MKS70 stuk?

synthdood

Stamgast
Ik heb vage problemen met m'n MKS70. Soms doet hij het prima, soms wil hij helemaal niet aan, soms blijft hij hangen in het startscherm en soms valt hij na een paar minuten uit. De ene keer staat er dan nog wat bagger in het display en de andere keer staat er niets in het display. Als hij wel start dan werkt alles prima (en klink heeel erg fijn!)

Ik heb begin dit jaar de voeding al geheel gerecapped omdat hij toen ook al moeite had met starten maar dat heeft blijkbaar niet geholpen. Ik heb vandaag de hele middag zitten meten maar de enige conclusie die ik tot nu toe kan trekken is dat de voeding okay is. Ik verdenk het assigner board maar weet niet goed wat ik daar nog aan kan checken. Er zit nog een aparte + en - 5.6V voeding op het assigner board (voor het digitale circuit neem ik aan) en die doet het wel goed.

Ik heb nog een schema kunnen downloaden (pdf) maar dat is zo vaag dat er eigenlijk niets te lezen valt. Daar heb ik dus niets aan. Zonder schema sta je toch een beetje blink te prikken met je scope en multimeter, dan schiet niet op. Het enige wat ik eventueel nog zou kunnen doen is alle elco's op dit board vervangen, maar ja dat ik ook maar blind schieten in het donker.

Heeft iemand nog een goede tip?

Mijn MKS70 deed raar omdat ik voor een MIDI loop had veroorzaakt. Doet ie ook raar als je alleen MIDI in heb aangesloten?

Mijn MKS70 deed raar omdat ik voor een MIDI loop had veroorzaakt. Doet ie ook raar als je alleen MIDI in heb aangesloten?

Nah dat zou te makkelijk zijn ;-) Hij start vaak ook niet op als er verder niets is aangesloten.

Heb hier even gekeken op mijn Service manual kopie, die is jammer genoeg ook niet duidelijk, we hebben mogelijk dezelfde.

Waar ik aan denk is de reset en interupt lijn tijdens het opstarten.

Wanneer ie een tijdje aanstaat en het niet doet, even snel uit en aanschakelen.
Doet ie het nu wel ??

:biertje:

Anderhalf jaar verder... ik ben een lui varken en omdat de MKS70 het meestal wel goed doet heb ik het probleem gelaten voor wat het was. De laatste tijd wordt het probleem echter wel erger en soms krijg ik 'm domweg helemaal niet meer aan. Ik heb dus besloten om e.e.a maar 's te gaan recappen, om te beginnen met de assigner (CPU) board omdat dat de grootste verdachte is. Als dat niet helpt richt ik de pijlen op het display board maar ik weet bijna zeker dat het probleem daar niet in zit.

Er zit een testpoint naast de CPU (TP1). Kom ik in het schema niet tegen dus ik weet niet precies wat die doet maar bij normaal gebruik is hij continu +5 en zodra je een preset kiest komt er een mooie serie pulsen voorbij. Ik vermoed dat het de assign of interrupt naar de voice-boards is. Op het moment dat het probleem de kop op steekt valt me op dat TP1 0V is terwijl de CPU wel netjes een clock binnenkrijgt op de extal pin. Assigner board doet dus rare dingen..

De vraag is: Vervang ik alleen de elco's of ook alle ontkoppel c-tjes (die hele berg 10nF, 100nF dingen). Tantallium zit er verder niet op voor zover ik kan zien.

PS: Ik heb Senso nooit bedankt voor de link naar het service manual. Hierbij dan: Superbedankt Senso! Een leesbaar schema maakt het leven een stuk makkelijker!

Back