Nou, die tirades van MadR zijn best leuk om te lezen zeg
Hoewel ik ook de AU versie van EXSP24 heb, zweer ik zelf nog steeds bij mijn Emu's ; en trouwens niet alleen omdat ik nogal veel geld aan die hardware heb besteed !
Ik denk dat het er voor een groot stuk nog steeds op neerkomt hoe vertrouwd je bent met je apparatuur ; iemand die jarenlang met hardware sampling heeft gewerkt, vind niet meteen z'n weg terug met een softsampler ; en ook omgekeerd, wie nog nooit met een Emu of Akai heeft gewerkt, denkt natuurlijk dat een softsampler té gek is!
Ik zie eigenlijk nog steeds niet goed in wat nou dát grote, verschilmakende voordeel is van softsamplers?? Of, waarom ik een goeie, degelijke hardware sampler zoals de E4 zou moeten laten vallen ten voordele van een EXS24?
Als ik mijn Emu's vergelijk met EXS e.d. vind ik het toch nog steeds te gek dat de Emu nooit crasht, dat je er heel snel mee kunt editeren, dat alles ontzettend goed klinkt, 128 voices & filters zonder CPU overloads e.d.
Het grootste voordeel van EXS24 is volgens mij de snelle, overzichtelijke toegang tot je sample library. Langs de andere kant vind ik het toch ook wel een nadeel dat je telkens weer preset per preset individueel moet inladen. Met een Emu/Akai laad je gewoon een complete bank van 128MB in 1 ruk in, alle presets in die bank zijn vanaf dan onmiddellijk beschikbaar zoals op een synth, en je zit dus nooit meer met een laadtijd/wachttijd.
Langs de andere kant moet ik dan wel toegeven dat de EXS24 op mijn nieuwe G4/1.25 met DDR333 RAM véél sneller laadt dan de EMu (70MB preset op 3 seconden of zo), zodat dit argument misschien niet helemaal meer opgaat (met supersnel RAM toch)