DIY TR808 BD/SD/HH clone (stripboard versie)

Ik heb de Handclap nog niet werkend,
zal wel weer user error zijn

Inmiddels al voorzichtig begonnen met de kast

Lichte documentatie:
http://www.goltstein.nl/TR_808_9090_analoge_drums_met_midi

808ishMidi_unfinished_1.jpg

AHA :halleluja

in het originele 808 handclap schema staat C144 met de min naar aarde
in het 9090 handclap schema staat C121 met de plus naar aarde

zal ik straks even omdraaien (dwz, eruit knippen en een nieuwe ertussen solderen)

+ naar massa is wat het moet zijn. Er staat een negatieve spanning over C144 (wat ook elders in de service manual zelfs nog met een grafiekje uitgetekend staat). En als hij andersom zit doet hij het meestal niet.

Ik ben inmiddels al aan de slag. Let wel op met de richting van het IC. Die is niet duidelijk op de Layout. Als ik goed in het schema heb gekeken moet het ic dus met het nokje naar boven geplaatst worden, gelijk met bovenkant print.

:D

Eindelijk na jaren de print weer eens opgepakt. Heb er nooit de moeite in gestoken hem werkend te krijgen. Inmiddels werkt hij wel (trigger op kruising T6/R9), enkel de trigger vormt nog een probleem. Is er iemand die dit trigger circuit ooit verbeterd heeft hier?

Yep, doet het prima bij mij met een comparator ervoor en een 10n in serie dr tussen.

Dat trigger circuit in de stripboard versie zou toch ook met 5v signalen moeten kunnen werken? tenminstte dat is wat eric archer schrijft..

Eigenlijk moet je gewoon na maken wat die 808 sequencer geeft he, staat in de service manual.
En let dan ook op hoe de accent werkt.

Eigenlijk moet je gewoon na maken wat die 808 sequencer geeft he, staat in de service manual.
En let dan ook op hoe de accent werkt.

Als ik dat 808 schema moet geloven triggert hij rechtsreeks vanuit de cpu. Mogelijk dat die 15 volt uit geeft, maar dat wordt me niet duidelijk, en een datasheet van die specifieke cpu vind ik niet.

Ook de accent lijkt een signaal vanuit de cpu, maar daarvan is het niveau instelbaar tussen +15V en +5V als ik het goed lees. (mijn kennis van analoge elektronica is beperkt, heb vooral digitale elektronica gehad op school).

Nee, de cpu geeft gewoon 5V.

De trigger is feitelijk alleen een aan/uit, het niveau daarvan is niet spannend. Het instrument (en het level daarvan) wordt getriggerd op het accent-signaal.

Ik gebruik zelf een midi-to-trigger met accent (de oude van engineer@work) en daar heb ik gewoon het accent-circuit van de 808 aan gehangen, en de instrumenten op de 5V trigger outputs. Werkt prima. Dat accent circuit heeft inderdaad +15V nodig, maar die heb je toch al nodig voor de voices zelf.

Nee, de cpu geeft gewoon 5V.

De trigger is feitelijk alleen een aan/uit, het niveau daarvan is niet spannend. Het instrument (en het level daarvan) wordt getriggerd op het accent-signaal.

Ik gebruik zelf een midi-to-trigger met accent (de oude van engineer@work) en daar heb ik gewoon het accent-circuit van de 808 aan gehangen, en de instrumenten op de 5V trigger outputs. Werkt prima. Dat accent circuit heeft inderdaad +15V nodig, maar die heb je toch al nodig voor de voices zelf.

Heb het trigger circuit bijna werkend. Ik moet alleen de transistor eens vervangen. Mogelijk is die overleden.

Wat voor condensatoren werden er in de 808 gebruikt?
Maakt dit trouwens veel uit voor de klank?

Wat voor condensatoren werden er in de 808 gebruikt?
Maakt dit trouwens veel uit voor de klank?

De service manual noemt de volgende :

0,047uF polypropylene 100/117V
0,047uF polypropylene 220/240V
10uF non-polar 25V

Die zijn denk ik slechts voor het voedingscircuit.
De rest is niet beschreven...

Heb ondertussen (denk ik) de oplossing gevonden.
Heb een wazige foto van het pcb van originele 808 gevonden, daarop zijn vooral elektrolytische condensatoren en greenies op te vinden en op het eerste zicht geen MKT's oid. Die yocto clone gebruikt trouwens ook greenies.

Het zullen dus greenies worden, komt trouwens ook goedkoper uit :okdan:

De CR8000 gebruikt elko's van 'Nippon SM' en ik verwacht dat de TR808 deze ook heeft.

Back