Philicorda Gm752 openmaken

Sixtiesism

Nieuwkomer
Hallo!

Sinds gisteravond ben ik de trotse eigenaar van een Philicorda Gm752. Er mankeert helaas nog het een en ander aan, maar ik krijg hem niet open. Het schijnt dat je eerst de poten moet verwijderen, maar ik heb geen idee hoe.
Wie helpt me uit de brand?

Hoe hoog woon je?

Nee serieus, het is even zoeken om ze open te krijgen. Ik zou sowieso de poten verwijderen en het ding op een tafel leggen, op een zijkant ofzo. In kan het me niet meer heel goed herinneren van bij de mijne. Het komt erop neer dat je bijna alle schroeven die je onderaan ziet los moet maken. Alleen midden op de bodemplaat zijn er een paar die de trafo enzo vasthouden; die mogen blijven zitten. Alles aan de buitenkant moet los, ook die van het klavier. Hij kan pas open als je het klavier kan bewegen. Dan kan je na wat schuiven, kantelen en proberen met zowel klavier als de behuizing plots toch de hele behuizing een beetje naar omhoog kantelen en achter schuiven en is de doos van Pandora open. Als ik het me goed herinner dus.

Bedankt Nicolas!
Helaas zit het bij die van mij niet zo makkelijk. De poten zitten er gewoon vast onder en lijken wel vastgeschroefd in de bovenkant. De schroeven in de bodem loshalen resulteert in dat de bodem eruit valt, zij het slechts voor enkele centimeters wegens de divergerende stand van de poten. En helaas wonen we ook niet zo hoog... ;)

Ik ben in ieder geval al bij het klavier gekomen, en daar ging het me om. (een paar contactjes waren afgebroken waardoor die tonen permanent speelden), maar mocht ik 'm in de toekomst ooit nog eens moeten stemmen, dan is weten hoe je daarbij komt toch heel handig!
Dus laat komen die reacties! ;)

Het is gelukt! De poten zaten dus toch wel met een verenklem vast. Dat had ik al gehoord, maar ze zaten zo muurvast dat ik er niet met grof geweld aan durfde te trekken. Toen de bodem er abusievelijk uitviel ondanks de aanwezigheid van de poten (hij is nog heel!) was de bevestiging van de poten zichtbaar en heb ik ze allemaal bij wijze van proef verwijderd.
Het probleem is opgelost, en ik heb een volledig functionerend Philicorda-orgel (Gm752), op de galm na, maar ik kan wel zonder galm leven, daarnaast zit er ook een galmveer op mijn leslie. (Elkatone 610)
Bedankt voor je moeite! :)

Ik zou toch even proberen die galm ook te herstellen, want ze is toch wel typerend. En aangezien de ene verengalm de andere niet is... :)

Verder: mooi zo dat het gelukt is! Wat was het probleem nog en hoe heb je het hersteld?

De toetsen drukken een veerijzertje aan waar de contacten aan zitten. Van twee toetsen was het bevestigingspunt van de veerijzertjes kapot (een stukje plastic), waardoor ze dus niet meer omhoog veerden en permanent contact maakten. Dit heb ik heel simpel opgelost door een reepje makkelijk buigzaam maar toch stevig ijzer tussen de uiteinden van de veerijzertjes door te 'weven'.
Ik hoop dat je het kunt volgen, beter kan ik het vrees ik niet uitleggen. :P

De galm kan ik overwegen. Hij doet het nog wel, maar volgens mij zachter dan hij het zou moeten doen.

Dan lijkt het erop dat de voorversterker van de galm kapot is. Als je er lijnniveau in stuurt, zal hij niet veel effect geven.

Succes ermee!

(en de uitleg over de veertjes kon ik volgen :))

Helemaal top! Dankjewel. Ik heb trouwens nog een defect gevonden. De hogetonenknop (de rechter van de drie meest linkse) heeft geen effect op de VOX III, die blijft, als je 'm aan hebt staan, altijd doorklinken, ook als alle knoppen links uitstaan.
Heb je toevallig ook enig idee hoe dit zou kunnen zitten?

Back