innerclock systems sync-lock

ch9527

Ouwe rot
heeft er iemand ervaring met de innerclock systems sync-lock?
ik heb wat problemen met het syncen van Ableton via een Motu 828 mk3 aan mijn mpk49 arpeggiator en denk dat deze de oplossing kan bieden.
Heeft iemand deze aangeschaft en wat zijn de ervaringen?

je motu is dc coupled, dus je hebt geen sync lock nodig
wat voor clock neemt de mpk49?

Ik maak (gratis) sync software voor Mac/PC, mogelijk zit de functionaliteit er al in, zoniet kan ik het er vast makkelijk inbouwen.

Zie mijn handtekening voor links.

dat klinkt als muziek in mijn oren.
Geval is dat ableton via de motu een midiclock stuurt (ouderwets via de din-kabel, geen usb) en vervolgens maakt de mpk49 er een mooie arpeggio van naar mijn module. Via de MPC werkt dit feilloos, maar via Ableton onstaan er vreemde vertragingen, out-of-sync-momenten. Dit los ik nu op door latency in te stellen in Ableton, echter die moet ik per nummer instellen en als ik halverwege een set start is deze latency anders dan als ik vooraan start. Vreemd gegeven dus.
Zo'n sync lock lijkt dan de ideale oplossing...

ah das iets anders
ik wist in feite niet wat een mpk was.. nu wel, en nu zie ik dat je midi nodig hebt.. Daar kan mijn software niet mee helpen :)
Tenzij je toevallig gear liggen hebt die tapesync omzet naar midi (héé heeft de mpc dat niet?)

in elk geval zul je met ableton/pc nooit een 100% strak resultaat als via de mpc verkrijgen. Een ander alternatief is de arpegiator in ableton gebruiken

in mijn ervaring is de midi clock uit ableton out of the box bagger, maar je kan er wel aan sleutelen om het goed te krijgen.
die sync lock vind ik toch een beetje aan de dure kant voor zoiets :)

Kan je niet beter je routing omdraaien dus dat je met de mpk ableton aanstuurd via usb of midi??

Dit lijkt mij het handigst want als je dan vervolgens in het midi-channel van ableton even de midi-out goed zet naar je motu en je hangt je module aan de midi-out van je motu dan heb je denk ik minder problemen met je midi-clock??

Bijkomende voordeel hiervan is dat je die apregiator dan kan recorden en weer kan editten in ableton!!!

pc syncen aan hardware is meestal nog pijnlijker dan omgekeerd.

maar als het niet realtime moet kan je met quantising het wel rechttrekken.

de mpc1000 kan de omzetting FSK naar midi niet helaas.
tapesync naar midi kan met een KMS-30 nietwaar? zijn er nog meer degelijke omzetters?

laptop syncen aan MPK49 is ook geen optie aangezien die geen midi via midipoort (din-aansluiting) uitstuurt als USB is aangesloten. syncen "via de motu-midi" weer terug Ableton in is lastig, want dan zijn er 2 midi-outs nodig op de motu.

blijft een lastig verhaal. Werkt niemand met Ableton en outboard die sync/midiclock nodig heeft?

als je een beetje zoekt op dit forum (en zeker op ook het forum van ableton zelf) zul je veel info vinden over het perfectioneren van midi clock

met de motu moet je dit toch zeker op een acceptabel niveau krijgen.

KMS-30 doet inderdaad FSK naar MIDI. (ook nog: TR707, ...) .. maar om nu speciaal eentje te kopen daarvoor ...

Ik zou nog een beetje prutsen met je sync settings, in plaats van je tracks individueel te delayen kan je in ableton toch ook een globale delay instellen op je midi?

@rvooh denk je dat ik met jouw software en een kms-30 als omzetter naar midi een strakkere clock krijg dan direct uit de motu? feitelijk is dit m.i. wat die innerclock doet toch? Een Emagic Unitor 8 heeft ook clock-in die te gebruiken is om je tempo te beinvloeden. denk je dat er daarmee goede resultaten te behalen zijn?
Dat 't wat geld kost is niet 't belangrijkste.

@ch9527 - hmm ja, zal strakker zijn dan de motu, bijna zeker. Vooral de initiele start/stop zal beter gesynced lopen met de audio van je pc. Ik zou toch eerst eens een KMS30 lenen om te kijken of het wel prettig werken is zo, want mijn plugin is nogal lastig in gebruik in ableton omdat je 1 hele lang noot moet spelen voor de clock

Die Unitor trigger in kan je inderdaad ook gebruiken om een clock te genereren mits een beetje kennis van midi clock data en het configureren van de unitor. Heb ik ooit nog gedaan en dat werkte wel dacht ik. Is het proberen waard aangezien je enkel clock nodig hebt en geen start/stop?

Back