[synths] Klankverschillen tussen hardware en software versies

Er gaat niks boven LP's en tape inderdaad.

Toogpraat! :Z

Een LP kan anders dan digitaal (CD) klinken, maar niet per sé beter. Soms wel, soms niet. En bij correct opnemen hoorde ik geen verschil tussen de CD en de opname op tape op een Technics RS-1500 deck. Wel op een flutdeckje met plaktape, maar een verbetering was dat ook niet echt. :)

Ik verkies hardware synths boven softsynths omdat ik op apparaten en aan knoppen wil pielen ipv met een PC en muisklikjes bezig te zijn. Maar dat is een persoonlijke voorkeur en staat los van klankeigenschappen. In een mix zal het verschil moeilijk te horen zijn.

Wat je wél hoort qua verschil tussen software en hardware: unieke mogelijkheden van de interface! BV met 2 vingers de traveler van een oude Korg bedienen, dat doe je niet zomaar na met de muis. Dus die filtersweeps die naast frequentie ook in breedte veranderen, dat doe je niet zomaar met de muis of met een USB keyboard omdat die simpelweg geen travelersliders hebben. Om maar 1 voorbeeld te noemen.

Er gaat niks boven LP's en tape inderdaad.

De wetenschap van vergankelijkheid - bij elke keer draaien slijt er een stukje weg wat je nooit meer terugkrijgt :D

ik vind hardware sowieso leuker

maar toen ik hoorde dat het album van Kraftwerk - Tour de France soundtracks
volledig met software was gemaakt dacht ik toch even WTF

In veel gevallen is het verschil zeer subtiel en verkies ik het gemak van software boven hardware waar mogelijk. Zoals ik toch echt m'n moog eerst een uurtje moet laten opwarmen eer hij stabiel is... hoeft dat met de emulatie niet. Ander typisch voorbeeld is een spring reverb die toch echt in hardware moet zijn. Ik wil nog wel eens een mep tegen de springtank geven voor een leuk effect, helaas doet het meppen tegen m'n Mac de springreverb plugin niet veel goed. Zo ook een tapedelay die ik met m'n vingers kan beinvloeden in hardware en de bandverzadiging gewoon niet te emuleren is.

Wanneer men zegt LP klinkt beter is dat pure suggestie. Vinyl klinkt per definitie kut, freq bereik, dynamiek tov CD is helemaal kut. Het is meer de handeling het zien, etc wat de perceptie beinvloed.
Bij tape is dat een ander verhaal omdat daar bandverzadiging optreedt wat wordt gehoord als prettig klinkend. In fiete niets anders dan vervorming, iets dat buizen ook doen.

Zolang software hardware imiteert is hardware lijkt mij per definitie beter. Je kan het heel echt laten klinken, maar echter dan het origineel kan natuurlijk niet en een exacte software replica is alleen in theorie mogelijk.

als een VSTi qua looks pretendeerd een bak van weleer te zijn dan word er ook vaak direct verwacht dat ie zo klinkt als het origineel (maar of dat ook 1:1 moet is nutuulk een 2e)... sowieso is het nutuulk ook suf om wederom een oud concept na te bouwen terwijl digitaal zoveel meer truukjes uit de kast kan halen...
Nooit een Poly-800 gehad, ik hoor 't al ;)
:D da's echt DE/EEN beginners synth idd (maar dan wel een hele onhandige ook nog)...

Toogpraat! :Z

Nee hoor. Voor mij is dat zeker niet het geval. Ik zeg ook nergens dat het beter is, want dat is het namelijk vast niet. Ik vind de grote hoezen van LPs mooier, ik vind de kraakjes en popjes relaxed, je kan zien hoe het werkt ipv een cd die in de player verdwijnt. Er zit een soort warmte aan het geheel die ik prettig vind, anderen preferren vast de cleanheid van een digitale CD en dat is prima. Het is wat minder "weg gooi maatschappij" zoals CDs en voornamelijk al die MP3 crap. Same met boeken, een boek vind ik een stuk fijner dan zo een electronisch lees ding. Maar er zijn genoeg mensen die ze wel relaxed vinden, want ze verkopen :)

