Film composing VST

Bedoel je dat het uiteindelijke resultaat, de Theme, tóch weer met een echt orkest is gespeeld.. en dat al die moeite allemaal gedaan is om de compositie goed te kunnen laten horen, dat het goed overkomt ??

Oh w8, hij gaat natuurlijk die collectie weer jaren gebruiken zoals hij ook met de oude libraries deed.

In een interview (staat ergens op youtube volgens mij) vertelde Hans Zimmer ooit dat ie met een setje custom Gigasamplers ofzo werkt en een gigantische library aan samples heeft opgebouwd van "zijn" orkest. De voorwaarde van het gebruik van die samples was dat hij in ruil voor dat gebruik bij de uiteindelijke finale versie de oorspronkelijke instrumentalisten / het orkest zelf inhuurt voor de opnames. Die sample libraries gebruikt hij vooral voor de zogenaamde mockups voor de regisseur en producent. Zo voorkom je immers een hoop duur studiowerk.

Ik zoek al jaren naar de ultieme VST setup voor orkestraal werk en heb gelukkig hier en daar bij anderen tot mijn grote vreugde enige tijd met wat leuk virtueel orkest speelgoed mogen spelen.

Mijn tips voor dikke plugins bij symphonisch/cinema werk:

LASS - (LA Scoring Strings). Erg mooie legato strings. Vooral in cello achtig spul erg goed.

East West Hollywood Strings - erg duur maar omvangrijk pakket specifiek voor filmwerk (strings/orkest). Beetje buiten mijn budget. Wordt geleverd op eigen harddrive. Ken m alleen van de demos. Zelf nog niet mee gewerkt.

East West Quantum Leap Symphonic Orchestra. Sinds enige tijd een stuk betaalbaarder dan vroeger. De huidige PLAY versie is een stuk vriendelijker in CPU en geheugen gebruik en biedt ook in zijn zeer uitgebreide vorm een goede prijs - prestatie verhouding. OP ebay vindt je regelmatig aanbiedingen voor de oudere Gold pakketjes. Die zijn niet duur en hebben behoorlijk wat sounds. De Silver Editie is meer om een beetje mee te prutsen. De `hogere´ pakketjes bieden betere samplediepte, meervoudige mics, betere expressiemogelijkheden en extra instrumenten. Op het eerste gehoor klinkt het soms wat dun, maar de truuk bij cinema werk zit m in lagen boven elkaar en vooral HEEL GOED PANNEN. Ik merk zelf dat ik voor strings meestal terug greep op Symphobia of LASS. En voor nauwelijks hoorbare opvullaagjes is Spectrasonics Atmosphere een hele fijne.

VSL Vienna is al jaren een geweldige library maar nog altijd behoorlijk prijzig. Volgens mij kun je m wel vrij eenvoudig over meerdere machines uitstrijken zodat je meer geheugen en cpu power tot je beschikking hebt. Want een vol orkest kost nogal wat aan resources. Zelf nooit mee gewerkt helaas.

Heavyocity / Dikke gelayerde effecten, ritmes en tapijten. Niet geschikt voor alle toepassingen maar veel gehoord in TV series enzo. Meer effecten dan echt bruikbare basisinstrumenten vond ik zelf. Niet echt een orkest library dus maar meer een aanvulling erop.

TrueSam Symphobia / geweldige library met vooral behoorlijk wat strings. Klinkt erg goed. Nadeel is dat de sounds niet droog zijn opgenomen. Voordeel is dat je niet een hele dag aan het pannen en fx´en bent om t redelijk echt te laten klinken allemaal. Miste zelf nog wat nuances hier en daar en je hebt helaas niet een volledig orkest tot je beschikking, maar samen met truestrike kom je een heel eind :)

EWQL StormDrums. Dikke ritmetapijten eh loops dus die je kunt slicen en dicen voor je eigen toepassingen. Die methode is echter niet mijn favoriete manier van werken. Ik geef zelf voorkeur aan losse samples voor percussie

TrueStrike / zeer goede library met extreem veel orkest percussie samples van wazige oosterse instrumenten tot dikke pauken en gigantische drums. Must have als je zwaar scoring werk gaat doen.

Cinesamples Drums of War . nog meer dikke ritme tapijten ala EQWL Stormdrums. het klinkt allemaal extreem bombastisch en vet dus als je Lord of The Rings achtige shizzle maakt kun je hier aardig mee uit de voeten. Zitten echt dingen bij waar je huis van instort :)

Miroslav heb ik zelf geen ervaring mee helaas. Ik zou zelf graag VSL eens willen proberen.

