TBS drm1 mod

kdgh

Stamgast
Dag lui van synthforum,

bij deze mijn eerste post en dat in de zelfbouw topic!
een week terug heb ik een TBS drm1 op de kop getikt. Een erg aanstekelijk ding en ben er helemaal weg van. Jammer genoeg zit er niet echt een 'kickdrum' module/strip in. Dit is later aan de orde gekomen bij de mk2/mk3 zoals meeste misschien zouden weten.

Mijn vraag is of iemand op dit forum weet of je dit zelf kan doen. En zo ja; hoe mod je deze bak dan, zodat er 1 drum module/strip een kickdrum module/strip wordt!

The drums are arranged in rows labelled Drum 1, 2, 3, Multi, Snare, Cymbal, Hi-Hat and Clap. The first three rows (Drum 1, 2, and 3) are identical, and each has controls for Decay, Pitch, Bend, Attack, Frequency Modulation Intensity, FM Frequency, Distortion Level, Pan, and Volume. These voices are seemingly geared towards reproduction of bass drum and toms, although its inclusion of Frequency Modulation opens up a realm of seriously warped sounds more normally associated with a full-blown synthesizer. The Attack knob is found on most of the drum voices, and controls not the attack per se but the level of an initial 'pop'. When turned fully clockwise, this gives the drum added bite. Bend controls the extent to which the envelope decay modifies the drum's pitch, offering positive and negative amounts, with zero at the knob's mid position.

Achieving a decent bass thump is a simple matter of setting a short decay, low pitch and a little distortion to taste. I also created some harder kicks with the help of some high-speed FM and just a little external EQ, although an authentic, booming 808 bass drum defied either my programming talents or the machine's sonic palette -- I'm yet not sure which. Toms can be programmed by raising the pitch, lengthening the decay and perhaps adding more of that wonderful FM. Adding slow FM with minimal intensity provides subtle pitch changes between hits. And if you're really barking mad, you can recreate those awful falling-pitch electronic tom-tom sounds, should you wish to do so.

Hoe bedoel je dat er geen kick drum strip op zit? Zoals ik het lees zijn de eerste drie in staat om een kick te maken..

Hij bedoelt een dedicated KICK kanaal + 2 DRUM kanalen zoals in de Vermona DRM1 MK III ipv 3 DRUM kanalen zoals bij alle voorgangers. Maar de kick is een compleet andere manier van een drum synthetiseren net zoals clap of hihat dat is, je kunt dat er niet meer in modden.

Ik zou je willen aanraden een TR-626 te kopen en een MBase, en dan de kick in de MBase te triggeren via de trigger out en de rest van de drums via MIDI de Vermona (euhh TBS bedoel ik ;) ) aan te laten sturen. Dan heb je echt wat beters dan een MK III denk ik, de MBase kicks zijn erg goed.

ahhh dat is jammer om te horen.
ik dacht het is een een subosc/noise bak dus dat zou wel te modden zijn.
maar helaas :-( dan wordt het misschien maar een losse kickdrumstrip kopen!

hmm.. weet niemand of deze strip te modificeren valt :-(. Zoek me een ongeluk online en had toch het idee dat dit best te doen zou zijn

Ooit gehoord van iemand die een 909-kick in zijn 606 had? En waarom denk je dat dat nog nooit iemand gelukt is terwijl de 606 helemaal binnenste buiten gemod wordt door veel mensen?

Juist: totaal andere opzet.

Dus koop gewoon een DIY 909 kick of een MBase en doe daar je ding mee. Je bent voor 100 euro of minder klaar, ik snap niet dat je zo'n mooie drumbak überhaupt wilt gaan slopen voor zoiets triviaals.

Die Vermona DRUM kanalen klinken hardstikke goed en zijn enorm flexibel, je kunt van 808-kicks tot toms tot conga's tot bizarre FM-klanken en LFO FX er mee maken, dat is veel beter dan een semi-fixed 909 kanaal. Geniet van die bak in plaats van je te fixeren op juist dat éne ding wat hij niet kan!

Ik snap wat je bedoelt bikkel, maar het ging mij om dat ik 1 functie mis en dat is de pitchbend curve. voor de rest kan ik prima overweg met dat ding en maak ik nog steeds leuke sounds, maar voor echt kicks vind ik het geen ideaal apparaat. Vroeg me gewoon af of dit te fixen was.

Je bedoelt dat je de pitchbend curve van lineair naar exponentieel wilt kunnen instellen? Ja daar zou ik mijn distortion knop wel voor willen opofferen :okdan:

Zoals in dit plaatje dus:

envelopediagram.jpg

precies!!

nu dus nog iemand vinden die weet of dit uberhaupt mogelijk is op zo'n drm1 :)

Back