EXS24 is het nix of ligt het aan mij?

@fuse

Als je Logic koopt, kun je een soort demo van de exs24 activeren waarmee je hem voor 31 dagen onbeperkt kunt gebruiken, dan weet je vanzelf of het werkt zoals je wil.

Nou, die tirades van MadR zijn best leuk om te lezen zeg :P
Hoewel ik ook de AU versie van EXSP24 heb, zweer ik zelf nog steeds bij mijn Emu's ; en trouwens niet alleen omdat ik nogal veel geld aan die hardware heb besteed !

Ik denk dat het er voor een groot stuk nog steeds op neerkomt hoe vertrouwd je bent met je apparatuur ; iemand die jarenlang met hardware sampling heeft gewerkt, vind niet meteen z'n weg terug met een softsampler ; en ook omgekeerd, wie nog nooit met een Emu of Akai heeft gewerkt, denkt natuurlijk dat een softsampler té gek is!

Ik zie eigenlijk nog steeds niet goed in wat nou dát grote, verschilmakende voordeel is van softsamplers?? Of, waarom ik een goeie, degelijke hardware sampler zoals de E4 zou moeten laten vallen ten voordele van een EXS24?

Als ik mijn Emu's vergelijk met EXS e.d. vind ik het toch nog steeds te gek dat de Emu nooit crasht, dat je er heel snel mee kunt editeren, dat alles ontzettend goed klinkt, 128 voices & filters zonder CPU overloads e.d.

Het grootste voordeel van EXS24 is volgens mij de snelle, overzichtelijke toegang tot je sample library. Langs de andere kant vind ik het toch ook wel een nadeel dat je telkens weer preset per preset individueel moet inladen. Met een Emu/Akai laad je gewoon een complete bank van 128MB in 1 ruk in, alle presets in die bank zijn vanaf dan onmiddellijk beschikbaar zoals op een synth, en je zit dus nooit meer met een laadtijd/wachttijd.

Langs de andere kant moet ik dan wel toegeven dat de EXS24 op mijn nieuwe G4/1.25 met DDR333 RAM véél sneller laadt dan de EMu (70MB preset op 3 seconden of zo), zodat dit argument misschien niet helemaal meer opgaat (met supersnel RAM toch)

tja, als ik moest kiezen tussen de emu en de exs, zou ik geen seconde twijfelen. EMU dus...

Weet je wat trouwens ook klote is,,,, als je een standaard drumkit laad, kan je alles eddits niet eens safen, nee das mooi.

ohhhhh wat een bitch die exs

nou ik ga weer muziek maken:doei:

Weet je wat trouwens ook klote is,,,, als je een standaard drumkit laad, kan je alles eddits niet eens safen, nee das mooi

toch wel hoor

gewoon editten, dan "save as"en de *.exs file saven in je song folder, das op 5sec. gebeurt.

Wat ik zwaar k*t vind is wanneer ik 5 exs'jes geopend hebt midi en audio timing compleet uit de haak is. Weet iemand of ik dit ergens kan instellen dat midi en audio(instrument) echt tesamen blijven lopen.

Origineel geplaatst door Toon
toch wel hoor

Wat ik zwaar k*t vind is wanneer ik 5 exs'jes geopend hebt midi en audio timing compleet uit de haak is. Weet iemand of ik dit ergens kan instellen dat midi en audio(instrument) echt tesamen blijven lopen.

hmm ik kan rustig 20 ofzo van die exsje draaien en midi blijft prima werken lig denk niet aan logic of exs eerder asio?

Trouwens, voor de EXS gebruikers op de mac: er is een heel niftig tooltje, EXS manager van [http://www.redmatica.com/ redmatica]. Deze tool kan o.a. heel snel al je disc afstruinen naar .exs files en de links naar de bijbehorende wavs fixen. Er is een (limited) gratis versie.

maar effe over de EXS, het is gewoon meer een standaard sample player. Je maakt een paar drum kits en gebruikt die, niet tweaken per song... Meestal als ik em gebruik bouw ik voor iedere song een nieuwe kit en meestal gebruik ik dan multiple outputs voor de effecten, maar echt ultra flexibel is het niet. En je moet heel netjes werken... Voor hardcore tweaken kan je beter een softsampler als kontakt gebruiken (ben ik laatst achter gekomen).

over de geluidskwaliteit kan ik niet echt oordelen, daar let ik nooit zo op.

peace

btw, in logic 7.1 is de exs echt dik verbeterd. een project manager zorgt ervoor dat je niet patches van andere nummers verragt en de interface voor het assignen van samples is een stuk beter.

het is echter nog steeds niet zo dat je een een sample kan previewen en dan gelijk horen hoe hij klinkt in de patch zonder de patch te saven (je hoort em zegmaar "clean" op c-4, wav playback dus). maar ik moet zeggen dat me dit op mijn emu e5000 ook niet gelukt is...

waarmee dit wel kan trouwens is met die ultrabeat drum computer. heel aardig ding, stuk beter bruikbaar voor drums dan de exs. je kan bijvoorbeel ook je x0x-style geprogrammeerde beats in 1 keer draggen naar de arrangement.

de exs word dan dus meer een sampler om mee te freaken of gewoon (multi-layer) sample playback van bijvoorbeeld piano ofzo, waar hij echt goed voor geschikt is imo. er zit trouwens echt een paar ziekelijke mooie
multi-sample piano preset bij logic voor de exs (yamaha grand, dikke vleugel, etc). :halleluja

wat kont-takt betreft, echt botte features en zieke modulatie mogelijkheden, dat haalt de exs in z'n eentje niet, maar de interface is echt brak: bijna alles mot je met de muis doen. de file browser is wel een stuk verbeterd in 2.0
maaruh, kontakt is duur en niet echt mijn ding... dus

HTH

Back