Nieuwe monitor speakers

Dacide

Ouwe rot
Ik heb jaren geleden de Syrincs M3-220 monitor set gekocht. Destijds deed ik enkel DJ'en en niet produceren. Hoe dan ook, het syrincs setje is echt een lust voor het oor.

Echter, nu ik niks meer doe met dj'en wil ik mogelijk iets anders... Maar dan alleen als ik een nette prijs (+/- 400 euro) voor mijn set krijg. De reden voor verkoop is dat ik een monitor set wil zonder losse subwoofer.

Maar waar ik tegen aanloop is het feit dat het syrincs setje zo ongelofelijk lekker klinkt, dat ik vrees geen soortgelijke kwaliteit te vinden voor een +/- 200 a 250 euro per stuk... (ok, max 300)

Nu zie ik dat een KRK RP 8 G2 ongeveer 250 euro kost. Is dit een speaker die prima te gebruiken is bij het produceren? Kan deze monitor ook voldoende bass weergeven bij het afluisteren van muziek? (ik hoef geen 100% dedicated monitor enkel voor produceren, ik wil ook muziek beluisteren)

Een andere KRK serie zou de KRK VXT 4kunnen zijn... deze kosten ongeveer 300 euro per stuk (en vallen nog nét binnen mijn bduget)

Wat voor suggesties hebben jullie?

voor de volledigheid hierbij enkele specs van de syrincs set (van een webshop gekopieerd)

Actief systeem met in totaal 220 Watt RMS vermogen, verdeeld over 5 eindtrappen.
Syrincs Large Signal Technology©
Kompleet magnetisch afgeschermde topjes voor AV- of PC-Toepassingen
Actieve Cross-over voor optimale aanpassing van de gebruikte speakers
Symmetrische XLR-Ingangen met ingangsregelaar EN aparte regelaar voor de klankbalans tussen topjes en sub
Hoge geluidsdruk: 111 dB SPL peak @ 1m
D'Appolito configuratie van de topjes
Schakelbare EQ voor vrijstaand- of tafelplaatsing
Schakelbare Delay voor het optimaal gelijklopen van de fase tussen de Subwoofer en Topjes: 0 m of 0,6 m
1" Neodymium Dome tweeter met “Acoustic Waveguide” voor een hoge dynamiek
Hogetonen speaker wordt door Peak en RMS Limiter beveiligd
De Topjes bevatten geen Transformatoren of spoelen
Het één-kabel-Systeem voorziet de Topjes van signaal en voedings-spanningen
De bandpass subkast heeft een krachtige 8"-Woofer voor een droge dynamische basweergave

Technische Daten:

Frequenzbereich (-10 dB): 39 Hz - 24 kHz
Frequenzbereich (-3 dB): 45 Hz - 19 kHz
Maximalpegel: 111 dB SPL @ 1m
Eingangsempfindlichkeit: 0,25 V .....4 V eff.
Eingangnsimpedanz: 15 kOhm asymm. 30 kOhm symm.

Verstärkerleistung: 68 Watt rms Sub, 2 x 38 Watt rms pro Sat

Fremdspannungsabstand: >96 dB(A)

Abmessungen (HxBxT): 427 x 287 x 323 Sub, 334 x 126 x 184 Satellit

Gewicht: 15,5 Kg Sub, 3,5 kg pro Satellit

ik heb de Dynaudio BM15A ....en ben er erg erg tevreden mee....heb geen subwoofer nodig en ontzettend eerlijk geluid. Weet alleen niet hoe je met je budget zit......ik vond het toen ik ze kocht best een aanschaf maar heb er echt veel plezier en luistergenot van :)

edit: oh....ik zie je budget......ikzelf vind de krk's die je opnoemt niet echt eerlijk qua geluid....misschien dynaudio monitors die binnen je budget vallen, maar ik ben bang dat je sowieso een subwoofer nodig gaat hebben.....

sowieso een winkel instappen waar ze meerdere merken hebben. Een productie meenemen of iets wat je goed kent en dat luisteren....tot je de speakers vind die je wil en voor jou het beste en/of eerlijkst klinken :)

tja, vast een leuke monitor... maar 1300 euro per stuk is toch iets hoger dan mijn max. budget van +/- 300 euro per stuk.
Kan ook wel doorsparen. Maar zal de eerste jaren zeker niet meer dan een 400/450 euro per stuk uitgeven. En ik ben me er heel goed van bewust dat een écht goede monitor speaker veel duurder is...

