Welke mixer voor ervaren studiogebruiker?

renaat belgie

Ingeburgerd
Hallo beste forumleden,

De tijd is stilaan aangebroken om een mixer te kopen om mijn studio te upgraden.
Mijn vraag is nu: welke mixer is geschikt? welke is de middenklasse?

Ik zie eigenlijk het bos door de bomen niet meer. Ik maak vooral Detroittechno en tribal,
mijn DAW'S zijn Logic express en Ableton 8 met verschillende softsynths.

Is het aan te raden een echte mixer te kopen met midifunctie zodat ik Logic kan aansturen?
Welke mixers zijn beter dan de instapmodellen maar iets goedkoper dan de pro's?
Ik ben het een beetje beu om alles met de computermuis te doen in logic.

Voor ableton 8 heb ik een APC 40 maar die hou ik liever alleen voor ableton...dus het is niet de bedoeling om logic aan te sturen met de APC.

Iemand die mij kan helpen met tips voor de eventuele mixer?

groeten

Renaat ;)

een fader controller lijkt me inderdaad wat je zoekt. om nu een echte (goede) mixer en converters + kabels hiervoor aan te schaffen lijkt mij nogal overkill. dan ben je zo een paar duizend lichter, als het niet meer is.

een fader controller lijkt me inderdaad wat je zoekt. om nu een echte (goede) mixer en converters + kabels hiervoor aan te schaffen lijkt mij nogal overkill. dan ben je zo een paar duizend lichter, als het niet meer is.

Het zit zo dat de voorbeelden gegeven hierboven niet echt zijn wat ik zoek. Mijn mixer die ik wil kopen is een mixer die ik later wil gebruiken indien ik in de toekomst nog echte synths zou kopen. Ik zie mijn opstelling in mijn thuisstudio wat op deze manier :

http://www.bgsu.edu/colleges/music/about/tour/facilities/record.html

Groeten

Renaat

ik denk dat analoge mixers die tevens alle bewegingen digitaal uitsturen / ontvangen niet te betalen zijn.

wat wil je er precies mee? aan een plaatje van een bureau is niet veel af te zien, behalve dan dat daar geen analoge mixer staat, maar een digidesign (icon?) digitale setup.

wanneer je je mixer als inputs voor je DAW wilt gebruiken, maar ook voor het analoog afmixen, zou ik een in-line tafel zoeken en een meerkanaals ADDA converter. maar is dat niet wat overkill?

waarschijnlijk is een combinatie van een fader controller + een eenvoudige mixer met het aantal kanalen dat je nodig denkt te hebben voor je hardware synths in dit geval het beste.

Dit hangt volledig af van je budget, maar mijn inziens heb je geen mixer nodig maar een goede controller. Simpel gezegd, je gebruik de insert's van je geluidskaart voor de instrumenten, en je controller om de faders, pot en dergelijken aan te sturen.

Wens je voor de toekomst toch te investeren in een mixer dan dien je eerst je budget te vermelden voor advies. Mijn voorkeur gaat ieder geval uit naar een API mixer, maar ik verwacht niet dat dit in je budget past.

https://www.helios-online.nl/shop/product/25-95/1608-2

Hiernaast is het handig om te weten of je bekent bent met bijvoorbeeld het verschil van een digitale of analoge mixer, zo niet verdiep je daar eerst goed in voor dat je tot koop overgaat.

Dit hangt volledig af van je budget, maar mijn inziens heb je geen mixer nodig maar een goede controller. Simpel gezegd, je gebruik de insert's van je geluidskaart voor de instrumenten, en je controller om de faders, pot en dergelijken aan te sturen.

Wens je voor de toekomst toch te investeren in een mixer dan dien je eerst je budget te vermelden voor advies. Mijn voorkeur gaat ieder geval uit naar een API mixer, maar ik verwacht niet dat dit in je budget past.

https://www.helios-online.nl/shop/product/25-95/1608-2

Hiernaast is het handig om te weten of je bekent bent met bijvoorbeeld het verschil van een digitale of analoge mixer, zo niet verdiep je daar eerst goed in voor dat je tot koop overgaat.

Beste,

Dit is momenteel mijn gearlist: ableton 8, logic express, sylenth 1 , het ganse Rob Papen pakket en de plug ins van Sound Toys. Dit jaar wil ik nog een virus TI in huis halen en dus mjin eventuele mixer. Mijn budget voor de mixer ligt rond de 750 euro , al dan niet 2de hands. De bedoeling van mijn mixer is om logic aan te sturen dus, play, stop, FWD, RWD, RECORD en faderaansturing. Ik zou mijn APC 40 daarvoor kunnen gebruiken maar ik wil die enkel in ableton gebruiken.

Ik kijk ook wat naar de toekomst. De Virus TI zal mijn eerste hardware worden en er zullen er nog enkele volgen maar dit is voor later.

