Korte hopelijk simpele vraag over geluidskaarten / CPU gebruik

MvD

Ouwe rot
Ik heb enige tijd geleden een topic gepost maar heb er helaas nooit een reactie op gekregen.

Ik heb een Mac Book Pro en maak gebruik van zware pluggins. Ik de heb pro met een i7 CPU (geloof 2,2ghz).

Alleen merk ik wanneer ik bepaalde pluggins gebruik (zoals galaxy piano's / Alicia keys) dat toch nog steeds mn cpu over zijn nek gaat....

Ik heb de latency op 256 gezet (vind ik persoonlijk al vrij hoog). Toch heb ik nog steeds last van af en toe pops en cracks..... Ik heb een Cakewalk UA 25 EX, deze werkt via USB.

Zal ik mijn CPU minder belasten als ik een geluidskaart met Firewire koop?

Heeft het ook nut om mn geheugen uit te breiden of is dit puur een pluggin / CPU probleem?

Is een overstap naar bijvoorbeeld de systemen van UAD dan niet aan te raden?

Paul

http://www.uaudio.com/

Met dit soort kaarten (maar er zijn emer merken hoor) wordt het geluid op aparte chips op de geluidskaart verwerkt. Hierdoor ontzie je natuurlijk de normale chip in je pc.

Let wel het is niet echt goedkoop.

Paul

Dat is dus een soundcard die je laptop ontziet van rekenkracht.

Ik zit ff te checken, maar die dingen werken niet via USB of Firewire als ik dat zo zie. Ik heb een Macbook Pro, daar heb je geen express slot ofzo... :S

Je kunt toch op elk moment zien hoeveel werkgeheugen je computer gebruikt? Het heeft alleen nut om er meer werkgeheugen bij te plaatsen als het probleem daar ligt.

Ik heb laatst mijn pc een upgrade gegeven met een nieuwe i7 processor en zag in het begin totaal geen verbetering ten opzichte van mijn oude processor. Toen heb ik hier op het synthforum een trucje van quifster gevonden over het uitzetten van de 'Intel Speedstep Tech Setting', oftewel een vinkje ergens in de bios. Daarna werkte alles perfect (nog bedankt quifster).

Ik weet niet of het bij jou aan hetzelfde ligt, maar als je het nog niet geprobeerd hebt zou ik het wel even doen. Een i7 hoort niet over zijn nek te gaan door 1 of 2 plugins lijkt me.

Dat is dus een soundcard die je laptop ontziet van rekenkracht.

Ik zit ff te checken, maar die dingen werken niet via USB of Firewire als ik dat zo zie. Ik heb een Macbook Pro, daar heb je geen express slot ofzo... :S

Het is niet zozeer een soundcard, de plugins van UAD draaien gewoon in vst-formaat op je computer. De UAD kaart die je in je pc doet moet je meer zien als een dongle die ook nog eens voorziet in rekenkracht.

Voor Mac of laptop gebruikers heb je de UAD 2 Solo Laptop, als het goed is kun je die aansluiten op je Mac. Ziehier: http://www.uaudio.com/uad-plug-ins/uad-2-solo/uad-2-solo-laptop.html

Zelf heb ik goede ervaringen met de plugins van UAD. Je moet echter wel rekenen op een investering, gezien het feit dat de standaard plugins die bij een UAD kaart geleverd worden niet heel bijzonder zijn. Het wordt pas echt de moeite waard als je er plugins bijkoopt, deze zijn vaak van zeer goede kwaliteit. Dit kan dan natuurlijk wel in de kosten gaan lopen. Je moet de filmpjes op de UAD website maar eens kijken als je wilt zien welke plugins er zijn.

Wat betreft je CPU probleem vind ik 256 persoonlijk wel vrij laag als je veel zware VST's gebruikt. Bij grote projecten ontkom je er soms niet aan om hoger te gaan naar 512 of zelfs 1024, maar dit hangt natuurlijk van je pc af. Veel freezen wil nog wel eens helpen ;)

Hoi The Unholy, ik heb een mac, geen windows bak.

En in logic zie ik de CPU soms flink uitslaan en daardoor ontstaan pops en cracks...

Klopt, maar sommige pluggins zijn erg heavy voor je cpu...

@coltivatore : thanks voor je uitgebreide uitleg ! Hier kan ik iets mee xD. Ook met de info van ptaurus uiteraard xD

Hmmmm, ja dat spul is flink aan de prijs heb ik gezien. Maar je hebt t over pluggins draaien op die CPU van die UAD. Maar wanneer ik pluggins aanroep gebruikt hij dan die UAD ipv mijn CPU ? Of moet ik echt bepaalde pluggins van die gasten kopen om er profijt van te hebben?

Ik ben namelijk erg blij met de pluggins van Native Instruments. Gebruik allemaal soft synths.

Als je softsynths gebruikt kun je die plugs niet op je UAD draaien.. alleen de FX of EQing plugs van UAD zelf.. die overigens wel heel mooi zijn.. maar deze gebruik je alleen bij het mixen.
Als ik het zo snel effe lees speel jij met softsynths maar vind je een te hoge latency hinderlijk. Een UAD aanschaffen gaat dat probleem dus niet oplossen...

Ok duidelijk verhaal beatzofbucket. Klopt , ik werk met softsynths en merk dat vreemd genoeg sommige synths nog steeds niet lekker draaien op mn mac terwijl ik een dikke i7 CPU heb ... snap er niets van...

Like I said, ik overweeg nog extra geheugen erin te gooien maar vraag me af of dat het probleem oplost...

Plugins die gebruik maken van veel samples hebben veel geheugen nodig. Ze laden namelijk de te gebruiken samples in in het geheugen. Dus hoe meer samples in het geheugen, hoe minder geheugen er overblijft.

Ik zou sowieso upgraden naar 8GB en je kernel op 64-bit gaan draaien zodat je ook maximaal gebruik ervan maakt.

Je zult zien dat het voor dat soort plugins al een hele hoop scheelt.

Nu heb ik een veel mindere (windows) pc dan jij hebt en enige tijd geleden had ik het probleem dat er bij een stevig project in ableton problemen optraden. Ik gebruikte weliswaar niet de VST's die jij noemt, maar wel heel veel anderen.

Ik ben toen gaan zoeken op internet en voor de pc veel dingen tegengekomen waarmee je de audioprestaties kon verbeteren. Dat kwam er iha op neer om zeer veel rommel uit te zetten die leuk voor de spielerij zijn, maar voor de audio funest. Ook stonden er veel tipts in waar ik never nooit aan gedacht zou hebben.

Zulke tips moeten voor een Mac toch ook wel te vinden zijn. Ik zou daar eens wat meer gaan zoeken. Ik kwam voor de pc gewoon filmpjes tegen die duidelijk omschreven wat te doen.

Paul

En het probleem loste idd op......

Optimalisatie kan op Windows systemen some wonderen verrichten, maar die optimalisatie is bij Mac vaak helemaal niet nodig omdat het OS heel anders werkt dan bij Windows. Daarnaast is het ook nog eens sterk afhankelijk van de versie van Windows hoeveel optimalisatie je moet doen om een beter performance te krijgen.

Virusscanner e.d. kun je beter helemaal uitschakelen en bij Windows 7 heb je eigenlijk vaak niet meer nodig dan een optimalisatie van de geheugenbeheer en de power profile.

En die plugins die genoemd worden vragen veel resources, niet alleen van de CPU, maar juist ook van het geheugen.

Back