Op die manier. :)

Ik heb hier een paar meter CD, een paar meter LP, een meter MC...allemaal broederlijk naast elkaar. Geen MP3, want ik heb graag iets fysiek in bezit. Zo ook voor synths. Een softsynth is zo vergankelijk als de computer waar hij op draait. Een hardware synth is er (al dan niet defect :)) voor het leven. Tenminste, zo voel ik dat aan.

ik heb ook nog een paar vinyl platen..

maar cassette is echt wel uit mijn collectie, na tig jaar is het geluid toch wel abominabel evenals de spelers die na tig jaar behoorlijk zijn versleten, wat meestal niet geldt voor open reel tape overigens

Geen MP3, want ik heb graag iets fysiek in bezit.
tsja, wat is fysiek? een MP3 zelf is idd niets meer dan een format maar dat is de manier waarop de ijzervijlzeltjes op een tape worden gerangschikt ook...
en een CD ansich is ook nog geen muziek, daar heb je nog steeds een interperter voor nodig... zonder platenspeler, versterker en speakers is een plaat ook nog steeds niets, ook al is ie fysiek...

Re CD vs LP: een deel van de perceptie van CDs klinken niet is wel door de abominale reissues die soms worden uitgegeven. Ik heb bv een (kuch) Simon and Garfunkel verzamel-CD waar er gewoon stukken digitaal op overstuurd staan. Ook zijn er nogal wat CDs die gewoonweg te schel zijn (wellicht was het origineel materiaal wat aangepast aan de beperktere frequentie bereik van vinyl of heeft een slimmerik vergeten de dolby aan te zetten of zo). Er zijn platen waarvan de vinylversie superieur is aan de CD-versie - maar dat ligt idd aan fouten bij het maken van de CD en niet perse aan het medium zelf. Maar nu speelt mijn draaitafel weeral vals, zucht ...

heb een cd van iggy po,( meerdere )klinkt digitaal nergens na, je kan alle instrumenten prima horen, maar de lekkere punkbrij zit er niet in. het kan ook te transparant...
vind m'n de bas van lp's mooier, net als van buizenversterkers overigens. lijkt meer diepte in te zitten

Ik heb de plaats niet om vinyl te zetten. Moest ik dat wel willen, dan moet ik een andere (waarschijnlijk minder goeie) job gaan zoeken en meer uren kloppen om iets groter te kunnen huren. En dat is 't nu niet waard. (edit: en ik ben 't verhuizen beu)
Idem voor veel hardware synths...

ik heb ook nog een paar vinyl platen..

maar cassette is echt wel uit mijn collectie, na tig jaar is het geluid toch wel abominabel evenals de spelers die na tig jaar behoorlijk zijn versleten, wat meestal niet geldt voor open reel tape overigens

MC's = vooropgenomen cassettes, en die blijven (indien van een fatsoenlijk label) over het algemeen vééél beter van klank dan zelf opgenomen cassettes (tenzij die heel goede kwaliteit waren). Je deck moet natuurlijk ook nog in orde zijn, maar met verse snaren en niet versleten koppen zit dat meestal wel snor. En topdecks uit de eighties en nineties zijn nu heel goedkoop, dus gewoon lekker op zo'n topper afspelen. Ik heb hier mensen over de vloer gehad die pas doorhadden dat ik al de hele avond MC's speelde nadat ze merkten dat ze het tweede deel van hetzelfde album hoorden nadat ik was rechtgestaan om "iets bij de radio te gaan doen". Het klinkt niet 100% even goed als een CD hoor (cassettes konden bv lange tijd niet boven de 16kHz uitkomen), maar het kan superdicht komen. Ik weet zelfs niet of ik het blind goed uit elkaar zou kunnen houden bij een goede, niet al te stokoude MC. Sommige MC's klinken echt fantastisch (bv Sheryl Crow), die onderscheid ik blind echt niet van de CD; ik heb de indruk dat die "identiek" klinken voor mijn oren. Heel aangenaam ook.

