Copyright

Lastig. Er zijn wel enkele grote organisaties die copyright bijhouden als het bv om iets internationaals gaat /USA.
Vraag je het vanwege een specifiek muziekstuk of in het algemeen?

Als het enigzins recent is (binnen x-jaar na het overlijden van de componist) is het sowieso berschermd vanuit de auteurswet. Dat heeft niks te maken met registraties ofzo, de auteurswet geldt impliciet, zonder dat je daarvoor iets moet registeren.

Dus in het algemeen: als het bestaat is het beschermd.

Maar mogelijk is je vraag of je kunt checken of wat jij bedacht hebt al bestaat?

Lastig. Er zijn wel enkele grote organisaties die copyright bijhouden als het bv om iets internationaals gaat /USA.
Vraag je het vanwege een specifiek muziekstuk of in het algemeen?

Eigenlijk is het een algemene vraag ... ik loop er met enige regelmaat tegenaan dat ik eigenlijk gelijk wil weten of er (nog) copyright opzit 8~

In dit geval ging het om: Yann Tiersen - Comptine d'un autre été: L'après-midi

Waar ik (in dit geval) het antwoord natuurlijk al van weet :)

Als het enigzins recent is (binnen x-jaar na het overlijden van de componist) is het sowieso berschermd vanuit de auteurswet. Dat heeft niks te maken met registraties ofzo, de auteurswet geldt impliciet, zonder dat je daarvoor iets moet registeren.

Dus in het algemeen: als het bestaat is het beschermd.

Maar mogelijk is je vraag of je kunt checken of wat jij bedacht hebt al bestaat?

Nee het gaat me puur om of ik iets kan gebruiken ... vaak gaat het me om een onderdeel of om 2 samenwerkende onderdelen uit een compositie.

Een google search engine "titel" + "traditional" kan soms ook nog weleens een hoopvol resultaat opleveren.

"La Bamba" of "The Wild Rover" bv. zijn folksong/traditionals.. oorsponkelijke auteur onbekend.. (of wil er misschien liever niet meer aan herinnerd worden :D )

Een google search engine "titel" + "traditional" kan soms ook nog weleens een hoopvol resultaat opleveren.

"La Bamba" of "The Wild Rover" bv. zijn folksong/traditionals.. oorsponkelijke auteur onbekend.. (of wil er misschien liever niet meer aan herinnerd worden :D )

Nice .. zal het eens proberen!

Eigenlijk heb ik naar aanleiding hiervan gelijk weer een typische vraag.

Weet iemand hoeveel je van een compositie moet veranderen wil je onder het copyright uit willen komen?
Ik heb ooit wel eens percentages gelezen hier op het forum alleen kan het niet meer terug vinden.

Eigenlijk heb ik naar aanleiding hiervan gelijk weer een typische vraag.

Weet iemand hoeveel je van een compositie moet veranderen wil je onder het copyright uit willen komen?
Ik heb ooit wel eens percentages gelezen hier op het forum alleen kan het niet meer terug vinden.

"O Fortuna" uit de opera Carmina Burana, de muziek van Carl Orff, stond voor korte duur in een dansjasje in de hitparade.. die was heel snel verdwenen toen de nabestaanden er lucht van kregen.
Ik heb in die tijd weleens horen vallen dat een compositie / akkoordenschema
maximaal 7 maten gelijkenis mag vertonen.. (mooi getal die 7 ;) )

Het zal bij de uiteindelijke toetsing helemaal afhankelijk zijn van hoe of wat. Als het origineel twee extreem bekende maten heeft zullen ze je ook op die twee maten gewoon afrekenen. Ik denk niet dat er een hard getal (laat staan een percentage) voor staat.

Maar ik snap sowieso niet helemaal waarom je bewust het werk van een ander wilt gebruiken (en in dit geval een nog levende componist) zonder er blijkbaar voor te willen betalen. Da's op z'n zachtst gezegd niet erg netjes.

"O Fortuna" uit de opera Carmina Burana, de muziek van Carl Orff, stond voor korte duur in een dansjasje in de hitparade.. die was heel snel verdwenen toen de nabestaanden er lucht van kregen.
Ik heb in die tijd weleens horen vallen dat een compositie / akkoordenschema
maximaal 7 maten gelijkenis mag vertonen.. (mooi getal die 7 ;) )

Die 7 maten snap ik niet helemaal? En ben het met het 2 maten stukje van etaoin denk ik wel eens.

Dat is denk ik iets dat voor interpretatie vatbaar is van de betrokken partijen en evt. de rechter, zoals etaoin zegt. In de reclamewereld gebeurt het vaak dat bekende liedjes worden overgenomen, met hier en daar een ander akkoordje of een andere basnoot, omdat ze te gierig zijn om de originele artiesten uit te betalen. Vrij lame als dat je opzet is. Langs de andere kant zijn er ook maar zoveel akkoorden en zowat alles dat je nu zal maken zal wel ergens op een ander lied gelijken.

Het zal bij de uiteindelijke toetsing helemaal afhankelijk zijn van hoe of wat. Als het origineel twee extreem bekende maten heeft zullen ze je ook op die twee maten gewoon afrekenen. Ik denk niet dat er een hard getal (laat staan een percentage) voor staat.

Maar ik snap sowieso niet helemaal waarom je bewust het werk van een ander wilt gebruiken (en in dit geval een nog levende componist) zonder er blijkbaar voor te willen betalen. Da's op z'n zachtst gezegd niet erg netjes.

Je stelt nu dat ik plagiaat wil plegen? Als ik dat zou willen dan was ik deze discussie denk ik niet gestart :P

Maar ik ben wel opzoek naar een stukje herkenbaarheid ... dat zeker. En ik probeer er onder andere door deze post achter te komen wat kan en mag en niet kan en mag.

Als ik dat kan bereiken door een bestaand stuk aan te passen zodat het niet meer te vervolgen is dan zal ik dat zeker niet laten :engel:

Is dat niet netjes?

Back