Nadeel van een hoop van dit soort libraries is naast de prijs dat ze ERG veel geheugen en schijfruimte vreten en je een behoorlijk dikke setup moet hebben om redelijk wat tracks naast elkaar te kunnen draaien. Veel pakketten bieden in de basisversie niet alles wat je nodig hebt voor een "echt" orkest geluid maar dat kun je vaak met losse sublibraries van dezelfde partij aanvullen. Veel mensen zullen dan ook kiezen voor een setup met meerdere machines om de libraries maximaal te kunnen benutten. De sample library zelf is echter nog niet de helft van de 'echte' orkestsound. Panning, layering en reverb zijn uiteraard van belang want een orkest met een niet orkestrale ruimtelijke bezetting klinkt al gauw nep en een goede panning is essentieel. De truuk zit m echter niet in de laatste plaats in de expressie. de juiste dynamiek vinden en juiste toepassing van haaltjes en tremolos hier en daar doen veelal meer dan een ander sample pakket. Maar goed voor filmwerk hoeft het niet altijd letterlijk te klinken als een orkest natuurlijk. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Helaas is mijn prutswerk geen meetlat voor de prestaties van bovenstaande software, maar wat ik bij anderen heb gezien gaf me een aardige indruk van wat er mogelijk mee is en wat niet :)

In een interview (staat ergens op youtube volgens mij) vertelde Hans Zimmer ooit dat ie met een setje custom Gigasamplers ofzo werkt en een gigantische library aan samples heeft opgebouwd
Psst, dat staat ook op de vorige pagina in het Sound On Sound artikel ;)
(Het is meer de zoveelste promotiestunt voor 64-bit systemen dan een goed SOS artikel.)

Gezien de datum (2007) is het een van de eerste promotiestunts en des te sneller we over kunnen gaan op 64-bit, des te beter. Meer dan alleen audio heeft er baat bij, en aangezien fabrikanten waardeloos traag zijn met het schrijven van drivers kunnen ze niet genoeg keren onder hun achterwerk geschopt worden om op te schieten. Potentiële klanten informeren dat het van belang is is de eerste stap.

Laatst gewijzigd:
Qua het gebruiken van meerdere pc's om een goed orkest 'er-uit' te krigen, waar moet ik dan aan denken?
Ik speel al een tijdje met de gedachte om een setup te maken voor extreem zware plugins.

Maar wat zou je bijvoorbeeld kunnen met 2x een overgeklokte i7 2600k + laten we zeggen 16 gig ram en 2 a 3 TB per machine? Ik denk dat dat toch niet mis zou zijn..

Gezien de datum (2007) is het een van de eerste promotiestunts en des te sneller we over kunnen gaan op 64-bit, des te beter. Meer dan alleen audio heeft er baat bij, en aangezien fabrikanten waardeloos traag zijn met het schrijven van drivers kunnen ze niet genoeg keren onder hun achterwerk geschopt worden om op te schieten. Potentiële klanten informeren dat het van belang is is de eerste stap.
Potentiële klanten informeren ??? = :?
Laat eens horen hoe goed jij al geinformeerd bent.
Behalve het aanspreken van een groter geheugen, kun je nog andere voordelen opnoemen dat 64-bit zogenaamd heeft t.o.v. 32-bit ?
Ken je de nadelen van 64-bit, (behalve dat fabrikanten waardeloos traag zijn met het schrijven van drivers... waarom hé) ?

Laten we misschien al gewoon eens beginnen met dat 64bit sneller werkt en toevallig de richting is die de hardware leveranciers uitgaan.

Potentiële klanten informeren ??? = :?

"Hey, Hans Zimmer gebruikt 64-bits systemen anders passen de libraries maar moeilijk! Hm, ik heb hier zelf ook wat grote libraries, wellicht dat het met 64-bits ook beter gaat. Hee, NI en RME, schiet eens op!"

Behalve het aanspreken van een groter geheugen, kun je nog andere voordelen opnoemen dat 64-bit zogenaamd heeft t.o.v. 32-bit ?
Ken je de nadelen van 64-bit, (behalve dat fabrikanten waardeloos traag zijn met het schrijven van drivers... waarom hé) ?
Voordelen: Meer registers beschikbaar. Meer geheugen beschikbaar. Nadelen: pointers zijn groter, niet alle software is per definitie gelijk sneller. 32-bits applicaties werken wel, 32-bits drivers niet, en 64-bits drivers moeten op Windows-systemen ondertekend zijn. Da's even wat ik zo uit m'n kop kan opnoemen, ik wil gerust nog wel meer opzoeken.