@Sunny: bij een buizenversterker is het iets makkelijker om de klank op een bepaalde manier te kleuren. Er zijn er dus wel wat in omloop met een geprononceerde bas. Maar solid state kan je net zo laag stabiel en stabieler (veel tegenkoppeling) versterken. Sommige solid state versterkers klinken wat iel, maar die zijn gewoon niet goed. :) Net zoals een te donkere buizenbak ook niet goed is. Een solid state versterker met regelbare tegenkoppeling doet ogen (oren) opengaan: dan hoor je dat het klankverschil niet door buis vs tor komt maar aan andere factoren ligt. Bij oversturing ligt dat natuurlijk anders; buis en tape oversturen helemaal anders dan tor en digitale opname.

Iggy Pop moet inderdaad heerlijk dichtgesmeerd vanop LP gespeeld worden. :) En de slechte naam van CD komt door 2 dingen:
-slechte re-issues/masters waar minder aandacht dan aan de LP aan wordt besteed+loudness war die op LP niet zo speelt
-de eerste CD's die samenvielen met een periode waarin men vaak veel te "kil" opnam op die nieuwe digitale apparatuur in studio's. Ik kan je LP's laten horen die net zo kil klinken. Dat kwam niet doordat het digitaal was an sich, maar doordat men nog steeds de oude (en nu onnodige) trucjes van analoog opnemen toepaste zoals wat boost in het hoog. Dat was na een aantal jaren gelukkig opgelost.

Maar goed, on topic: ik hou van hardware synths omdat ze naar rook, wiet, pis en schimmel stinken! En aangezien onze zintuigen elkaar beïnvloeden, geeft dat dus een subjectief klankmatig verschil. :)

Laatst gewijzigd:
Vergeet ook niet dan bijv een leuke LP uit 1975 lekker klinkt, en de "superturboremaster" van dezelfde plaat uit 2009 compleet plat gecompressed is en niet om aan te horen is - of ie nou op CD of LP beluisterd is!

Niet altijd hoor. Maar met name de LP versie van de remaster blijft vaak toch buiten de storm van de loudnesswar (en daardoor lijkt het weerom alsof LP vééél beter is dan CD ;)).

Ik heb hier bv een heruitgave van Trees gekocht, en die klinkt zeker niet plat. En gelukkig maar, want ik vind wat dynamiek veel minder vermoeiend klinken dan zo'n platte pompende mix.

Overigens hoop ik dat er ooit een goede heruitgave van The Joshua Tree is gemaakt/zal gemaakt worden. Want ik heb hier de originele LP en eerste CD uitgave, en beide klinken redelijk bagger (de LP heeft ook al betere tijden gekend; een gaaf exemplaar heb ik nog niet gehoord). Niet zozeer door compressie in dit geval, gewoon qua geluidskwaliteit. Met name die eerste CD uitgave trekt op niet veel. Verzamelaars vinden dat misschien leuk, maar geef mij maar een goed klinkende versie hoor. :)

Mee eens, maakt mij niet uit welke versie het beste klinkt - als ie maar het beste klinkt! En loudness is shit.

yep, da's voor amateurs

Overigens doet de knop "loudness" die je op nogal wat versterkers vindt iets helemaal anders dan de "loudnesswar".

Loudnesswar = compleet platcompressen van CD's (of LP of MP3 of whatever) zodat alle dynamiek eruit is, het supervermoeiend luistert, maar de CD wel "lekker luid is" en "lekker pompt". Zucht...
loudness knop = boost van lage en hoge frequenties bij lage stand van de volumeknop, om de verminderde basweergave van vele speakers bij laag vermogen en onze gehoorcurve bij stil volume te compenseren. Een goed uitgevoerd loudnesscircuit in een versterker kan goede resultaten halen bij bepaalde speakers. Bij andere speakers is het niet nodig. En in veel versterkers is het een slecht, blazend circuitje dat je liever uit hebt staan.

Back