Vriendelijke groeten

Renaat

Hahaha, het feit dat er een topic geopend wordt met zo'n topictitel zegt al genoeg, maar de inhoud is absoluut de kers op deze ironische taart. :D

beste renaat,
ik denk dat je één en ander verkeerdelijk door mekaar mixt ;-)

ofwél wil je een analoge mixer : daarin kan je dan extra synths etc aansluiten, maar dit zend dus langs geen kanten MIDI uit
ofwél neem je een controller die de faders , rec/stop etc kan aansturen maar dan heb je dus géén ingangen voor audio

jij zoekt iets meer hybride, dit bestaat ook maar dan zit je in het digitale mixer domein (dus niet meer analoog). De betaalbare oplossingen zijn daarin 01V/02R/DDX3216, maar zelfs die bakken sturen (bij mijn weten) enkel fader door, en misschien enkele knoppen die je dan zou kunnen configureren naar start/stop etc in je DAW (op die mixers staan dus géén 'dedicated' knoppen voor rec/start/stop).

Volgens mij bestaat er dus niet echt iets wat jij zoekt.
Maar aangezien je eigenlijk niet echt een studio hebt en spreekt over een Virus TI, zou je die gemakkelijk rechtstreeks in je geluidskaart kunnen pluggen...al is zelfs dat niet nodig want de TI zn geluid kan door USB. Dus als je een TI koopt , heb je dus niks extra nodig....

Dus volgens mij heb je helemaal geen analoge mixer nodig maar een controller (als je perse je faders in je DAW wil kunnen uitsturen) OF een geluidskaart met x aantal uitgangen naar analoge mixer met xa aantal ingangen en dan kan je op je mixer mixen (maar heb je dus de faders van je DAW niet meer nodig).

BTW als je zo graag met controllers werkt om alles aan te sturen in DAW begrijp ik niet waarom ne niet gewoon énkel met Ableton werkt ?

Wel rare vragen voor een 'ervaren studiogebruiker'...in wat heb je dan 'ervaring' als je ongeveer het belangrijkste wat er in een studio staat, nl een' mixer' , totaal niet begrijpt ?

beste renaat,
ik denk dat je één en ander verkeerdelijk door mekaar mixt ;-)

ofwél wil je een analoge mixer : daarin kan je dan extra synths etc aansluiten, maar dit zend dus langs geen kanten MIDI uit
ofwél neem je een controller die de faders , rec/stop etc kan aansturen maar dan heb je dus géén ingangen voor audio

jij zoekt iets meer hybride, dit bestaat ook maar dan zit je in het digitale mixer domein (dus niet meer analoog). De betaalbare oplossingen zijn daarin 01V/02R/DDX3216, maar zelfs die bakken sturen (bij mijn weten) enkel fader door, en misschien enkele knoppen die je dan zou kunnen configureren naar start/stop etc in je DAW (op die mixers staan dus géén 'dedicated' knoppen voor rec/start/stop).

Volgens mij bestaat er dus niet echt iets wat jij zoekt.
Maar aangezien je eigenlijk niet echt een studio hebt en spreekt over een Virus TI, zou je die gemakkelijk rechtstreeks in je geluidskaart kunnen pluggen...al is zelfs dat niet nodig want de TI zn geluid kan door USB. Dus als je een TI koopt , heb je dus niks extra nodig....

Dus volgens mij heb je helemaal geen analoge mixer nodig maar een controller (als je perse je faders in je DAW wil kunnen uitsturen) OF een geluidskaart met x aantal uitgangen naar analoge mixer met xa aantal ingangen en dan kan je op je mixer mixen (maar heb je dus de faders van je DAW niet meer nodig).

BTW als je zo graag met controllers werkt om alles aan te sturen in DAW begrijp ik niet waarom ne niet gewoon énkel met Ableton werkt ?

Wel rare vragen voor een 'ervaren studiogebruiker'...in wat heb je dan 'ervaring' als je ongeveer het belangrijkste wat er in een studio staat, nl een' mixer' , totaal niet begrijpt ?

Met ervaren studio gebruiker bedoel ik dat ik Ableton en Logic volledig onder de knie heb :engel:

yamaha 01x ? Dat is een analoge input digitale mixer met geluidskaart functie EN controller functie

01xmediumjpg.jpg

enige "nadeel" is dat ie een firewire interface heeft met je daw (dus let op wat voor fw chip er in je daw zit !), maar je kan hem ook los gebruiken met midi out en analoge audio verbindingen (volgens mij ....)

Laatst gewijzigd:
ik zou gewoon een goede controller aanschaffen, zoals de Mackie control of M-audio project en daarbij een audio interface met meerdere in- en uitgangen, zoals de Motu 828, Rme fireface of iets in die richting.

ik heb nog een Yamaha aw16g voor je ;)

via midi ook daw aan struurbaar.

Iemand die mij kan helpen met tips voor de eventuele mixer?
Ik heb niet zo veel kaas van iets anders dan analoge synths en effecten gegeten, maar bij de kijkshop en Blokker kun je een goede mixer van bijvoorbeeld Moulinex of Tomado vinden.
Hoop dat je er iets aan hebt, ik help een ander graag ;)

Back