Dat traag zijn, daar is gewoon geen excuus voor. Microsoft en Apple delen developer previews uit van hun OS zodat je al lang van te voren een OS hebt wat je klanten over een half jaar of zo gaan draaien, en support betekent dat je de trends in de gaten houdt en een strategie ontwikkelt op basis daarvan, niet hoopt dat genoeg mensen maar aan 32-bits XP blijven vastplakken en in de tussentijd je geld in andere dingen steekt.

"Hey, Hans Zimmer gebruikt 64-bits systemen anders passen de libraries maar moeilijk! Hm, ik heb hier zelf ook wat grote libraries, wellicht dat het met 64-bits ook beter gaat. Hee, NI en RME, schiet eens op!"
En dat noem jij dan 'klanten informeren' ?
Als Hans Zimmer broekmaat XXXL draagt, ga je die dan ook aanschaffen ? (Voor die lekker ontspanne muziekjes.)
Blijkbaar ben je er met deze wijze van informeren zelf ingetuimeld... geen NI en RME drivers ?
Wees dan eerlijk en bespaar anderen die ellende of geef anders goede informatie.
Dat traag zijn, daar is gewoon geen excuus voor. Microsoft en Apple delen developer previews uit van hun OS zodat je al lang van te voren een OS hebt wat je klanten over een half jaar of zo gaan draaien, en support betekent dat je de trends in de gaten houdt en een strategie ontwikkelt op basis daarvan, niet hoopt dat genoeg mensen maar aan 32-bits XP blijven vastplakken en in de tussentijd je geld in andere dingen steekt.
Man dream on...

de uiteindelijke opname wel misschien maar het componeren niet dus blijkbaar.

En wat betreft 64 bit en audiocollage slaat je vergelijking met broekmaat nogal de plank mis, het gaat over dat je als je grote sample libraries gebruiikt je enorme voordelen kan hebben van gebruik van 64 bit doordat je alles in één pc in één geheugenbank van 8 of 16 gb kan laden, mits de geluidskaarten fabrikanten goeie drivers hebben voor dat 64 bit systeem.

Als Hans Zimmer broekmaat XXXL draagt, ga je die dan ook aanschaffen?
Als ik ademhaal, moet jij dat dan ook niet doen als je nog steeds verbolgen bent over mijn eerdere opmerking en graag tegen de geldende norm wil ingaan?

geen NI en RME drivers?
Had je nog gekeken naar de datum van het artikel? 64-bits Windows XP was doodgeboren. Bij Vista klampte iedereen zich nog even aan XP vast vanwege kinderziektes. Audiohardwarebakkers gaan niet voor de gein nieuwe drivers schrijven, daar moet genoeg reden voor zijn. Diverse fabrikanten wachten het gewoon af totdat ze het in de portemonnee merken.

Pas nu - 3 jaar later, een eeuwigheid in computertijd - begint het meer in zwang te raken, wat blijkt uit de licenties die bij nieuwe computers worden verkocht; voor consumentenmachines krijg je gewoon Windows 7, 64-bits Home Premium waar je voorheen Vista 32 kreeg, terwijl je CPU al 4 jaar geleden 64-bits was. De enige systemen met nog een 32-bits Windows zijn netbookjes.

Echter, iemand met Kontakt en een gigantische library - en er zijn genoeg componisten voor reclame/series/films/games die nog onder Zimmer zitten - zijn niet Jan Modaal die wat internet en z'n mail nakijkt. Die hebben oplossingen nodig, en die moeten er liever eerder zijn dan later. Die gaan dus sneller naar 64-bits kijken als dat minder losse computers en sneller werken betekent.