waar :) .....en als je nu graag andere monitors wil die je gaat gebruiken dan zou ik toch de winkel instappen en luisteren :) ....kijken welke monitors in je huidige budget passen, en die afgaan tot je de beste hebt in de range :) ....dan rustig doorsparen :D

KRK's is prima optie, kan wel beter denken aan de VXT6. Hangt nogal van je ruimte af maar de VXT4 hebben wel subje nodig. Maarja, op Rockets hoor je ook prima wat je doet. Alleen zou ik nooit speakers op budget aanschaffen. Ga gewoon luisteren bij feedback..

Zoals iedereen die in dit segment een monitorsetje zoekt raad ik van harte de Tannoy Reveal 501A aan. Ga net als ik luisteren bij bijvoorbeeld Bax (daar staan ze samen met Mackie klaar voor je om deze met elkaar te vergelijken). De tannoy is dan misschien de minst bekende, maar eigenlijk wist ik al na 10 seconde luisteren naar alle 3 de setjes dat deze het glansrijk won.

De KRK's is veruit de slechste. Ik snap niet dat deze zo populair is. Het zal de marketing zijn denk ik, want tannoy is lang niet zo makkelijk te verkrijgen.

Het grote verschil zit in de helderheid. Mackie en vooral KRK klinken heel dof en bonkerig als je ze vergelijkt met de Tannoy. Voor productie werk zijn monitors rond de 300,- die tannoys zeer goed.

Paul

Ik lees net dat je 300,- per stuk wilt uitgeven, maar dan nog zou ik je aanraden om een eerlijke vergelijking te maken zonder te letten op de prijs.

krk-sound wordt vaak omschreven als "muddy" (zelf vind ik ze wel "aangenaam", lekker pompende sound")
vanaf een 8" versie is een subwoofer niet persé nodig..
je vind ze ook gemakkelijk 2de hands wat dan ook weer in prijs scheelt
in mijn ogen(oren) is het niet het belangrijkste welke monitors maar hoe goed je ze kent(!)

(ps: zoals paul zegt, die tannoy's zijn idd een goede keuze maar misch wat klein zonder sub..)

thanks voor feedback.

het zou mooi zijn als iemand het syrincs setje kent (qua geluid)... Ik wil er namelijk niet op achteruit gaan. Die syrincs speakers klinken echt heerlijk.. Maar ik kan me gewoon indenken dat een setup zonder sub "beter" is.

Ik kan nu wel naar een winkel gaan en diverse monitoren beluisteren. Maar ik weet niet of ik zo goed kan luisteren (qua testen).. je hebt beide setjes immers niet naast elkaar staan.

moeilijk... maar we hebben alle tijd :)

thanks voor feedback.

het zou mooi zijn als iemand het syrincs setje kent (qua geluid)... Ik wil er namelijk niet op achteruit gaan. Die syrincs speakers klinken echt heerlijk.. Maar ik kan me gewoon indenken dat een setup zonder sub "beter" is.

Ik kan nu wel naar een winkel gaan en diverse monitoren beluisteren. Maar ik weet niet of ik zo goed kan luisteren (qua testen).. je hebt beide setjes immers niet naast elkaar staan.

moeilijk... maar we hebben alle tijd :)

Voor het mixwerk mis ik de sub's niet. Het hangt er natuurlijk helemaal af wat voor muziek je maakt. Als je zware reggae of dub achtige dingen maakt of Hiphop dan kan ik me goed indenken dat een sub van essentieel belang is, omdat in dit soort stijlen het sublaag kenmerkend is.

Dat wil niet zeggen dat andere muziek niet lekkerder kan klinken met een sub, maar monitoren zijn in eerste instantie niet bedoeld om "lekker" te klinken. Je moet bij het mixen zorgen dat je track op elk systeem lekker klinkt. Mijns inziens is de essentie van monitoren dat ze een eerlijk geluid geven en dat hoeft niet per definitie een mooier geluid te zijn dan een hifi zet en/of pa-set.

Maar het is slechts een mening. En dan nog van mij. Dus niet heel belangrijk!

Paul

Back