RE-201 heeft nieuwe lagers nodig

Ik heb weleens van iemand gehoord dat hij dat daar had laten doen. Is wel aan de prijs zei hij. Overigens, toen ik laatst originele RT1L-tapes wilde bestellen bij ze, kon dat niet meer. Dus ze hebben niet alles meer.

Welke lagers zijn dat dan ? En is het probleem dat de lagers moeilijk te krijgen zijn ? Want ik neem aan dat het allemaal een mechanisch verhaal is en dat die lagers met een klem passing vast zitten op een asje , of is de rol waar de tape overrolt gelijk ook de lager zelf .
Ik probeer mee te denken of je het niet zelf zou kunnen doen , ik kan me even niet direct een voorstelling maken van het probleem , als je geld wil besparen en het is niet al te ingrijpend dan is veel meer mogelijk dan je denkt of vreest .

Mijne is onlangs geriviseerd en afgesteld, daar werd bij verteld dat ik van geluk mocht spreken dat het loopwerk en de mechanica nog goed waren omdat dit vaak hele lastige dingen zijn om te maken...
Er moet nog wel een nieuw tapeje in.
Maar geluidswinst is natuurlijk een relatief begrip bij dit soort machines. Hij klinkt mij nu bijna te netjes zo keurig is hij afgesteld

Ik gebruik al heel wat jaren de space echo ontzettend veel.
Ik heb zes van die dingen in mijn bezit en ik gebruik ze allemaal regelmatig (live en in de studio).
De zes die ik nu heb zijn niet de enige die ik heb gehad.
Ik denk dat ik wel 15 van die dingen gehad.
Een aantal heb ik weer verkocht.

De bedoeling van dit verhaal (naast dat het natuurlijk mij de gelegenheid geeft ff lekker op te scheppen:p):
Ik heb nog nooit iets meegemaakt van lagers die kapot zouden zijn.
Ik denk dat ik hier mazzel heb gehad, want ik kan me best iets voorstellen bij versleten lagers.
Alles wat mechanisch is slijt uiteindelijk. Maar toch maakt jouw vraag/opmerking hierover mij sceptisch.

Ik denk dat ik wel oprecht kan zeggen dat ik wel weet hoe een goed afgestelde space echo moet klinken.
Meestal zit het probleem in de koppen (vies of versleten), de tape (oud en versleten), de druk van de kapstan, magnetisme (tape gaat plakken en zwabberen) of de afstelling van de potmeters aan de binnenkant.

Wat maakt dat je zeker weet dat het gaat om de lagers?
Kan je een opname maken? (liefst 2: één van de line output, en eentje met een microfoon boven het loopwerk zonder audio)
Ik ben erg nieuwsgierig naar het euvel.

Snare van de Monotribe door mijn RE-201
http://soundcloud.com/the-patat-met/echo

Wil ik de piepjes opnemen, piept ie niet. Zal je net zien. Maar hier is een voorbeeldje van het mechanische geluid. Het kan veel erger worden, maar dan moet ik een half uur opnemen. Oh ja, de opname is gemaakt met een omni nog geen halve cm bij de bron.
http://soundcloud.com/the-patat-met/piepjes

Wow, tweede geluidsfragment is inderdaad niet fijn om te horen. Ik heb net als MLB wel 20 van die dingen gehad (ha meer;)), maar ook nooit last van slijtage op de lagers gehad. Zijn die lagers niet gewoon elders te vinden als je de goede afmetingen etc. hebt? Is denk ik de moeite waard om uit te zoeken. Monteren zal niet heel ingewikkeld zijn denk ik.

Ik weet dat het wat off topic is, maar dat tweede fragment zou je zo kunnen gebruiken in een track. Tenminste, ik wel :D

Verder wens ik je natuurlijk veel succes met je tape echo :okdan:

Back