Wees dan eerlijk en bespaar anderen die ellende of geef anders goede informatie.
Tja, wellicht had SOS gewoon moeten vertellen dat Hans helemaal over is op FM8. Het is in ieder geval niet helemaal onmogelijk! Maar je mag ook zelf eerlijk zijn en toegeven dat je eigenlijk helemaal geen goed tegenargument hebt :D

Volgens mij bedoelde 'ie ook Miroslav Philharmonic wat een plugin is ;)

Niel heeft zo ongeveer al alles opgenoemd; let wel dat EWQL leuk is maar dat je dan wel weer aan hun eigen plugin vast zit, terwijl een hoop van de rest in Kontakt draait. Kontakt komt standaard met VSL Kontakt Edition wat ook niet weinig is, maar op het moment dat je meer dan 2 NI plugs koopt kun je net zo goed gelijk Komplete 8 pakken - da's voordeliger.

Mooi voorbeeldje:

Screencast #1: Live Composition in Under 8 minutes - YouTube

Kijk maar eens wat er allemaal daar in de lijst staat. Symphobia zit er ook bij.

Een beroemde fotograaf die recentelijk een drukbezochte expositie had kwam eens op een high-society feest. De gastvrouw schudde zijn hand en zei "Wat maakt u een mooie foto's! U moet zeker een hele goede camera hebben!". De fotograaf antwoordde - "Wat heeft u een heerlijk eten geserveerd! U moet zeker een hele goede oven hebben!"

Oftewel, niks klinkt "cinematisch", dat is je eigen verantwoordelijkheid. Studeer arrangement en klassieke muziek, want daar ga je een hele hoop creatief van lenen.

Wat voor library is die meneer nu eigenlijk aan het gebruiken?

Heb even op basis van dit filmpje dit nagedaan (althans iets van diezelfde strekking) met de VSL die in de factory library van Kontakt zit (ik heb momenteel Komplete 7 waar dit dus inzit)

http://avanheck.home.xs4all.nl/DeenseWalz.mp3

Samples klinken wel beter op dat YT filmpje maar veel kan volgens mij ook met de juiste delay/reverb te maken hebben die erachteraan komt.

:halleluja

Het heeft geen zin argumenten te geven als men ze niet wil lezen. (<= lazy and stupid)

Het heeft gen zin argumenten te lezen als men niet eens de moeite neemt die daadwerkelijk onderbouwd weer te geven. Ervan uitgaan dat men achter hans zimmer aanloopt in plaats van dat 64 bit een voordeel kan opleveren is een beperkte visie op de werkelijkheid. Dat hans zimmer gebruikt wordt ter promotie ervan staat er los van.

Als george clooney in een volvo reclame zit en ik koop toevallig ook een volvo omdat het gewoon een betere auto is dan de auto die ik ervoor had ben ik dan ook ineens een george clooney achternalopert in jouw ogen ?

Het punt is wel vaker dat je ineens verschiet in een narcistische stuip en het je ontbreekt aan kennis en inzicht (of wellicht een autische stoornis in sociaal opzicht) om op een rustige manier te reageren. Je gooit je kont tegen de krib, valt de betreffende persoon op de man aan zonder onderbouwing onder de noemer "dat het toch geen zin heeft met gekken in discussie te gaan".

Mooi voorbeeld van
lazy & stupid
.... projectie ? Ik vergeef het u :biertje:

waar je voral heel erg op moet letten is dat er keyswitches inzitten
dus verschillend gearticuleerde noten
als je dat er niet in progt zal het altijd crap klinken
wij hebben Symphonic Orchestra van EWQL
die plugin is KUT en het is duur
maar de sound van dat spul.. damn

nou ik ben eigenlijk al heel blij met die VSL in de factory library van Kontakt.
daar zitten ook van die keyswitches op zodat je kunt wisselen tussen forte, sustain, pizzicato etc...

Ik zag dat Steinberg de HSO niet meer aanbiedt.

Is er nu helemaal niets meer tussen de low (Garritan) en de high budget libraries?

Ik heb meerdere East West paketten. Symphonic Orchestra en Choirs, Stormdrum 2, Colossus. Een enkeling maar 'gevonden', de rest allemaal gekocht en ook met expansions. Die zijn trouwens ook de moeite waard. Hele mooi software, maar af en toe kijk ik wat er nieuw is. Dan realiseer je dat je pakket alweer achterhaald is. Moet wel zeggen dat die Hollywood strings demo's erg mooi zijn!

Hoewel de samples in Vst's je inspiratie geven gebruik ik voor het composen zelf liever een hardware synth om een opzetje voor een score te maken. Of HalionOne voices (zit gewoon bij Cubase)

Als je met eenvoudige samples al niet kan zeggen dat het interessant klinkt dan gaat 1000 euro aan samples er niet veel beters van maken.

Back