Aanzetten van synths, schade inputs geluidkaart?

[fe]nix

Ingeburgerd
Mijn Virus B zit rechtstreeks op de inputs van mijn Fireface interface. Echter als ik deze aanzet, komt er altijd een bepaalde plop op de ingangen van de geluidskaart (dit hoor je ook door de speakers als je ze rechtstreeks aansluit). De leds van de fireface lichten ook even rood op.

Ik vroeg me af of dit geen kwaad kan aan de interface?

Het zou me verbazen moest een interface daardoor kapot gaan, maar misschien is het wel mogelijk. Ik heb er alleszins nog niet van gehoord. Speakers kunnen er wel van kapot gaan. Daarom ook dat in zowat alle handleidingen van de meeste audioapparatuur de volgorde van aan- en uitzetten van de apparaten is aangegeven. Bij aanzetten: eerst alle synths etc., dan mixer en op het laatst pas de speakers. Bij het uitzetten ga je dan omgekeerd te werk. Of als je tijdens je jam snel nog iets wil aansluiten kan je ook gewoon de input muten van dat kanaal (of de master output op 0 zetten). Dan krijg je geen plop te horen.

Wat wel kwaad kan is die plop in je speakers .
Speakers altijd het laatste aanzetten en het eerste uit.

Verder moet je kijken of je eerst de Virus B aanzet dan je PC en dan de
Fireface interface.
Dus een beetje experimenteren met de volgorde van het aanzetten zoals Eddy Reddy
al aangeeft hierdoor kunnen volume peaks worden voorkomen .

Bij mij gaat alles tegelijk aan, behalve de speakers. Mijn Motu 24 i/o gaat al een jaar of 8 mee op die manier, zonder problemen.

Alleen wanneer ik mijn pc uitzet, moet ik zorgen dat eerst de Motu uit is, anders zenden alle kanalen tegelijk een harde pieptoon uit zodra de pc uitstaat. Dat laatste heb ik nog nooit kunnen verklaren.

Alleen wanneer ik mijn pc uitzet, moet ik zorgen dat eerst de Motu uit is, anders zenden alle kanalen tegelijk een harde pieptoon uit zodra de pc uitstaat. Dat laatste heb ik nog nooit kunnen verklaren.
feedbackje of loop o.i.d. misschien? dus de PC zegt *plop* en de Motu repeat het, resulterend in een piep?

feedbackje of loop o.i.d. misschien? dus de PC zegt *plop* en de Motu repeat het, resulterend in een piep?

Dat zou kunnen ja. Ik zorg in ieder geval maar dat de Motu uitstaat voordat de pc uitgaat, hoewel hij niet in het rood loopt als het gebeurt.

Ofwel eerst de synth aanzetten, ofwel het kanaal v/d synth muten bij aan en uit schakelen .
Doe ik hier altijd.

Back