Yamaha s80 geschikt voor piano (leren) spelen?

Ariejblits

Nieuwkomer
Hallo allen,

Ik ben sinds kort begonnen met pianolessen en heb heel erg weinig verstand van de apparatuur. Is een Yamaha s80 geschikt als instrument voor mij om thuis te kunnen oefenen? Want wat is precies het verschil tussen een digitale piano en synthesizer?

Groeten,

Arie

Hallo Arie,

Om piano te leren spelen heb je een instrument nodig met 88 gewogen toetsen. Een S80 is prima geschikt als oefen instrument. Er zitten redelijke pianoklanken in, het belangrijkste is dat je zelf vind dat ie prettig klinkt en speelt. Als het je echt om de piano feel gaat vind ik persoonlijk de "P" serie van Yamaha beter.

Heel kort door de bocht gezegd werkt een digitale piano met "vaste" geluiden die je beperkt kan bewerken; bij een synthesizer kan je de geluiden volledig verbouwen. En tegenwoordig komen er veel synthesizers uit met 88 gewogen toetsen en goede piano klanken dat de scheidslijn behoorlijk begint te vervagen. Als je geen knoppo-fiel bent kan je mogelijk beter een simpele digitale piano kopen dan een synthesizer. Als je een piano voor in de woonkamer zoekt zou ik voor een piano gaan met ingebouwde speakers, dan hoef je er geen versterker aan te hangen. De S80 heeft die niet.
Ik heb zelf een Yamaha CP300 waar ik erg blij mee ben. Deze is bedoeld als stagepiano, maar ik vind het erg prettig dat er wel een paar speakers in zit.

Succes met je keuze,

Volgens mij is het klavier van de S80 hetzelfde als van een deel van de digitale piano's van Yamaha. Je moet wel een beetje zoeken naar een velocity curve die bij je past. Ik heb soms het probleem dat ik een noot nét te stil speel waardoor je niks hoort, of dat er plots een luide uitschieter is. Maar dat heb ik met zowat alle digitale piano's van een gelijkaardige (nieuw)prijs als een S80. Met top of the line digitale piano's heb ik geen ervaring; mogelijk dat die hun expressiviteit beter kunnen controleren. Met een echte piano heb ik dit probleem trouwens nauwelijks tot niet.

Maar terug naar de essentie: ja, mijns inziens kan je net zo goed met een S80 als met een "simpele" digitale piano van Yamaha oefenen. Met dat voordeel dat je met een S80 ook meteen een boeiende synth hebt. Ik gebruik hem in zowat al mijn nummers en dat kan ik van geen andere synth in mijn collectie zeggen.

Top, bedankt voor jullie reacties dusver.

Reden van mijn post, volgens mijn pianolerares is een synthesizer of keyboard niet aan te raden voor iemand die piano wil leren spelen. Zij raadt mij een digitale piano aan maar ik weet het verschil niet.

Eigenwijs als ik ben wil ik dit niet zo snel geloven dat de s80 niet geschikt is; volgens diverse bronnen via google is het geen probleem mede omdat de s80 het "Graded Hammer Effect" heeft. 88 gewogen toesten waarbij de lage tonen iets meer druk op de toetsen nodig hebben dan de hoge tonen.

Weten jullie het verschil tussen een digitale piano en keyboard / synth?

De reden dat ze dat zegt is omdat 99% van de keyboards en synths 61 plastic niet-gewogen toetsen heeft (of zelfs minder dan 61; controllers komen in afmetingen van 25, 37 en 49). 61 is ook eigenlijk net niet genoeg om fatsoenlijk piano op te leren spelen.

Om even toe te lichten op wat BJB al zei - het verschil tussen een digitale piano en je S80 is dat op de piano de geluiden (vrijwel) niet aan te passen zijn. Dat zorgt er voor dat je met een hele bescheiden (en dus niet afleiding veroorzakende) gebruikers-interface toe kan - slechts een stuk of 10 knoppen voor geluiden te selecteren en dat is 't dan. Je bent dan dus niet de hele tijd bezig met geluidjes kiezen of naar displays te staren; dat is het voordeel.

Verder kan het goed zijn dat er precies dezelfde geheugenchips in beide apparaten zitten die de samples bevatten; alleen, als je van te voren weet dat er maar 10 geluiden in hoeven in plaats van 500 betekent dat je meer geheugen kunt reserveren voor de pianoklanken (omdat dat het primaire doel is). Of dit ook elke keer het geval is is dan wel weer de vraag (immers, eenzelfde piano-geluid maar dan met een fractie van de geheugenchips kan ook). Anders gaat het ontwerpbudget in het verbeterde toetsenbord zitten, of de behuizing.

De S80 heeft geen graded hammer toetsenbord. Alle toetsen van de S80 spelen even zwaar. Hij heeft wél een "fully weighed hammer action" toetsenbord. De reden hierachter is dat hij op die manier behoorlijk geschikt is om zowel als digitale piano gebruikt te worden, en als synthesizerklavier.

Een digitale piano met graded hammer toetsenbord (laagste noten iets zwaarder spelend dan de hoogste) zal je misschien nog meer mogelijkheden tot expressie geven, maar ik moet zeggen dat bij mijn akoestische piano ik niet echt veel verschil in zwaarte merk tussen de laagste en hoogste noten. Het hangt dus ook bij echte piano's van het exemplaar af.

Persoonlijk vind ik een S80 klavier ruim goed genoeg om piano op te oefenen, ook al heeft hij geen graded hammer klavier. De reactie van jouw muziekleraar is inderdaad gebaseerd om de grote meerderheid van synths en keyboards die een "synth action" of "semi weighed" synthklavier hebben, wat helemaal anders speelt dan een piano. De S80 zijn klavier komt wel heel dicht bij een piano.

Uiteindelijk is er geen digitale piano die kan tippen aan een (goede) akoestische piano. Maar daar moet je maar net de ruimte voor hebben. (letterlijk en financieel). Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je op het klavier van een S80 niet goed kan leren spelen. Zeker om mee te beginnen is dat echt prima en zeker betaalbaar. Tegen de tijd dat je erachter komt dat ie niet meer voldoet kan je al behoorlijk spelen en dan weet je dat het gewoon tijd is voor wat nieuws...:)

Back