Klein schopje voor deze thread.

Er zijn dus verschillende Rhodes-bedrijven. Ik krijg de indruk dat EP Service zich richt op "beter dan nieuw" en dat dhr. Coops en VSI hierboven de exemplaren graag origineel aflevert.

Nou is er dit exemplaar op MP:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...ers/m658152608-fender-rhodes-suitcase-73.html

en die klinkt ook best aardig als ik

mag geloven, tenminste.

Wat zeggen jullie? Doen? Het past nog wel binnen mijn budget. Het enige wat ik als issue zie is dat ik de speakers eigenlijk niet nodig heb, maar ik vind het zo ook wel een mooi geheel vormen, en chromen beentjes en een losse peNdaal kunnen er altijd nog onder, niet?

Ik ben erg tevreden over zowel Rob Coops (heeft mijn Rhodes gedaan) als EP service (heeft mijn Wurlitzer 200a gedaan).

Heb zelf ook uitstekende ervaringen met Coops. Het is wel even doorbijten als je met dat ding in een smal Amsterdams straatje dan ook nog eens een smalle trap op moet om bij zijn werkplaats/slaap/woonkamer te komen. Maar hij weet dondersgoed waarmee hij bezig is. Hij gaat je vragen hoe de Rhodes moet klinken, dus als je nog iets bij hem gaat doen, houd er rekening mee :).

Ja, pootjes kunnen er altijd nog onder. Los peNdaal, maar weet niet hoe zich dat verhoudt tot de speakers. Ik vermoed dat je wel een anderemoet aanschaffen dan.

Volgens mij heeft Rob nu een nieuwe werkplaats.
Dat meen ik ooit ergens gelezen te hebben..

Zelf ben ik ook in het kamertje in amerstam geweest.
Dat was inderdaad een hele onderneming

er ist al een hoop gezegd...mijn korte tips (als echte Rhodesfan en bezitter)
a) het maakt niet uit of mark1 of 2, de sound zit m in de instelling (per toets individueel...) . Laat je niet platpraten het is ECHT WAAR. uitzondering zijn de erg vroege rhodesen met (snel brekende??) rechte tines. Die vind je niet in Europa en het is ook niet echt belangrijk
b) vermijd de plastictoetsen versie (latere mark1s geloof ik)
c) investeer 250eu in laten instellen. daarmee vermijd je eindeloos zoeken naar "jouw versterker en effektkastjes en eqs en en en" omdat de sound in de piano zit!
d) spelen over reguliere studiomonitoren (of powered PA) is prima, gebruik een DI boxje (bijv van Behringer di100), of direkt door je audiointerface
e) de suitcase is nauwelijks te vinden, enorm zwaar en de versterker is ouderwetse transistormeuk. niet de moeite waard
f) neem de tulpstekkeruitgang binninin de piano en "bypass" de volume en "bassboost" weerstandjes voor een extra heldere sound, je hoeft alleen maar een tulp-naar-jackkabel te hebben en wint enorm aan sound.

alles bij elkaar is een Rhodes het geweldigste wat toetsen heeft IMHO, en je gaat er verliefd op worden. Een enorm inspirerend apparaat.

hier die van mij (mark2, door DI, GEEN EFFECTEN, GEEN OVERDRIVE EN GEEN GALM) live gespeeld

(VANAF 13:15, daarvoor is akoestische piano)

nog een tip: Jens Luepke van Taste Und Technik bij Hannover in Duitsland kan misschien niet eens zo ver weg zijn, hij is enorm aardig en een super technicus! erg aan te raden www.tasteundtechnik.de

uitzondering zijn de erg vroege rhodesen met (snel brekende??) rechte tines.
Raymac, correct?

b) vermijd de plastictoetsen versie (latere mark1s geloof ik)
Dat was ik sowieso van plan, ja.

c) investeer 250eu in laten instellen. daarmee vermijd je eindeloos zoeken naar "jouw versterker en effektkastjes en eqs en en en" omdat de sound in de piano zit!
Ik zoek nog wat meer reference tracks.

Ik vind de "bell" in deze intro ontzettend mooi:

maar ik weet niet of dit aan de afstelling of de opname ligt.

maar ik wil liever geen "pezige" harde Rhodes zoals in sommige Steely Dan tracks (die voor de rest wel weer heel lekker zijn). Ik wil 'm lekker "rond" hebben.

e) de suitcase is nauwelijks te vinden, enorm zwaar en de versterker is ouderwetse transistormeuk. niet de moeite waard

Nou, die op MP gaat 'm dus niet worden, dan tik ik wel later ergens een losse amp op. Ik wil echter denk ik wel een MK1, ik vind 'm er toch wat mooier uitzien. EP Service heeft ook de Vintage Vibes, die sparkletops zijn ontzettend mooi maar in de YT videos vond ik het Rhodes-achtige er een beetje af - plus het gaat minimaal 2 keer over m'n budget en dan heb ik nog maar een 64-toetsenversie.

f) neem de tulpstekkeruitgang binninin de piano en "bypass" de volume en "bassboost" weerstandjes voor een extra heldere sound, je hoeft alleen maar een tulp-naar-jackkabel te hebben en wint enorm aan sound.
Ik neem aan dat ik bij een tech om een dergelijke mod kan vragen, niet?

Die kende ik nog niet en ga ik binnenkort zeker eens proberen. Goede tip :okdan:

NI Mark 1 en als je geen gigabytes aan ruimte hebt Applied Acoustics Lounge Lizard. Verder is er ook nog GSI Mr. Ray.

yoozer: de opname die je laat horen is een vrij "bell-lastige" afstelling maar de ietwat metallische sound komt hier omdat er (met grote zekerheid) door een Fender (twin reverb) versterker is gespeeld. Dat is een signature sound, de fenders halen de "metaalachtige" bijgeluiden er heel sterk uit en dan krijg je die sound. Ik zal proberen iets op te nemen en dan met NI Guitarrig het verschil duidelijk maken. Je kunt heel goed, die opname meenemen naar Rob Coops of Jens en vragen de sound zo te maken als in die opname.

over de "bypass tulpstekker truc": het is geen mod, het werkt direkt met elke piano. Je maakt het deksel open, linksboven in de piano (boven de "harp") is een grijze kabel met tulpstekker die aan een tulp-aansluiting op de harp zit. Die maak je los, gewoon laten bungelen, en steekt dan direkt jouw tulp-naar-jack kabel in de tulpaansluiting ipv de oude kabel. Andere einde van jouw kabel in versterker of DI, klaar. De kabel moet je dan handig onder/langs het deksel voeren. Als het niet jouw sound is, steek je alles weer zo in elkaar als voorheen. 1 minuut werk, en het is alsof je een emmer van je hoofd haalt qua sound... Als ik een plaatje vind post ik m

Back