Wat is de laagste toonsoort om in te werken?

baso

Stamgast
Beste,

Ik ben op dit moment bezig met een track in toonhoogte e waardoor mijn laag rond de 40 hrz zit. Nou vraag ik mij af of dit niet te laag is voor veel speakers waaronder club-systemen. Uiteraard klinkt het op mijn monitors lekker zwaar (ook in de auto en hifi) en heb ik op 80 hrz ook wel boventonen waardoor er sowieso wel wat toon doorkomt.

Het gaat hier om dubstep op 150 bpm.

Kan 40 hrz ? Waar zit de ondergens? Kent iemand misschien dubstep op een e en zit daar ook 40hrz in of alleen maar 80 in het laag?

alvast bedankt..

Bij mastering wordt er pas onder de 40 hz dingen weggehaald (30 hz bv) dus je kan het gewoon laten zoals het is. En dat heeft weinig met toonsoort te maken, 40 hertz voel je meer dan dat je het hoort.
Doe maar eens een test met een kale 40 hz sinus

Ik dacht begrepen te hebben dat DnB vaak in G is omdat de lage G de laagste toon is die nog goed doorkomt in standaard club-systemen. Zonder twijfel zitten er echter op het forum massa's mensen die véél meer over DnB weten dan ik.

Ik dacht begrepen te hebben dat DnB vaak in G is omdat de lage G de laagste toon is die nog goed doorkomt in standaard club-systemen. Zonder twijfel zitten er echter op het forum massa's mensen die véél meer over DnB weten dan ik.

G0 of G1?

Ik heb ooit in een artikel gelezen dat de meeste club track in Am wordt geschreven (grondtoon A1 55hz)omdat de crossover freq van bv funktion one club monitors rond de 55 hz zit. Ik zal morgen die text even terug zoeken

Je hersenen bedenken gratis de lagere frequenties bij de boventonen. Laag af filters kappen zelden resoluut. Zelfs met 24 dB gaat het nog aardig geleidelijk

Ik heb ooit in een artikel gelezen dat de meeste club track in Am wordt geschreven (grondtoon A1 55hz)omdat de crossover freq van bv funktion one club monitors rond de 55 hz zit. Ik zal morgen die text even terug zoeken

Volgens mij heb je daar niks aan als je aan die pitch van de cdj gaat schuiven ....
En het is denk ik ook genre afhankelijk. Als ik een melo verzin bij een kick, dan ga ik uit van de grondtoon van de kick, en transponeer ik de melo naar die kick, of ik transponeer de kick max 2 tonen omhoog of omlaag als de melo anders niet zo lekker meer klinkt. Mierenwippen op aantal hz is mij te precies, als je sub maar ergens tussen de 45 en 65 hz zit. Maargoed, dat zegt ook niet alles, ik heb "hits" gehad die hun laag rond de 80hz hadden. Wat ik nu k#t vind klinken maar dat was toen.

Laatst gewijzigd:
veel tracks worden in Amin geschreven omdat je dan makkelijk mineur melodietjes kan maken zonder de zwarte toetsen te gebruiken.

een bas van 40 Hz is lastig in een auto te horen, je zit dan al met een golflengte van 8,5 meter, en dit moet fysiek afgemaakt worden (full cycle) om goed te kunnen horen. buiten de auto hoor je hem waarschijnlijk beter dan erbinnen.

Bij mastering wordt er pas onder de 40 hz dingen weggehaald (30 hz bv) dus je kan het gewoon laten zoals het is. En dat heeft weinig met toonsoort te maken, 40 hertz voel je meer dan dat je het hoort.
Doe maar eens een test met een kale 40 hz sinus

Blij dat Jean Michel Jarre Equinoxe 4 dan niet heeft gefilterd (denk ik), want de lage tonen die de effecten van het middenstuk voortbrengen zijn om van te smullen!

Juist bij een dubstep of dnb track lijkt het me vrij belangrijk echte lage subbassen te gebruiken.. Tot ong. 30hz zou ik zelf gaan, eventueel iets met een octaafje hoger voor de boventonen, dan hoor je ook bas op speakers die niet zo laag gaan..

Verder hoor je een 40hz sinus echt nog wel, maar daaronder wordt het inderdaad het voornamelijk het 'buikgevoel'

een bas van 40 Hz is lastig in een auto te horen, je zit dan al met een golflengte van 8,5 meter, en dit moet fysiek afgemaakt worden (full cycle) om goed te kunnen horen. buiten de auto hoor je hem waarschijnlijk beter dan erbinnen.

kijk, ik ken niet veel van muziek, maar als je 40 Hz al niet kan horen in een auto omdat de golf te lang is, hoe moet je hem dan ooit in een koptelefoon horen?

kijk, ik ken niet veel van muziek, maar als je 40 Hz al niet kan horen in een auto omdat de golf te lang is, hoe moet je hem dan ooit in een koptelefoon horen?

Ik denk dat elektrovolt bedoelt dat een lage toon ruimte nodig heeft om goed gehoord te kunnen worden. Dat wil niet zeggen dat deze niet gehoord wordt in een kleine ruimte, maar minder goed als dat het zou moeten.

Daarom is mixen op de koptelefoon ook niet goed mogelijk.

Paul

het is niet zo dat een frequentie binnen deze fysieke golflengte afstand helemaal niet te horen is, er moet gewoon erg veel gecompenseerd worden. Wat Paul hierboven zegt klopt inderdaad.

Back