In een interview (staat ergens op youtube volgens mij) vertelde Hans Zimmer ooit dat ie met een setje custom Gigasamplers ofzo werkt en een gigantische library aan samples heeft opgebouwd van "zijn" orkest. De voorwaarde van het gebruik van die samples was dat hij in ruil voor dat gebruik bij de uiteindelijke finale versie de oorspronkelijke instrumentalisten / het orkest zelf inhuurt voor de opnames. Die sample libraries gebruikt hij vooral voor de zogenaamde mockups voor de regisseur en producent. Zo voorkom je immers een hoop duur studiowerk.
Ik zoek al jaren naar de ultieme VST setup voor orkestraal werk en heb gelukkig hier en daar bij anderen tot mijn grote vreugde enige tijd met wat leuk virtueel orkest speelgoed mogen spelen.
Mijn tips voor dikke plugins bij symphonisch/cinema werk:
LASS - (LA Scoring Strings). Erg mooie legato strings. Vooral in cello achtig spul erg goed.
East West Hollywood Strings - erg duur maar omvangrijk pakket specifiek voor filmwerk (strings/orkest). Beetje buiten mijn budget. Wordt geleverd op eigen harddrive. Ken m alleen van de demos. Zelf nog niet mee gewerkt.
East West Quantum Leap Symphonic Orchestra. Sinds enige tijd een stuk betaalbaarder dan vroeger. De huidige PLAY versie is een stuk vriendelijker in CPU en geheugen gebruik en biedt ook in zijn zeer uitgebreide vorm een goede prijs - prestatie verhouding. OP ebay vindt je regelmatig aanbiedingen voor de oudere Gold pakketjes. Die zijn niet duur en hebben behoorlijk wat sounds. De Silver Editie is meer om een beetje mee te prutsen. De `hogere´ pakketjes bieden betere samplediepte, meervoudige mics, betere expressiemogelijkheden en extra instrumenten. Op het eerste gehoor klinkt het soms wat dun, maar de truuk bij cinema werk zit m in lagen boven elkaar en vooral HEEL GOED PANNEN. Ik merk zelf dat ik voor strings meestal terug greep op Symphobia of LASS. En voor nauwelijks hoorbare opvullaagjes is Spectrasonics Atmosphere een hele fijne.
VSL Vienna is al jaren een geweldige library maar nog altijd behoorlijk prijzig. Volgens mij kun je m wel vrij eenvoudig over meerdere machines uitstrijken zodat je meer geheugen en cpu power tot je beschikking hebt. Want een vol orkest kost nogal wat aan resources. Zelf nooit mee gewerkt helaas.
Heavyocity / Dikke gelayerde effecten, ritmes en tapijten. Niet geschikt voor alle toepassingen maar veel gehoord in TV series enzo. Meer effecten dan echt bruikbare basisinstrumenten vond ik zelf. Niet echt een orkest library dus maar meer een aanvulling erop.
TrueSam Symphobia / geweldige library met vooral behoorlijk wat strings. Klinkt erg goed. Nadeel is dat de sounds niet droog zijn opgenomen. Voordeel is dat je niet een hele dag aan het pannen en fx´en bent om t redelijk echt te laten klinken allemaal. Miste zelf nog wat nuances hier en daar en je hebt helaas niet een volledig orkest tot je beschikking, maar samen met truestrike kom je een heel eind
EWQL StormDrums. Dikke ritmetapijten eh loops dus die je kunt slicen en dicen voor je eigen toepassingen. Die methode is echter niet mijn favoriete manier van werken. Ik geef zelf voorkeur aan losse samples voor percussie
TrueStrike / zeer goede library met extreem veel orkest percussie samples van wazige oosterse instrumenten tot dikke pauken en gigantische drums. Must have als je zwaar scoring werk gaat doen.
Cinesamples Drums of War . nog meer dikke ritme tapijten ala EQWL Stormdrums. het klinkt allemaal extreem bombastisch en vet dus als je Lord of The Rings achtige shizzle maakt kun je hier aardig mee uit de voeten. Zitten echt dingen bij waar je huis van instort
Miroslav heb ik zelf geen ervaring mee helaas. Ik zou zelf graag VSL eens willen proberen.
Nadeel van een hoop van dit soort libraries is naast de prijs dat ze ERG veel geheugen en schijfruimte vreten en je een behoorlijk dikke setup moet hebben om redelijk wat tracks naast elkaar te kunnen draaien. Veel pakketten bieden in de basisversie niet alles wat je nodig hebt voor een "echt" orkest geluid maar dat kun je vaak met losse sublibraries van dezelfde partij aanvullen. Veel mensen zullen dan ook kiezen voor een setup met meerdere machines om de libraries maximaal te kunnen benutten. De sample library zelf is echter nog niet de helft van de 'echte' orkestsound. Panning, layering en reverb zijn uiteraard van belang want een orkest met een niet orkestrale ruimtelijke bezetting klinkt al gauw nep en een goede panning is essentieel. De truuk zit m echter niet in de laatste plaats in de expressie. de juiste dynamiek vinden en juiste toepassing van haaltjes en tremolos hier en daar doen veelal meer dan een ander sample pakket. Maar goed voor filmwerk hoeft het niet altijd letterlijk te klinken als een orkest natuurlijk. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Helaas is mijn prutswerk geen meetlat voor de prestaties van bovenstaande software, maar wat ik bij anderen heb gezien gaf me een aardige indruk van wat er mogelijk mee is en wat niet