ik heb ook nog een paar vinyl platen..
maar cassette is echt wel uit mijn collectie, na tig jaar is het geluid toch wel abominabel evenals de spelers die na tig jaar behoorlijk zijn versleten, wat meestal niet geldt voor open reel tape overigens
MC's = vooropgenomen cassettes, en die blijven (indien van een fatsoenlijk label) over het algemeen vééél beter van klank dan zelf opgenomen cassettes (tenzij die heel goede kwaliteit waren). Je deck moet natuurlijk ook nog in orde zijn, maar met verse snaren en niet versleten koppen zit dat meestal wel snor. En topdecks uit de eighties en nineties zijn nu heel goedkoop, dus gewoon lekker op zo'n topper afspelen. Ik heb hier mensen over de vloer gehad die pas doorhadden dat ik al de hele avond MC's speelde nadat ze merkten dat ze het tweede deel van hetzelfde album hoorden nadat ik was rechtgestaan om "iets bij de radio te gaan doen". Het klinkt niet 100% even goed als een CD hoor (cassettes konden bv lange tijd niet boven de 16kHz uitkomen), maar het kan superdicht komen. Ik weet zelfs niet of ik het blind goed uit elkaar zou kunnen houden bij een goede, niet al te stokoude MC. Sommige MC's klinken echt fantastisch (bv Sheryl Crow), die onderscheid ik blind echt niet van de CD; ik heb de indruk dat die "identiek" klinken voor mijn oren. Heel aangenaam ook.
@Sunny: bij een buizenversterker is het iets makkelijker om de klank op een bepaalde manier te kleuren. Er zijn er dus wel wat in omloop met een geprononceerde bas. Maar solid state kan je net zo laag stabiel en stabieler (veel tegenkoppeling) versterken. Sommige solid state versterkers klinken wat iel, maar die zijn gewoon niet goed.

Net zoals een te donkere buizenbak ook niet goed is. Een solid state versterker met regelbare tegenkoppeling doet ogen (oren) opengaan: dan hoor je dat het klankverschil niet door buis vs tor komt maar aan andere factoren ligt. Bij oversturing ligt dat natuurlijk anders; buis en tape oversturen helemaal anders dan tor en digitale opname.
Iggy Pop moet inderdaad heerlijk dichtgesmeerd vanop LP gespeeld worden.

En de slechte naam van CD komt door 2 dingen:
-slechte re-issues/masters waar minder aandacht dan aan de LP aan wordt besteed+loudness war die op LP niet zo speelt
-de eerste CD's die samenvielen met een periode waarin men vaak veel te "kil" opnam op die nieuwe digitale apparatuur in studio's. Ik kan je LP's laten horen die net zo kil klinken. Dat kwam niet doordat het digitaal was an sich, maar doordat men nog steeds de oude (en nu onnodige) trucjes van analoog opnemen toepaste zoals wat boost in het hoog. Dat was na een aantal jaren gelukkig opgelost.
Maar goed, on topic: ik hou van hardware synths omdat ze naar rook, wiet, pis en schimmel stinken! En aangezien onze zintuigen elkaar beïnvloeden, geeft dat dus een subjectief klankmatig verschil.