Mid/Side compressie. Wanneer?

Probeer eens verschillende delay tijden voor de mid en side kanalen.
Bv. kort met relatief veel feedback en lang met wat minder feedback is leuk.
Echt leuk word het als je de delay´s gaat cross moduleren: Space mayhem. Ga je dan ook nog phasers in het feedback pad zetten, dan smelten je hersenen. Een toefje reverb en je kan de toekomst voorspellen.

Ik overdrijf wat, maar het zijn een paar ideeen.

inclusief alle faseproblemen die je ermee creeert. :?
Mid/side is een mooie techniek, mits op de juiste manier gebruikt anders maak je er meer kapot mee dan je lief is.
MS compressie gebruik ik eigenlijk zelden.. eigenlijk wat PMX al aangeeft. MS EQ (hardwarematig) daarentegen gebruik ik vrij regelmatig met mastering.

patatmet:
Zeer interesant dit allemaal, zo'n idee kan volgens mij alleen maar bij jou vandaan komen :P ik kan me voorstellen dat je daar aardige vette/spacey effecten mee kan maken, zo'n soort gelijk idee was ook al in me opgekomen, maar dat ga ik zeker proberen, ik hoor het al weer, ik heb de komende dagen heel wat te expirimenteren! offtopic: hoe is het met de 896 ? :)

Edit:
Zoals dagoose al zegt zal het inderdaad wel voor de nodige fase verschillen zorgen. Maar vanuit creatief oogpunt en nieuwschierigheid ga ik het zeker eens proberen haha.

Laatst gewijzigd:
Mid/side is een mooie techniek, mits op de juiste manier gebruikt anders maak je er meer kapot mee dan je lief is.
MS compressie gebruik ik eigenlijk zelden.. eigenlijk wat PMX al aangeeft. MS EQ (hardwarematig) daarentegen gebruik ik vrij regelmatig met mastering.

Hey Jarige :mega:

gefeliciteed ;) ja ik kon me ook niet echt een praktijk situatie inbeelden waarbij je mid/side compressie zou willen toepassen, nu wel overigens door de uitleg van pmx. Ik heb deze feature gezien in de failchild plugins van mn uad dus vandaar dat er wat radartjes gingen draaien. Maar het is goed om ook uit andere hoeken te horen hoe jullie het gebruiken.

Laatst gewijzigd:
linear phase heeft ook z'n nadelen, dus het is zeker geen regel dat je het moet gebruiken. ik gebruik de de-esser van m'n tc 6000 en de sonnox suppressor op die manier, die zijn allebei toevallig wel lp.

patat met: dat smeltende hersenen geloof ik wel ja :D

Probeer eens verschillende delay tijden voor de mid en side kanalen.
Bv. kort met relatief veel feedback en lang met wat minder feedback is leuk.
Echt leuk word het als je de delay´s gaat cross moduleren: Space mayhem. Ga je dan ook nog phasers in het feedback pad zetten, dan smelten je hersenen. Een toefje reverb en je kan de toekomst voorspellen.

Ik overdrijf wat, maar het zijn een paar ideeen.

:halleluja

Wij kijken vanuit 2 verschillende punten naar deze zaak. :luv:
Als mastering engineer wil je zo transparant mogelijk werken, maar als geluidsontwerper is het erg leuk om juist die vervormingen te manipuleren.
In beide gevallen vind ik dat je sneller de oplossing vind als je weet wat je doet.

Ik gebruik M/S ook regelmatig, erg handig om het laag aan te pakken zonder al het ijzerwerk ook mee te laten bouncen. analoog EQ'en gaat idd ook erg goed.

Ik doe ook nog maar een kleine duit in de zak als niet-mastering engineer:

MS recording is een prachtige manier om stereo opnames te maken die 100% mono compatible zijn.
Dit is valt wat mij betreft dus niet in de categorie probleemoplossers, maar meer ofwel in de categorie artistieke keuze ofwel probleem voorkomers.

linear phase heeft ook z'n nadelen...

Wat zijn die nadelen dan? ik heb hier en daar wat gelezen over hoog dsp gebruik, met daarbij komende latency. Ik begrijp dat dit voor tijd kritische applicaties niet wenselijk is, maar wat zijn de nadelen van lineare phase eq tijdens een master process?

Linear Phase plugins zijn zwaar overhyped. gewoon een goede analoge EQ in je M/S pad werkt uitstekend (en vaak met veel meer warmte/karakter dan een plugin, warmte is namelijk vaak meer als een bepaalde frequency cutten of boosten, het zit in de circuits)

Ik begrijp niks van topics als deze, ik maak gewoon muziek en heb nergens last van..

Of mis ik iets? :?

(serieus bedoeld)

Op zich niet demian.
Ik heb geen verstand van pamfluiten en kan ook gewoon muziek maken zonder daar last van te hebben.
MS is gewoon één van de vele wegen die naar Rome leiden, meer niet.

Even dit topic terug oprakelen.

Onlangs postte FabFilter een interessant filmpje over Mid/Side wat voor mij nu een groot licht was. Gaat vnl. over EQ'ing.. Maar als je het snapt is het ook toe te passen op compressors, expanders etc.

Bekijk het zelf op:

Onlangs postte FabFilter een interessant filmpje over Mid/Side wat voor mij nu een groot licht was. Gaat vnl. over EQ'ing.. Maar als je het snapt is het ook toe te passen op compressors, expanders etc.

Bekijk het zelf op:

Mid Side Demystified - YouTube

Zo maak ik het laag ook mono voor mn 7inches. Desalniettemin erg leerzaam filmpje, zitten toch altijd weer dingetjes in die je niet weet - thanks!

Bekijk het zelf op:

Mid Side Demystified - YouTube
erg interresant dit zeg. ik ga er eens mee aan de slag. thanks

leuk filmpje ja
ik gebruik t tot nu toe eigenlijk alleen om aangeleverd m/s materiaal stereo te maken, verder niet echt bij nagedacht..
maar die processing is wel erg interessant :)

Back